کد خبر: ۲۴۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۵
پل ورسک در زمان جنگ‌جهانی دوم به دلیل نقشی که در کمک‌رسانی به اتحاد جماهیر شوروی محاصره شده توسط آلمان هیتلری ایفا کرد، معروف شد و لقب پل پیروزی گرفت و به قول فرماندهان متفقین اگر راه آهن ایران وجود نداشت، نقشه جهان به شکل دیگری بود.
سفری به

به دستور دولت آلمان، لادیسلاوس فون رابسویچ اهل اتریش که در ایران به مهندس ورسک مشهور شده به همراه همسر و فرزندانش به ایران آمد تا یکی از سخت ترین کارهای دنیا را در فیروزکوه به انجام برساند.

لادیسلاوس فون رابسویچ درباره ساخت این پل گفته است: «روزی که این مدل را برای احداث پل ورسک تهیه کردم مهندسان دیگر با نظر حیرت به آن نگریسته و اجرای نقشه و احداث آن را در شمار یکی از فتوحات علم مهندسی به حساب آوردند. امروز این پل احداث شده، همه، من و رفقایم را تشویق و تحسین می‌کنند و آن را در شمار بهترین پل‌های قشنگ و شاهکار مهندسی می‌دانند.»

فروردین 1316 عملیات ساخت و نصب پل ورسک در محور راه‌آهن شمال پایان یافت. با شروع جنگ دوم جهانی و با توجه به احتمال ورود متفقین به ایران و استفاده آنان از راه‌آهن ایران، تصمیم گرفته شد که همه پل‌ها مین‌گذاری شوند و پل راه آهن ورسک نیز شامل این دستور بود، اما پل‌ها هیچ‌گاه منفجر نشدند و متفقین پس از اطلاع از این موضوع اقدام به خنثی کردن مین‌ها کردند.

پل ورسک در مسیر عبور خط راه آهن شمال در محور فیروزکوه از جاذبه‌های غیرقابل انکار در ارتفاعات شهرستان سوادکوه است. "پل ورسک" در نزدیکی روستایی به همین نام ‌قرار‌ گرفته و از این رو شما خواهید توانست علاوه بر دیدن خود پل که به یکی از جاذبه‌های سیاحتی تبدیل شده است، به دیدن روستای ورسک و طبیعت سواد کوه بروید.

حجم پل ورسک دارای ۶۶ متر دهانه قوسی اصلی و ۱۱۰ متر ارتفاع از ته دره و طول کلی پل ۸۶ متر است. این پل با هزینه بالغ بر ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال در آن زمان ساخته شد.

احمد باوند سوادکوهی، محقق تاریخ ایران با اشاره به اینکه با گذشت 80 سال از ساخت پل ورسک، قطارهای تهران - شمال هنوز هم هر روز از روی این پل می‌گذرند، اظهار کرد: پل ورسک به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آثار مهندسی راه آهن ایران به ثبت ملی رسید.

وی با بیان اینکه پل "ورسک" 29 فروردین ساخت آن به اتمام و در 16 اردیبهشت افتتاح شد، افزود: در زمان افتتاح پل ورسک، رضا شاه احتمال عبور قطار از روی آن را نمی داد بنابراین دستور می‌دهد تا مهندس این پل همراه با خانواده‌اش زیر پل نشسته تا قطار از روی این پل رد شود.

باوند گفت: با افتتاح پل ورسک و در سال 16 اردیبهشت 1316 دو دریا و همچنین بندرعباس به بندر ترکمن به هم وصل شدند.

این محقق تاریخ با اشاره به شناسایی 315 پل تاریخی در ایران، تصریح کرد: 26 پل تاریخی در مازندران قرار دارد. هنگامی که در سال ۱۳۱۶ عملیات ساخت پل ورسک بر روی دره ۱۱۰ متری ورسک توسط شرکت "کامپساکس" آلمانی به پایان رسید، هیچ کس باور نمی‌کرد قطار از روی آن بگذرد.

باوند در کتاب "سوادکوه میراث دار تبار کهن" نوشت: نام پل ورسک از اسم دختر مهندس آلمانی «ورسک» گرفته شد اما واقعیت این است که «ورسک» نام خود را از درختچه‌ای به نام «وِرس» که در بالای دره «ورسک» می‌روید گرفته است.

وی تصریح کرد: هنگامی که روس‌ها در شهریور ۱۳۲۰ شمال ایران را اشغال کردند و به پل ورسک رسیدند، قصد تخریب آن را داشتند. با ساخت این پل، سربازان آلمانی در جنگ جهانی دوم زودتر از زمان مقرر به روسیه رسیدند به طوری که جنگ در زمستان اتفاق افتاد و سرمای سخت سیبری سربازان آلمانی را به زانو درآورد و روس‌ها پیروز این جنگ شدند به همین دلیل از تخریب آن دست کشیدند و نام آن را «پل پیروزی» گذاشتند.

یوسف گران پاشا، مدیرکل راه آهن شمال نیز در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: ساخت راه آهن سراسری یکی از مهمترین شبکه های حمل و نقل عمومی دنیا و ملزومات خدمت رسانی به مردم است که در مازندران بیش از 70 سال قدمت دارد. راه آهن شمال از سال 1372 شروع به بازسازی خطوط و ساختمان ایستگاه‌ها کرده به طوری که هم اکنون از خروجی ایستگاه گرمسار تا بندر گز، خطوط ریلی با بهترین ریل‌های موجود دنیا و تراورس‌های بتنی بازسازی شد.

مدیرکل راه آهن شمال در مورد پاکسازی پل، گفت: هر 3 تا 4 سال شستشوی سنگ‌های ریل پل ورسک انجام می شود و اگر شکستگی در دیواره پل وجود داشته باشد ترمیم و بازسازی می‌شود.

وی بیان کرد: نمی‌توان برای ابنیه‌ها هیچ سقفی تعیین کرد.

وی با اعلام اینکه راه آهن شمال دارای 31 ایستگاه بزرگ و کوچک است و به لحاظ شرایط اقلیمی به دو قسمت جلگه ای و کوهستانی تقسیم می شود، اظهار کرد: به مجموعه خط راه آهن شمال خط بندر ترکمن به طول 36 کیلومتر در سال 1339 و خط رستم کلا- امیرآباد در سال 1379 به طول 20 کیلومتر اضافه شده است.

مدیرکل راه آهن شمال با اشاره به اینکه ساری مرکز اداری راه آهن شمال و از ایستگاههای مهم آن گرگان، بندر ترکمن، قائم شهر، پل سفید، ورسک و فیروزکوه است، تصریح کرد: ساخت راه آهن شمال در قسمت کوهستانی آن به دلیل صعود از دامنه شمالی البرز از مشکل ترین قسمت‌های ساخت راه آهن سراسری است.

وی با اشاره به اینکه طراحی مسیر 115 کیلومتری خط راه آهن شمال از گدوک تا قائم شهر به گونه‌ای بوده که با ساخت آن یکی از زیبا ترین مناظر دست ساز بشر در دامنه‌های شمالی رشته کوه‌های البرز پدید آمده است، ادامه داد: در این مسیر دره های عمیق و قله‌های رفیع و صعب العبوری وجود دارد که موجب احداث راه آهن با تعداد بسیاری تونل و پل های بزرگ و کوچک همراه با خطوط حلزونی شکل معروف به سه خط طلا شده است که یکی از جاذبه های گردشگری استان نیز به شمار می‌آید.

پل ورسک مخصوص عبور قطار است و در حال حاضر قطارهای مسافری تهران - ساری و تهران - گرگان و همچنین قطارهای باری و سوختی پس از گذشت بیش از ۷۰ سال هر روز چندین مرتبه از روی آن می‌گذرند.

سفری به


سفری به
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: