کد خبر: ۲۴۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۱۶ مهر ۱۳۹۹
در حالی که کمتر از چهار هفته تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده، نتایج نظرسنجی های اخیر نشان می دهد که دونالد ترامپ با اختلاف ۱۶ درصد از رقیب دموکرات خود عقب افتاده است؛ موضوعی که به اعتقاد کارشناسان دردسر تازه ای را برای رئیس جمهوری آمریکا و نامزد جمهوری خواهان ایجاد کرده است.
نتایج نظرسنجی جدید سی ان ان نشان می دهد که ۵۷ درصد از رای دهندگان احتمالی به بایدن و ۴۱ درصد به ترامپ رای می دهند.

نظرسنجی دیگریکه شبکه خبری ان بی سی و روزنامه وال استریت ژورنال در روز یکشنبه منتشر کرد نشان داد بایدن با ۱۴ درصد اختلاف از ترامپ پیشی گرفته است. به عبارتی در این نظرسنجی ۵۳ درصد از رای دهندگان به بایدن و ۳۹ درصد به ترامپ رای دادند.

در سطح ایالتی، نظرسنجی روزنامه نیویورک تایمز و کالج سِیِنا از رای دهندگان احتمالی در ایالت آریزونا نشان داد ترامپ با ۸ درصد اختلاف از بایدن عقب است.

این نتایج در حالی منتشر شد که نظرسنجی دیگری حکایت از آن داشت که بایدن در دو ایالت تاثیرگذار در نتایج انتخابات شامل فلوریدا و پنسیلوانیا رقیب پیشتاز انتخابات است.

روزنامه نیویورکر به نقل از کارشناسان نتایج نظرسنجی های اخیر را حاوی پیامی هشدارآمیز برای ترامپ ارزیابی کرده است.

«پیتر دی هارت» موسس شرکت نظرسنجی تحقیقات هارت که خود به انجام نظرسنجی ان بی سی نیوز و روزنامه وال استریت ژورنال هم کمک کرده است درمصاحبه با نیویورکر  درباره نتایج نظرسنجی های اخیر این گونه توضیح داد که راهبرد ترامپ در مناظره «تخریب بایدن» بود و تلاش کرد او را «سوال پیچ» کند اما موفق نشد. بایدن در پاسخ دادن کم نیاورد و به طور مستقیم با دوربین صحبت کرد که این خود امتیازی برای او بود. به همین دلیل مردم آمریکا گفتند که بایدن به اندازه کافی خوب است و می توان به او اطمینان کرد.

نتایج نظرسنجی ها تحلیل هارت را تایید می کنند. در نظرسنجی سی ان ان، ۵۸ درصد از پاسخ دهندگان گفتند عملکرد بایدن در مناظره بهتر از ترامپ بود و فقط ۲۷ درصد عملکرد ترامپ را تایید کردند.

نتایج نظرسنجی ان بی سی نیوز و وال استریت ژورنال هم همین نتیجه را تایید کرد: ۴۹ درصد از رای دهندگان گفتند که فکر می کنند بایدن عملکرد بهتری در مناظره داشت و فقط ۲۴ درصد با عملکرد ترامپ موافق بودند.

این در حالیست که برای اولین بار از زمان روی کار آمدن ترامپ، ۵۰ درصد از رای دهندگان گفتند که نظر «کاملا منفی» درباره او دارند.

درباره احساس رای دهندگان در قبال دو نامزد رقیب، در نظرسنجی سی ان ان و نظرسنجی ان بی سی و وال استریت ژورنال در حالی که تا قبل از مناظره تعداد بیشتری از مردم نظر منفی به بایدن داشتند این رویه تغییر کرد و بعد از مناظره نظر مثبت مردم نسبت به بایدن با اختلاف دو درصد در مقایسه با ترامپ افزایش یافت.

۴۳ درصد از پاسخ دهندگان گفته اند که احساس مثبتی نسبت به بایدن دارند و ۴۱ درصد بیان کردند که نسبت به او احساس منفی دارند.

وایت آیرز رئیس شرکت تحقیقات نظرسنجی نورث استار که وابسته به جمهوریخواهان است در مصاحبه با نیویورکر مشکلات ترامپ در مدیریت کرونا را که به گفته او باعث آزردگی به ویژه رای دهندگان مسن در آمریکا شده علت کاهش محبوبیت او نزد این گروه از رای دهندگان دانسته است.

نظرسنجی نیویورک تایمز و کالج سینا این نظر را تایید می کند. این نتایج نشان داد که بایدن از میزان رای بالاتری نزد رای دهندگان ۶۵ سال به بالا برخوردار است و با اختلاف ۱۱ درصد در پنسیلوانیا، دو درصد در فلوریدا و یک درصد در آریزونا نسبت به ترامپ جلوتر است.

آیرز گفت این نتایج عجیب نیست زیرا افراد مسن تر بیشتر در مقابل کرونا آسیب پذیر هستند.

 وی گفت، کارزار انتخاباتی ترامپ به جای مدیریت کرونا بیشترین توجه خود را صرف «نظم و قانون» و «اقتصاد» کرده است.

آیرز معتقد است نمی توان بر روی اقتصاد تمرکز کرد و نسبت به همه گیری بی توجه بود. زیرا مسائل و مشکلات اقتصادی بی ارتباط با این همه گیری نیستند. بنابراین وقتی که کشور در حال مبارزه با کرونا است باید با پیام های غیر مستقیم و حرفه ای تری به رای دهندگان نشان داد که یک نامزد خاص عملکرد بهتری در اقتصاد دارد.

پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سوم نوامبر ۲۰۲۰ برابر با ۱۳ آبان ماه برگزار می شود.

نظرسنجی که سی ان ان در اواخر ماه آگوست واوایل سپتامبر (مرداد-شهریور) انجام داده بود اختلاف پیشتازی بایدن در برابر ترامپ را ۸ درصد نشان می داد.

قلم‌نیوز:  نظرسنجی جدید سی ان ان توسط موسسه اس اس ار اس در بازه زمانی (۴-۱ اکتبر) (۱۴-۱۰ مهر) با مشارکت  هزار و یک نفر از رای دهندگان احتمالی با ضریب خطای مثبت و منفی ۳.۶ درصد انجام شده است.

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ بیشتر تحلیلگران سیاسی پیش بینی می کردند که هیلاری کلینتون نامزد وقت دموکراتها در انتخابات پیروز شود. این پیش بینی بر اساس پیشتازی کلینتون در نظرسنجی های ملی بود. هر چند که در روز انتخابات کلینتون توانست آرای عمومی را کسب کند اما ترامپ با کسب آرای گروهی از ایالت های در نوسان غرب میانه و برخی ایالت های محل رقابت در رای گیری الکترال کالج پیروز شد.

الکترال کالج یا مجمع برگزینندگان، ۵۳۸ عضو دارد که هر چهار سال برای انتخاب رئیس جمهوری تشکیل می‌شوند. این عدد هم بر اساس تعداد کرسی‌های کنگره آمریکا اعم از ۱۰۰ سناتور و ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان تعیین شده است. سه رای الکترال هم برای منطقه کلمبیا تعیین شده است که واشنگتن دی سی پایتخت آمریکا یکی از بخش‌های آن است.

اعضای این کالج نباید از بین سناتورها، اعضای مجلس نمایندگان و اشخاصی باشند که دارای دفاتر تجاری یا غیرتجاری در آمریکا هستند.همین طور نظامیان و کارمندان دولت فدرال نیز نمی‌توانند عضو کالج انتخاباتی باشند.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: