کد خبر: ۲۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۴ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۵
بارندگی‌های شب گذشته لوله انتقال فرآورده‌های نفتی در بستر رودخانه تجن را شکست و آلودگی‌های نفتی این رودخانه را فراگرفت. این حادثه منجر به مرگ جمعیت بزرگی از ماهی‌های رودخانه تجن شده است.
مرگ جمعیت بزرگ ماهیان بر اثر نشت مواد نفتی در رودخانه تجن

شب گذشته آسیب دیدگی لوله انتقال گازوئیل که در رودخانه تجن قرار داشته منجر به نشت وسیع مواد نفتی در این رودخانه شده و خسارات زیادی به محیط زیست وارد کرده است.

برخی منابع اعلام کرده‌اند که با باز کردن دریچه‌های سد شهید رجایی، فشار آب منجر به شکستن درختان و برخورد آن‌ها با لوله نفتی موجود در رودخانه تجن شد. شکست این لوله نشت انبوهی از فرآورده‌های نفتی به رودخانه و آلودگی گسترده آب و تلف شدن جمعیت بزرگی از ماهیان رودخانه را به دنبال داشت.

منابع دیگری معتقدند که با توجه به این که لوله داخل زمین قرار داشته جابه جایی سنگ‌ها منجر به شکستن آن شده است. ستاد بحران از شب گذشته تشکیل شده و برای جلوگیری از ادامه نشت مواد نفتی شیر اصلی این مواد نفتی بسته شده است اما از آنجایی که سیل هنوز در این رودخانه ادامه دارد تعمیر کامل لوله و برآورد خسارات به محیط زیست ممکن نشده است. به گفته فعالان محیط زیست مازندران سیل باعث شده که آلودگی در سطح وسیعی منتشر شده و خسارات زیادی به محیط زیست منطقه وارد کند.

یک فعال محیط زیست در این باره به خبرنگار مهر گفت: در ساری یک پارک به نام بوستان ملل هست که از دیشب به دلیل این حادثه آن را بسته‌اند.

محمدعلی الله قلی با بیان اینکه کل این منطقه از شهر بوی نفت و گازوئیل می‌دهد اعلام کرد: به علت شکستگی در لوله حجم خیلی زیادی از فرآورده‌های نفتی وارد آب رودخانه شده و جمعیت بزرگی از ماهی‌ها مرده‌اند.

محل آسیب‌دیدگی این لوله که حجم بالایی از فرآورده‌های نفتی را جابه جا می‌کرد در نزدیکی روستای پایین‌دزا اعلام شده و گفته می‌شود مواد نشتی خطرات جانی به دنبال ندارد اما برای احتیاط بیشتر بوستان ملل و بوستان قائم تا اطلاع ثانوی بسته و ورود شهروندان ساری به این پارک ها ممنوع شد اما امروز با توقف ورود مواد نفتی به رودخانه این ممنوعیت رفع شد.

مسئولان محیط زیست مازندران هنوز آماری از خسارت احتمالی وارد آمده به حوزه محیط زیست اعلام نکرده‌اند و گزارش‌ها تنها از مشاهده جمعیت بزرگی از ماهیان تلف شده در این رودخانه حکایت می‌کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: