کد خبر: ۲۴۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۱۴ مهر ۱۳۹۹
یکی از مهم‌ترین دلایل ریزش مو، چه در آقایان و چه در خانم ها، هورمون «دی هیدروتستوسترون» یا DHT است.

قلم‌نیوز:روزانه در بدن ما حدود پنج درصد از هورمون تستوسترون به کمک آنزیمی خاص به DHT تبدیل می‌شود. محققان بر این باورند برخی غذا‌ها با خاصیت کاهش فعالیت این آنزیم، باعث توقف یا کاهش ریزش موی ارثی می‌شود.

۱. چای سبز

چای سبز یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر دنیاست. چای سبز بر خلاف چای سیاه فرایند تخمیری را طی نکرده و خواص و ریزمغذی‌های آن بیشتر حفظ می‌شود. نوشیدن چای سبز به صورت منظم خواص سلامت بخش بسیاری دارد، هر چند در زمینه ریزش مو مطالعات اثر نوشیدن چای سبز را ضد و نقیض گزارش کرده اند. اما مطالعات نشان می‌دهد استفاده موضعی از چای سبز و مالش آن روی پوست سر فولیکول‌های مو را تقویت کرده و رشد مو‌ها را تحریک می‌کند.

۲. پیاز و اسفناج

پیاز یکی از سبزی‌های کم کالری و غنی از آنتی اکسیدان، از جمله «کوئرستین» است. تحقیقات نشان می‌دهد کوئرستین می‌تواند تولید DHT را مهار و در نتیجه ریزش مو را کند سازد. از جمله منابع دیگر غنی از کوئرستین می‌توان اسفناج، سیب و توت‌ها را نام برد.

۳. زردچوبه

یکی از پرمصرف‌ترین ادویه ا در آشپزی زردچوبه است. ماده موثره زردچوبه «کورکومین نام دارد که خواص ضدالتهابی و سلامت بخش بسیاری از جمله کاهش درد ناشی از آرتریت، کاهش کلسترول و بهبود عملکرد ورزشی و ... به آن نسبت داده می‌شود. نتایج مطالعات آزمایشگاهی حاکی از آن است که کورکومین با مهار آنزیم تبدیل تستوسترون، تولید DHT را کاهش می‌دهد. این اثر می‌تواند منجر به کاهش ریزش مو شود.

4. مغز تخمه کدو
مغز تخمه کدو غنی از منیزیم، آهن، روی و آنتی اکسیدان‌های متفاوت است. در مطالعات مختلفی اثر روغن مغز تخمه کدو بر ریزش مو بررسی شد که نتایج از افزایش رشد مو در گروه هدف حکایت داشتند. هرچند برای جمع بندی و توصیه نیاز به مطالعات بیشتر است، اما به نظر می‌رسد روغن مغز تخمه کدو توانایی مهار تولید DHT و افزایش رشد مو را داشته باشد.

۵. روغن نارگیل

روغن نارگیل غنی از اسید‌های چرب متوسط زنجیر (MCT) است. تحقیقات آزمایشگاهی نشان می‌دهد لائوریک اسید موجود در روغن نارگیل باعث مهار تولید و کاهش میزان DHT می‌شود. از آنجا که این تحقیقات در فضای آزمایشگاهی انجام شده است، اثر آن برای مصارف انسانی هنوز اثبات شده نیست.

اگر دچار ریزش مو هستید لازم است نخست با مشورت با پزشک و انجام آزمایش‌های موردنیاز علت آن را جویا شوید. گاه کمبود ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها در بدن در اثر رژیم‌های نادرست، بارداری، بیماری‌ها و مواردی از این دست باعث ریزش مو می‌شود که با نظر پزشک یا متخصص تغذیه و با مصرف مکمل‌های موردنیاز برطرف می‌شود
منبع: بهداشت نیوز
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: