کد خبر: ۲۴۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۱۶ مهر ۱۳۹۹
مهران مدیری، از آن دسته کارگردانانی است که همیشه تیم خود را برای بازیگری دارد و هنرمندان بسیاری با او وارد عرصه هنر شدند که یا به ستاره تبدیل و یا فراموش شدند. با کم فعالیت شدن مدیری در عرصه ساخت سریال، بسیاری از اعضای تیم او از فراموش شدن توسط این هنرمند گله‌مند هستند.
قلم‌نیوز:  سال‌هاست که مدیری و کارهایش را با بازیگران ثابت می‌شناسیم. بازیگرانی که تعدادی از آنها خارج از کارهای مدیری، طنازی همیشگی‌شان را ندارند یا حتی کم‌تر بر صفحه تلویزیون ظاهر می‌شوند.

مهران مدیری یکی از چهره‌های نام آشنای تلویزیون است که سال‌های زیادی از اولین حضورش در دنیای هنر می‌گذرد و همچنان طرفداران خاص خودش را دارد. نوروز ۷۲ اولین تجربه سریال سازی مهران مدیری به همراه داریوش کاردان بود که بسیاری از بازیگران مشهور این روزهای دنیای هنر برای اولین بار با این سریال به دنیای تصویر وارد شدند و ادامه راهشان با مهران مدیری هموارتر شد. به کارنامه کاری این هنرمند که نگاهی بیندازیم، به نام‌های آشنایی بر می‌خوریم که پای ثابت کارهای مدیری بودند و حالا تعدادی از آنها سوپراستارهای سینمای ایران شدند.

در این میان یک اتفاقی رخ داد و باعث شد تا دیگر مدیری به سمت تیم سابق خود نرود و چهارچوب بازیگران قدیمی خود خارج شود و آن اتفاق ساخت سریال شبکه نمایش خانگی «هیولا» بود، او بازیگران فصل اول «هیولا» را خارج از عوامل همیشگی‌اش انتخاب کرد و پس از آنکه اعلام کرد قصد دارد تا فصل دوم این سریال را بسازد. صدای اعتراض تعدادی از همکاران قدیمی‌اش بلند شد و از مدیری خواستند تا آنها را فراموش نکند. اولین کسی که نسبت به این موضوع اعتراض کرد سحر زکریا بود.

به بهانه اعتراض تعدادی از اعضای سابق تیم بازیگری مهران مدیری از جمله سحر زکریا، بهنوش بختیاری و سعید پیردوست به بی وفایی این کارگردان و فراموش شدنشان، نگاهی می‌اندازیم به بازیگرانی که با مهران مدیری وارد عرصه شدند که یا فراموش شدند و یا تبدیل به ستاره‌های سینما و تلویزیون شدند.

از «پرواز ۵۷» تا سیمرغ بلورین جشنواره فجر

رضا عطاران، یکی از همان نام‌هایی است که علاوه بر بازیگرایی کارگردانی‌های متعددی نیز انجام داده است و تقریبا می‌توان گفت امروز، یکی از پردرآمدترین و پرفروش‌ترین ستاره سینمای کمدی و طنز ایران است. اما پیش از آنکه او به شهرت برسد، یکی از بازیگران مجموعه‌های طنز مدیری بود.

عطاران کارش را با سریال «بیداران» آغاز کرد. اما «پرواز ۵۷» و در ادامه آن «ساعت خوش» توانستند عطاران را به‌عنوان یک ستاره طنز به جامعه هنری ایران معرفی کنند. هرچند که عطاران کارش را با مدیری آغاز کرد اما پس از گذشت چند سال و با ساخت «سیب خنده» مسیر حرفه‌ای خود را از مدیری، جدا کرد. هرچند که عطاران با بازی و ساخت کارهای طنز بسیار شهرت پیدا کرده بود، اما سعی کرد شانس خود را در ژانر درام نیز محک بزند و برای بازی در«دهلیز» و «خوابم می‌آید» نامزد دریافت سیمرغ بلورین شود، اما در نهایت، این جایزه را برای سینمایی «طبقه حساس» دریافت کرد.

البته عطاران با ساخت چند فیلم سینمایی کمدی از قبیل «هزار پا» و «نهنگ عنبر» که هرچند انتقادات زیادی به آنها شد، اما باز هم جز پر فروش‌های گیشه در زمان خود بودند، سعی کرد تا در مسیر شهرت باقی بماند.  

سعید آقاخانی، هم مسیر رضاعطاران

سعید آقاخانی، هم مسیری مشابه عطاران طی کرد. آقاخانی رسماً با «پرواز ۵۷» بازیگری را شروع کرد و در کنار دیگر بازیگران جوان این مجموعه در «ساعت خوش» و «سال خوش» هم ظاهر شد که آغاز درخششش در این دو سریال و با مهران مدیری بود.

 آقاخانی بعد از جدایی از گروه مدیری، ابتدا در کارهای عطاران در تلویزیون به‌عنوان بازیگر مشغول شد. اما به‌زودی از عطاران هم جدا شد و به کارگردانی مجموعه‌های طنز تلویزیونی پرداخت.

سعید آقاخانی در سینما مسیر جدی‌تری را نسبت به عطاران طی کرد و با بازی در فیلم‌هایی چون «من دیه‌گو مارادونا هستم»، «اروند» و «آباجان» نشان داد که توانایی‌هایش ورای یک بازیگر کمدی ساده است و برای بازی در «خداحافظی طولانی» ساخته فرزاد مؤتمن توانست سیمرغ بلورین را از آن خود کند.

هرچند که عطاران و مدیری از سریال سازی برای تلویزیون دست کشیدند اما آقاخانی همچنان سعی می‌کند با ساخت سریال‌های تلویزیونی از قبیل «نون. خ» مخاطبان تلویزیونی خود را نگه دارد.

سروش صحت، از «جنگ ۷۷» تا بهترین کارگردانی

سروش صحت بازیگری و نویسندگی را تقریباً هم‌زمان آغاز کرد. صحت نیز مانند عطاران و آقاخانی شهرت خود را مدیون مهران مدیری است، چرا که در ابتدای کار، همکاری خود با مدیری را در «جنگ ۷۷»  آغاز کرد و در همین مجموعه نیز به نویسندگی پرداخت. صحت تا «مرد هزارچهره» هم که جز کارهای آخر مدیری در تلویزیون محسوب می‌شود به همکاری‌اش با او ادامه داد و به‌عنوان نویسنده در «باغ مظفر»، «شب‌های برره» و «جایزه بزرگ» کنارش حضور داشت.

صحت با «چارخونه» کارگردانی در صداوسیما را تجربه کرد و با «ساختمان پزشکان» و «پژمان»، توانست خود را ثابت و به گونه‌ای مسیر حرفه‌ای خود را از مدیری جدا کند. او هم مانند دیگر همکارانش، بعد از تجربه بازیگری و کارگردانی در تلویزیون، به ساخت فیلم سینمایی روی آورد. اولین فیلم سروش صحت، «جهان با من برقص» در جشنواره جهانی فیلم فجر بود و صحت توانست برای این فیلم جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کند.

جواد رضویان، از بازیگری تا کارگردانی

جواد رضویان یکی دیگر از چهره هایی است که با سریال «پاورچین» مهران مدیری در میان بسیاری از مخاطبان تلویزیون شناخته شد، اگرچه اولین تجربه‌های جواد رضویان مربوط به بازی او در مجموعه «سیب خنده» و «مجید دلبندم» بود، اما بسیاری از مخاطبان تلویزیون هنوز هم او را با نام داوود در سریال «پاورچین» می‌شناسند. البته که جواد رضویان نه تنها در کارهای مدیری درخشید بلکه در بازه‌ای از زمان همبازی عطاران در کارهای سینمایی مثل «کلاهی برای باران» بود. این بازیگر به سبب آنکه با هنرمندان متعددی همکاری کرد و مسیر ورودش به سینما را نیز پیدا کرد توانست شهرت خود را حفظ کند و روی کار بماند. او همچنین کارگردانی سینمایی «زهر مار» را برعهده داشت که در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر اکران شد و اخیرا هم همراه سیامک انصاری، کارگردانی اثری با نام «صفر، بیست و یک» را برعهده دارد که قرار است روی آنتن تلویزیون برود.

بابا اتی، سکوی پرتاب جواد عزتی

یکی از سوپراستارهای تازه‌نفس سینمای ایران، جواد عزتی است. کسی که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در پنج فیلم ایفای نقش کرده بود. عزتی کارش در تلویزیون را با «قصه‌های شبانه» ساخته سعید آقاخانی آغاز کرد و در «من یک مستأجرم» پریسا بخت آور در نقش پیک موتوری ظاهر شد. بعدتر به کارهای مهران مدیری راه یافت و در «باغ مظفر» و «مرد هزارچهره» در نقش‌های فرعی ظاهر شد.

اما سکوی پرتاب او، سریال شبکه نمایش خانگی «قهوه تلخ» با کارگردانی مهران مدیری و نقش بابا اتی بود. عزتی که کار خود را از تلویزیون آغاز کرد و با ایفای نقش در کارها مدیری درخشید، توانست در مدت کوتاهی، خود را به‌عنوان یک بازیگر طنز مطرح کند. تا جایی که این روزها در گیشه، حرفی برای گفتن دارد اما عزتی فقط یک ستاره طنز و گیشه‌ای نیست. در طی چند سال گذشته او سعی کرده به همان اندازه که در نقش‌های طنز می‌درخشد، از کارهای جدی و مستقل سینما هم غافل نباشد. بازی او در «تنگه ابوقریب»، «ماجرای نیمروز» و «لاتاری» نشان‌دهنده توانایی گسترده جواد عزتی است.

کاری که «پاورچین» با سیامک انصاری کرد

«پاورچین» نقطه عطفی در کارنامه سریال سازی مهران مدیری محسوب می‌شود. هم از آن ‌جهت که یکی از موفق‌ترین برنامه‌های نود شبی‌ اوست و هم ازآن‌جهت که تیم بازیگرانش تا سال‌ها در کارهای مدیری درخشیدند. سیامک انصاری که ستاره همیشگی کارهای مدیری است، همکاری‌اش با این کارگردان را از «پاورچین» شروع کرد و از همان جا هم بیش از پیش شناخته شد. انصاری قبل از همکاری با مدیری، سال‌ها در عرصه طنز تلویزیونی فعال بود و گرچه در آثار سینمایی مثل «نسل سوخته» هم حضور داشت، اما با بازی در سریال‌های مدیری توانست خود را به عنوان یک بازیگر طنز مطرح کند و پس از آن هم سعی کرد خود را در عرصه نگه دارد، هر چند که به پای عطاران یا آقاخانی نرسید، اما می‌توان گفت در سینما و تلویزیون حرفی برای گفتن دارد.

شهرت شقایق دهقان با یاسمن

شقایق دهقان به‌واسطه نخستین همکاری‌اش با مدیری در نقش یاسمن سریال «پاورچین» که در قسمت‌های ابتدایی همسر داوود شد، توانست به شهرت برسد و همکاری‌های مشترک دیگری از قبیل «شب‌های‌برره»، «باغ‌مظفر»، «گنج‌مظفر»، «مرد هزارچهره» و «دورهمی» با مدیری داد. یاسمن «شب‌های برره» بار دیگر طعم شهرت را با سحرناز در «شب‌های‌برره» که کاملا شخصیت متضادی با یاسمن داشت، تجربه کرد و یکی از بازیگران ثابت مجموعه‌های مدیری‌ شد و پس از آنکه به شهرت رسید، توانست این شهرت را حفظ کند.

همراه همیشگی آثار مدیری

الیکا عبدالرزاقی را می‌توان یکی از بازیگران خانمی دانست که در بیشتر کارهای مدیری حضور داشته و سابقه همکاری طولانی با او دارد. همکاری‌اش با مدیری با بازی در نقش مهرناز، مادر نازی در «باغ مظفر» آغاز شد و این همکاری ادامه پیدا کرد و باعث شد تا عبدالرزاقی با «قهوه‌تلخ» و نقش فخرالتاج به شهرت برسد. بعد از آن هم در همه کارهای این کارگردان از قبیل «مرد هزار چهره»، «بمب خنده»، «ویلای من»، «شوخی کردم»، «در حاشیه» و «دورهمی» حضور پیدا کرد و با مجموع ۹ همکاری با مدیری یکی از پر بازی‌ترین بازیگران زن در عرصه همکاری با مهران مدیری شناخته می‌شود. البته او با این همکاری‌ها و ایفای دیگر نقش‌ها در عرصه تلویزیون به شهرت رسید و با اینکه چند سالی است از همکاری با مدیری فاصله گرفته، اما جایگاه خود را حفظ کرده است.

درخششی که عمر چندانی نداشت

عارف لرستانی از دیگر هنرمندانی بود که هرچند بسیار زود و در سن ۴۴سالگی به دیار باقی شتافت، اما زمانی که در قید حیات بود مسیر شهرت را به درستی در پیش گرفته بود. «جنگ ۷۷» اولین حضور لرستانی در تلویزیون و اولین همکاری‌اش با مهران مدیری بود و از همین برنامه، مسیر مشهور شدن لرستانی، آغاز شد. او با نقش آفرینی در «قهوه تلخ» به شهرت بیشتری رسید و با آخرین بازی‌اش در «در حاشیه» در یادها باقی ماند، لرستانی از آن دسته از هنرمندانی بود که هرچند نقش آفرینی‌های متعددی داشت، اما بیشتر او را با ایفای نقش‌هایش در آثار مدیری می‌توان به یادآورد.

«پاورچین» و درخشش بازیگرانش

هادی کاظمی نیز از دیگر بازیگرانی بود که شهرت خود را با مهران مدیری به دست آورد اما بعد از مدتی کم کار شد و آن شهرت را مانند گذشته خود حفظ نکرد. کاظمی با نقش کوتاه حسام دو برره به عنوان بازیگر مهمان دریکی از قسمت‌های «پاورچین» درخشید و با «شب‌های برره» توانست حسابی خود را مطرح کند.

سایر بازیگران «پاورچین» هم باوجود سال‌ها فعالیت در سینما و تلویزیون با این مجموعه شناخته شدند. سحر زکریا، سحر ولدبیگی، محمدرضا هدایتی و شقایق دهقان هم از بازیگرانی هستند که قبل از «پاورچین» باوجود فعالیتی که داشتند، دیده نشده بودند.

بازیگران دیگری هم هستند که فعالیت هنری و بازیگری‌شان را با مهران مدیری آغاز کردند. اما بسیاری از آن‌ها هیچ‌گاه نتوانستند از سایه طنزهای آیتمی و نود شبی رهایی یابند و بیشترشان، عمده فعالیت هنری‌ای که آنها را به شهرت رساند، همان ساخته‌های مهران مدیری بود که متاسفانه بخت با آنها یار نبود و با ادامه نیافتن این همکاری، یا نتوانستند شهرت خود را مانند گذشته حفظ کنند و یا به مرور زمان از حافظه‌ها پاک شدند.  ارژنگ امیرفضلی، فلامک جنیدی، ساعد هدایتی، یوسف صیادی، سحر زکریا، سعید پیر دوست، نصرالله رادش، بهنوش بختیاری، سحر ولد بیگی، ساناز سماواتی و سحر جعفری جوزانی تعدادی از این بازیگران هستند.

بهنوش بختیاری و جدایی از مهران مدیری

بهنوش بختیاری نیز همکاری خود با مدیری را از سریال «باغ مظفر» آغاز کرد، این همکاری نیز تا سریال‌های «جایزه بزرگ» و «شب‌های برره» ادامه داشت که باعث شهرت بهنوش بختیاری شد و در دهه ۸۰ در کارهای تلویزیونی و سینمایی متعددی نقش آفرینی می‌کرد اما پس از جدا شدند از گروه مدیری روز به روز از شهرتش کاسته شد. هرچند که بختیاری فراموش نشد و از محبوبیت او کاسته نشد، اما شهرتش روز به روز کاهش پیدا کرد. هر چند که اخیرا با دادن پاسخ تند به گله سحر زکریا از مدیری، دوباره سر زبان‌ها افتاد. بختیاری در این پیام اینستاگرامی معتقد بود که سحر زکریا و زیرآب زنی‌های او سبب شده است که همکاری‌اش با مهران مدیری ادامه پیدا نکند.

«پاورچین» و «نقطه چین»، نقطه اوج سحر ولدبیگی

قطعا شادنه پاورچین را مخاطبان این سریال به خاطر دارند. سریالی که نخستین همکاری ولدبیگی با مدیری بود. ولدبیگی در «نقطه‌چین» هم خضور داشت و توجه‌ها را به خود جلب کرد و در فصل سوم «دورهمی» نیز نقش همسر دوم قیمت را بازی کرد اما بعد از چند قسمت از گروه جدا شد که دلیل این جدایی مشخص نیست. او در چند اثر با مدیری همکاری کرد. اما در دو مجموعه «پاورچین» و «نقطه‌چین» توانست مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد. هر چند که مهارت او در بازیگری انکار ناپذیر است، اما ولد بیگی نتوانست به جز کارهای مدیری خیلی به چشم بیاید.

جدایی‌های نامشخص از مدیری

در کنار شخصیت‌هایی که از آنها گفتیم، برخی از چهره‌های خانمی که در این سریال‌ها حضور داشتند، نقش یکی از نزدیکان مدیری از جمله همسر یا دخترش را بازی می‌کردند. ماجرایی که با توجه به نگاه مهران مدیری برای انتخاب بازیگران، این انتظار را ایجاد می‌کرد که آن بازیگر با توجه به نقش نسبتا اصلیش، در آینده بیش از پیش بدرخشد. در واقع می‌شود گفت بازی در نقش یکی از نزدیکان مدیری برای یک بازیگر نسبتا تازه کار شاید می‌توانست اتفاق سرنوشت‌سازی برای بیشتر دیده شدن او در کارهای بعدی‌اش شود، اما انگار از این خبرها نیست؛ چون بازیگرانی در این فهرست وجود دارند که بعد از مدتی همراهی با مدیری آن هم در نزدیک‌ترین نقش به خود او، چندان بازی نکردند و در زمره پرکارها یا درخشان‌های این عرصه قرار نگرفتند. در ادامه به بعضی از آنها اشاره کرده‌ایم.

ماجرای دلخوری صبوری و مدیری از یکدیگر

لاله صبوری، یکی از بازیگرانی است که همکاری‌اش را با مدیری از سال ۷۷ با مجموعه «جنگ ۷۷» شروع کرد. او پیش از این در سریال «تهران ۱۱» تجربه کوتاهی در زمینه طنز داشت. با این حال هنوز هم خیلی‌ها صبوری را با نقش مریم در مجموعه «جنگ ۷۷» به خاطر دارند؛ مجموعه طنزی که توانست او را به شهرت برساند. اما در ادامه بعد از آن که صبوری در «ببخشید شما» به عنوان یکی از نویسنده‌های این سریال حاضر شد، مجموعه طنز بعدی که بازی کرد «شوخی کردم» بود.  او که انگار با مدیری هم در ادامه به مشکل برخورده بود، بارها در مصاحبه‌هایش عنوان کرده دلیل اصلی این قهر و اختلاف مدیری با خودش را نمی‌داند. با این حال به گفته خودش هنوز هم خیلی‌ها در این باره از او سوال می‌کنند.

سرنوشتی مشابه بهنوش بختیاری

سحر جعفری جوزانی با بازی و نویسندگی در مجموعه «آژانس دوستی» وارد تلویزیون شد. او پیش از این در یک فیلم سینمایی به کارگردانی پدرش نقش کوتاهی ایفا کرده بود. اما با بازی در مجموعه «نقطه‌چین» توانست حضور در یک مجموعه طنز را تجربه کند.

 او در «باغ مظفر» نقش فروغ الزمان را بازی می‌کرد که تا حد زیادی قابل توجه قرار گرفت و  پس از آن در دو سه مجموعه دیگر با مدیری همکاری کرد. اما شهرتی که در دو مجموعه قبلی داشت، نتوانست تکرار کند. گرچه نقش نازخاتون در «قهوه تلخ» نیز برایش شهرت به همراه داشت. اما او نیز پس از چند مجموعه به سرنوشت بختیاری دچار شد و از مهران مدیری دور شد.

ستاره فراموش شده «پاورچین»

سحر زکریا با سریال «در پناه تو»  وارد عرصه بازیگری شد، اما با بازی در مجموعه «پاورچین» توانست توانایی خود در بازی‌های مختلف را به رخ تماشاگر بکشاند. او پیش از این در مجموعه طنز «قطار ابدی» نقش ماریان، همسر رابین هود را بازی و با این مجموعه حضور در کار طنز را تجربه کرد، اما زکریا با نقش مهتاب در این مجموعه به شهرت رسید و باعث دیده شدنش شد. او در مجموعه «قهوه تلخ» هم در کنار مدیری قرار گرفت. زکریا در مجموعه‌های «در حاشیه»، «شوخی کردم» و مرد هزارچهره هم ایفای نقش کرد و یکی از بازیگران اصلی مجموعه بود. اما نتوانست محبوبیتی را که با نقش مهتاب پیدا کرده بود، به‌دست بیاورد. با این حال زکریا در کنار آثار مدیری در سریال‌های دیگری هم با سایر کارگردان‌ها همکاری کرد، اما هیچ‌گاه نتوانست به واسطه آن نقش‌ها و مجموعه‌ها دیده شود. زکریا همچنین در روزهای اخیر به فراموش شدنش از جانب مدیری اعتراض کرد و همین موضوع جنجال‌های زیادی در پی داشت و بهنوش بختیاری نیز به او پاسخ داده بود و سعید پیردوست نیز حرف‌های زکریا را تایید کرد. و در یک پیامی نوشت: «سحر زکریا به خوبی گفته و نوشته. البته ما از مهران مدیری توقعی نداریم که ما را مثل گذشته به کارهایش دعوت کند. اما حداقل می‌تواند احوالی از ما بپرسد و جویای حالمان باشد. مدت‌هااست از ایشان خبری ندارم. برای من سنگین است که بعد از ۱۳ سال کار کردن ما را به گونه‌ای اخراج می‌کنند.»

بازیگران زیادی از چهره های مشهور دنیای هنر امروز از جمله رضا عطاران ،سعید آقاخانی ،رامین ناصرنصیر، فاطمه هاشمی، معصومه کریمی، نعیمه نظام دوست، نصرالله رادش ، ارژنگ امیرفضلی، یوسف صیادی، غلامرضا نیکخواه، نادر سلیمانی، حمید لولایی، فریبا متخصص، رضا شفیعی جم و... برای اولین بار با مهران مدیری به دنیای بازیگری راه یافتند.

مهران مدیری بعد از ساخت چند سریال برای تلویزیون به سراغ نمایش خانگی رفت و با ساخت سریال هایی چون «قهوه تلخ»، «ویلای من»، «شوخی کردم»، «گنج مظفر»، «عطسه» و «هیولا» در معرفی چهره‌هایی دیگر به دنیای هنر باز هم موفق ظاهر شد.

برخی از بازیگرانی که با مدیری وارد عرصه هنر شدند هرچند که در زمان خودشان خوش درخشیدند اما نتوانستند آن شهرت را حفظ کنند و شاید یکی از دلایل این موضوع عدم ورودشان به سینما باشد اما هنوز نمی‌توان به طور قطعی به این موضوع پرداخت که چرا عده‌ای از آنها بسیار مشهور شدند و عده‌ای از آنها دیگر نتوانستند در عرصه خودشان پیشروی کنند.
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: