کد خبر: ۲۴۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۱۳ مهر ۱۳۹۹
مشکلات تهران به دلیل 50 سال تصمیم گیری اشتباه است
جلسه امروز شورای شهر تهران درحالی آغاز شد که دو عضو شورای شهر تهران به دلیل کرونا در جلسه حاضر نبودند و مرتضی الویری رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران هم به صورت ویدیو کنفرانس در جلسه حاضر بود.
قلم‌نیوز:جلسه شورای شهر هم قبل از به رسمیت رسیدن صحن و با حضور 12 عضو آغاز به کار کرد که در میانه تذکرات  با رسیدن الهام فخاری و حجت نظری جلسه به رسمیت رسید.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران  هم پیش ازآغاز جلسه امروز شورای شهر تهران  درباره تعطیلی تهران در وضعیت قرمز کرونا گفت: باید تعطیلی دو هفته ای به صورت کامل برای تهران در نظر بگیریم که می تواند بسیار موثر باشد و زنجیره را کامل از بین ببرد. معمولا می گویند تعطیلات یک هفته ای در کرونا تأثیر گذار نیست چرا که کرونا معمولا دو هفته است و قرنطینه دو هفته است.

وی ادامه داد: من متوجه نشدم چرا آقای زالی درخواست یک هفته تعطیلی داشته اند و حالا که این درخواست را داشته اند، بهتر است دو هفته ای کنند تا ان شالله مشکل عمیق تر حل شود.

رییس شورای شهر تهران  درباره حمل و نقل در تهران بیان کرد: مشکل اصلی این است که وقتی اعلام می کنیم مشکل حمل و نقل داریم متأسفانه گروه های سیاسی؛ روزنامه ها و سایت ها بیشتر به جهت تخریبی موضوع نگاه می کنند تا ارائه راه حل برای حل مشکل. به طور مثال در مورد صحبت های اخیر بنده سایت جهان نیوز تیتر زده بود بی عرضگی شورای شهر و شهرداری یا تیتر زده بودند اختلاف دولت و شهرداری.

هاشمی گفت: اصلا مشکل اینها نیست و کشور دچار مشکلات نقدینگی است که تورم ایجاد کرده است. از طرف دیگر دولت دچار مشکل بودجه است و  ما در تجهیزات واگن و ... هم صد در صد خودکفا نیستیم و بین 30 تا 50 درصد باید از خارج تأمین شود و موضوع تحریم ها و قیمت ارز هم روی آنها تأثیر گذاشته است. بهتر است به جای فرافکنی و تبدیل کردن معضلات صنفی شهر به رقابت های انتخاباتی و سیاسی باید به فکر حل مشکلات باشیم.

او درباره افزایش 25 درصدی قیمت تاکسی ها و... گفت: این موضوع باید در کمیسیون بررسی شود و هر گاه نظر کمیسیون اعلام شد نظر نهایی را اعلام می کنیم.

محسن هاشمی در  نطق ابتدایی خود نیز با اشاره به پیروزی پرسپولیس تهران بر النصر سعودی گفت:این پیروزی در جدالی نابرابر را به همه ایرانیان تبریک می گوییم و آرزوی موفقیت نماینده کشورمان را در فینال آسیا داریم.

وی با اشاره به  روز نیروی انتظامی و آغاز هفته نیروی انتظامی اظهار  امیدواری کرد که  کارکرد و عملکرد پلیس که تعامل و ارتباط تنگاتنگی با مدیریت شهری نیز دارد، روندی مثبت و بهبودی کیفی و کمی را شاهد باشد و کمبودهای زیرساختی حوزه انتظامی با همکاری مدیریت شهری برطرف شود.

هاشمی اضافه کرد: فردا در تقویم روز تهران نامگذاری شده است، از 235 سال قبل که تهران عملا بعنوان مرکز حکومت قاجار تعیین شد، در مقیاس شهرهای کهن جهان زمان زیادی سپری نشده است، بخصوص که 113سال قبل، در سال 1286 هجری شمسی، تهران رسما بعنوان دارالخلافه توسط مجلس مشروطه تعیین شده است و شاید بتوان بخش عمده توسعه تهران را مربوط به نیم قراخیر، یعنی از اواخر دهه چهل و با افزایش درامد نفتی کشور دانست.

هاشمی با بیان این که  تهران در مقایسه با بسیاری از کلانشهرهای جهان، شهری جوان و نوپاست، شهری با ظرفیت های طبیعی و انسانی کم نظیر، شهری که می تواند موتور محرکه اقتصاد ایران و منطقه در جهت توسعه ای پایدار باشد گفت: متاسفانه همزمان با نگاه مثبت و فرصت محور به تهران، نگاهی منفی و تهدید محور نیز به این شهر وجود دارد، نگاهی که تهران را بعنوان منبعی از تهدیدات بالقوه و بالفعل می داند، از آلاینده های فزاینده تا تاب آوری پایین در برابر سوانح، شهری پر از معضلات اجتماعی و فرهنگی.

 پرسش اینجاست که اگر با نگاهی منفی گرایانه به تهران بنگریم، با چه پیامدهای مواجه خواهیم شد؟ پاسخی که داده می شود، انتقال پایتخت از تهران است، صرف نظر از شعاری بودن و غیرقابل اجرا بودن این ایده به لحاظ تامین منابع و مشکلات زیرساختی، این روش پاک کردن صورت مساله به کجا خواهد انجامید؟

وی اضافه کرد:آیا با این نگاه سرنوشت همه کلانشهرهای ما، نابودی نخواهد بود؟، چگونه دیگر کشورها با اصلاح و ساماندهی معضلات خود می توانند به بازافرینی و نوسازی شهرها خود اقدام کنند اما باید با ایجاد مشکل در یک شهر، آن را به حال خود رها کنیم و سراغ منطقه ای دیگر و شهری دیگر برویم؟

در این نگاه تمدن سازی و ساخت میراثی که در کشورهای توسعه یافته جهان در لندن، پاریس، برلین، رم و دهها و صدها کلانشهر کهن جهان که بعضا عمری بیش از یکهزاره را دارند، چه جایگاهی دارد؟

هاشمی با بیان این که واقعیت آن است که در دهه های اخیر و با سیاستهای نادرست و بعضا فقدان سیاستی جامع، در تهران مشکلاتی ایجاد کرده ایم که برخورد مسئولانه با آن حل این مشکلات است نه پاک کردن صورت مساله گفت: نمی توان شهری را با ده میلیون شهروند با مشکلات فراوان رها کرد و سخن از مسئولیت پذیری و اخلاق مداری گفت.

رییس شورای شهر تهران تاکید کرد:مشکلات امروزه تهران، ناشی از تصمیمات نادرست و عدم تصمیمات درست در پنج دهه اخیر است، اما می توان با اصلاح رویه های مدیریتی و تصمیم گیری صحیح و اجرای درست تصمیمات، این روند را اصلاح کرد و شهری مدرن، بی نظیر در منطقه و کم نظیر در جهان را از درون تهران بازآفرینی کرد.

اینکه یک بخش بزرگی از اقتصاد ایران از تهران تغذیه می شود، اینکه بهترین سرمایه انسانی در درون دانشگاهها و موسسات علمی و صنعتی تهران قرار دارد، اینکه موقعیت جغرافیایی و گستردگی طبیعی تهران، ظرفیت گردشگری و کارآفرینی نامحدودی دارد، نشان از عدم استفاده ما از ظرفیت های تهران است.

وی خاطر نشان کرد:این ظرفیت ها، می تواند عامل مقابله با تهدیدها و حل معضلات تهران باشد، و قابلیت دارد که فرصتهای بزرگی را برای ایران خلق کند، مشروط به آنکه قوانین و مسئولیتها پاس داشته شده و مسئولان به وظایف خود درباره شهروندان عمل کنند.

اما تذکر ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر نشان دهنده وضعیت بحرانی کرونا در تهران بود او گفت :  :‌روز گذشته بخشنامه‌ای از سوی استانداری، مبنی بر ممنوعیت فعالیت برخی اصناف در استان تهران صادر شد. این بخشنامه، علاوه بر اینکه شاید بتواند مسائلی را حل کند، اما به هرحال باز هم نگرانی‌هایی را هب ذهن متبادر می‌کند.. سئوالی که مطرح است این است که آیا با تعطیلی یک هفته‌ای تهران تهران، می‌توانیم اپیدمی را مهار کنیم؟ پاسخ خیر است.

مطابق صحبتی که با اپیدمیولوژیست‌ها داشتم،همه معتقدند با تعطیلی یک هفته‌ای فقط شاهد یک فراز و فرود درمنحنی اپیدمی خواهیم بود و اثربخش نخواهد بود و به نظر می‌رسد بعد از مدتی، شاهد پیک دیگری خواهیم بود.

خداکرمی گفت:‌اگر نتوانیم محدودیت‌ها را حداقل به مدت دو هفته اعمال کنیم، مفیدتر است که امور شهر را مختل یا کند نکنند و همان ایمنی گله‌ای را پیش ببرند. اگر وضعیت قرمز است که هست و ما دیروز شاهد مرگ 136 تن در تهران بودیم، به جای یک هفته باید حداقل دو هفته تهران تعطیل کنیم. چرا به تصمیمات روزمره و بدون پیش‌بینی عادت کردیم؟ ما فاصله‌گذاری‌ها را باید در برنامه‌های خود اعمال کنیم، به گونه‌ای که رسانه‌ها هم به کمک شهرداری بیایند و کل بسته پیشنهادی حداقل دو هفته اجرا شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد:  ضمن اینکه اگر مسافرت‌ها محدود نشود، ما شاهد ازدحام در مبادی ورودی و خروجی تهران باشیم،‌مجدد شاهد انتقال ویروس از تهران به سمت نقاط سفید کشور خواهیم بود. بنابراین ضمن اینکه به شهرداری پیشنهاد می‌کنیم ،‌ محدودیت‌ برای کارمندانی که می‌توانند با دورکاری فعالیت کنند را لحاظ کند، به این نکته توجه کنیم که هرچند احیای اقتصاد اولویت اصلی است، اما جان مردم در درجه اول اهمیت قرار دارد، بنابراین از استانداری خواهش می‌کنیم محدودیت‌ها را با کنترل مردم در ورود و خروج از منزل و مبادی شهر تهران در نظر بگیرد.

افشین حبیب‌زاده هم در تذکری در خصوص عدم مرمت و استحکام بخشی عمارت وثوق‌الدوله گفت: براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری تهران می بایست با افتتاح حسابی، درآمدهای حاصل از جریمه قطع درختان و اشجار را صرف خرید باغات شهر تهران می‌کرد که در این راستا سال گذشته دو باغ وثوق الدوله و عبقری به دلیل کمبود سرانه فضای سبز موجود در مناطق ۱۴ و ۱۷ از بنیاد مستضعفان خریداری شد.

رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در باغ وثوق الدوله با حفظ درختان قدیمی، بازپیرایی متناسب با سبک باغ ایرانی – اسلامی صورت پذیرفته و امکاناتی نظیر زمین بازی و ورزش، حیاط مراکشی، تاکستان، آبنما و گل گشت در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: عمارت وثوق‌الدوله از آینه‌کاری و نقاشی‌های زیبا و منحصر به فرد برخوردار است که اتاق‌های آن با تزئینات چوبی ظریف و شیشه‌های رنگی مزین شده‌اند. نکته قابل تامل در این خصوص خرابی های به جا مانده از ساخت سریال شهرزاد است که در دوره تملک بنیاد مستضعفان بر آن عمارت رخ داده است.

رییس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران به تعویق بهره برداری از بوستان وثوق الدوله به دلیل مرمت و استحکام‌بخشی عمارت آن اشاره کرد و گفت: اخیرا کارشناسان معاونت نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر تهران در بازدیدهای دوره‌ای خود از پروژه‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، از این باغ بازدید کرده که طبق گزارش آنان، محوطه باغ آماده سازی شده و در روزهای آتی به بهره برداری خواهد رسید اما تاکنون در خصوص مرمت و استحکام بخشی عمارت هیچگونه اقدامی صورت نپذیرفته است.

وی تاکید کرد: بهره‌برداری از این بوستان، بدون توجه به زیباسازی نما، مرمت و استحکام بخشی بنا قابل تامل است.
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: