کد خبر: ۲۴۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۱ - ۱۲ مهر ۱۳۹۹
موبایل خوب در حال حاضر یعنی گوشی که صفحه‌نمایش تمام HD دارد، بر اساس مد روز طراحی شده و دوربین آن‌ها از نوع سه‌گانه و چهارگانه است.
قلم‌نیوز: استفاده از حافظه‌موقت شش و هشت گیگابایتی هم می‌تواند به شما نشان دهد با یک موبایل درجه یک طرف هستید. خوشبختانه از نظر ظاهری هیچ غمی ندارید، چون موبایل‌های هشت میلیونی فعلی درست مثل مدل‌های پرچمدار لبه‌هایی کشیده و باریک دارند.
 
طوری که انگار کل قاب جلویی از صفحه‌نمایش تشکیل شده است. همه این‌ها عالی است، اما باز هم عادلانه به‌نظر نمی‌رسد، چون برای خرید چنین موبایل‌هایی باید حدود هشت میلیون تومان پول خرج کنیم. این نوشته، حاصل مقایسه چهار گوشی اندرویدی شش تا ۹ میلیون تومانی است.

سامسونگ گلکسی A51


بیایید یک امتیاز ویژه برای حسگر اثرانگشت A51 کنار بگذاریم که زیر قاب اصلی پنهان شده
 
گلکسی A51 با حافظه‌موقت شش گیگابایتی روانه بازار شده است، صفحه‌نمایش سوپر AMOLED دارد و تلاش کرده‌اند ظاهر دلفریبی داشته باشد. حاشیه‌ها در این گوشی به‌کمترین میزان ممکن کاهش پیدا کرده است تا باب طبع سلیقه روز باشد. قاب پشتی گوشی از جنس پلاستیک است و در قاب جلویی فقط می‌توانید شیشه را زیر دستتان لمس کنید. وقتی جعبه را باز می‌کنید گوشی با اندروید نسخه ۱۰ روشن می‌شود. از دیگر مزایای گلکسی A51 باید به صفحه‌نمایش بزرگ ۶.۵ اینچی اشاره کنیم که تراکم پیکسل در آن به 405ppi می‌رسد. این عدد یعنی جزییات و وضح تصویر در صفحه کاملا تفکیک شده است.
 
در بخش فنی مغز متفکر Exynos 9611 که یک تراشه ۱۰ نانومتری ساخته شده توسط سامسونگ است را به‌همراه شش گیگابایت حافظه‌موقت پیش رو داریم تا خیالمان بابت اجرای روان و بی‌دردسر انواع برنامه‌های و بازی‌ها راحت باشد. همچنین پردازنده گرافیکی Mali-G72 MP3 به پخش ویدئو و اجرای بازی‌ها کمک می‌کند. این گوشی در دو ظرفیت ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی عرضه شده است، اما با استفاده از یک کارت حافظه جانبی از نوع میکرو SD قادر خواهید بود فضای مورد نیاز برای ذخیره‌سازی انواع فایل‌ها را تا یک ترابایت افزیش دهید.
 
دوربین اصلی A51 سنسور ۴۸ مگاپیکسلی دارد و از نوع عریض است. یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی و دو سنسور پنج مگاپیکسلی دیگر هم در کنار این دوربین اصلی وجود دارند تا از مجموعه آن‌ها انتظار ثبت عکس‌های باکیفیتی را داشته باشیم. روی قاب جلویی دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی به‌چشم می‌خورد. باتری چهار هزار میلی‌آمپرساعتی با قابلیت پشتیبانی از فناوری شارژ سریع ۱۵ واتی و درگاه USB Type-C هم می‌توانند دلچسب به‌حساب بیایند، اما بیایید یک امتیاز ویژه هم برای حسگر اثرانگشت گلکسی A51 کنار بگذاریم که زیر قاب اصلی پنهان شده است.
 
قیمت: هشت میلیون تومان تا هشت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان

شیائومی Redmi Note 9 Pro

ویژگی مهم Redmi Note 9 Pro وجود حسگر اثرانگشت روی لبه‌های کناری است
 
نوت ۹ مدل پرو به صفحه‌نمایش بزرگ، باتری پرقدرت، طراحی خاص و متفاوت دوربین و سخت‌افزار مناسب برای اجرای انواع بازی مشهور است. صفحه‌نمایش این گوشی از نوع IPS ساخته‌شده که حداقل در استفاده از باتری عملکرد بهتری نسبت به صفحه‌های سامسونگ دارد. با لبه‌ها در این صفحه‌نمایش همچنان ظریف و باریک هستند تا نمایشگر ۶.۶۷ اینچی ما با تراکم پیکسلی 395ppi بتواند هم از نظر فنی و هم از نظر ظاهری بین رقبا سرش را بالا بگیرد.
 
ویژگی مهم Redmi Note 9 Pro در بخش طراحی وجود حسگر اثرانگشت روی لبه‌های کناری است. احتمالا تیم طراحی جسابی بابت این اتفاق خوشحال است و خودشان را تحسین می‌کنند، اما کاربرانی که بلافاصله پس از خرید گوشی تازه آن را در قاب و محافظ و کاور بقچه‌پیچ می‌کنند حتما توی دلشان به آن‌ها بد و بیراه می‌گویند. شیائومی برای نوت ۹ مدل پرو از دوربینی چهارگانه استفاده کرده است. لنز عریض ۶۴ مگاپیکسلی، لنز فوق عریض هشت مگاپیکسلی، لنز ماکرو با کیفیت پنج مگاپیکسل و سنسور عمق دو مگاپیکسلی مجموعه دوربین Redmi Note 9 Pro را تشکیل می‌دهند. قبل از اینکه سراغ جزییات دوربین سلفی برویم باید به این نکته اشاره کنیم که دوربین اصلی نوت ۹ پرو را در وسط گوشی کار گذاشته‌اند تا موقع عکاسی احتمال افتادن انگشت در تصویر به حداقل برسد. شاید به‌نظرتان کم‌اهمیت باشد، اما تصمیم هوشمندانه‌ای است.
 
دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی را هم با همین فلسفه در مرکز و بالای نمایشگر کار گذاشته‌اند. در بخش سخت‌افزاری با تراشه اسنپدراگون SM7125 روبرو هستیم؛ یک پردازنده هشت‌هسته‌ا‌ی که عملکرد آن با حافظه‌موقت شش گیگابایتی تضمین می‌شود. موقع بررسی، انتخاب و خرید نباید باتری پنج هزار و ۲۰ میلی‌آمپرساعتی با پشتیبانی از شارژ سریع ۳۰ وات، درگاه ارتباطی USB Type-C و از همه مهمتر اندروید نسخه ۱۰ را از یاد ببرید.

قیمت: شش میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تا هشت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان

هوآوی Nova 5T

مهمترین ویژگی Nova 5T حافظه‌موقت هشت گیگابایتی است
 
هوآوی Nova 5T در زمان معرفی و عرضه خیلی به دوربین چهارگانه خود می‌نازید، چون جزو اولین موبایل‌ها با چنین ویژگی بود، اما الان باید آن را یک پیرمرد موسفید و خسته به حساب بیاوریم. این دوربین‌ها در Nova 5T به‌صورت خطی در سمت چپ قاب پشتی قرار گرفته‌اند تا سن و سال محصول هوآوی را یادآوری کنند. از نقاط قوت Nova 5T می‌توان به نمایشگری با پنل ساخته شده از نوع IPS اشاره کرد. سوای تکنولوژی ساخت صفحه، اندازه و دقت تصویر آن همچنان قابل ستایش به‌نظر می‌رسند. صفحه ۶.۲۶ اینچی با تراکم پیکسلی 441ppi برای هوآوی کافی به‌نظر نمی‌رسید، چون آن‌ها در همان زمان تصمیم گرفتند قاب جلویی را تا جایی که امکان دارد، بکشند.
 
به‌همین خاطر اگر بگوییم Nova 5T یک موبایل بدون لبه است، اغراق نکرده‌ایم، اما آیا این مسئله برای یک موبایل مزیت به‌حساب می‌آید؟ قطعا بله به شرط اینکه تولیدکننده تضمین بدهد بعد هربار زمین خوردن گوشی، آن را به رایگان برایتان تعویض کند. همانطور که گفتیم گوشی هوآوی به چهار دوربین اصلی با دقت ۴۸ مگاپیکسل، ۱۶ مگاپیکسل و دو دوربین دو مگاپیکسل مجهز است. با استفاده از این مجموعه حسگر‌های دوربین این گوشی تصاویر ماکرو هم ثبت کنید. دوربین سلفی این مدل رزولوشن برابر با ۳۲ مگاپیکسل دارد. این میزان باعث شده تا کیفیت عکس‌هایتان بی‌نظیر باشد.
 
در Nova 5T هم حسگر اثر انگشت در کناره گوشی تعبیه شده است و مثل Redmi Note 9 Pro باید قاب‌هایی بخرید که آن ناحیه را کور نکرده‌اند. مهمترین ویژگی Nova 5T، اما حافظه‌موقت هشت گیگابایتی است که در کنار پردازنده HiSilicon 980 حداقل روی کاغذ بهتر از سایر رقبا عمل می‌کند. باتری محصول هوآوی سه هزار و ۷۵۰ میلی‌آمپر ساعت ظرفیت دارد و توان شارژ سریع آن به ۲۲ وات می‌رسد.

قیمت: هشت میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۹ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان

نوکیا 7.2


محصول نوکیا کمی قدیمی است اما سخت‌افزار مشابه و قیمت پایین‌تر، نوکیا 7.2 را محبوب می‌کند
 
نوکیا 7.2 می‌توانست جایی در این فهرست نداشته باشد، چون هرطور نگاه کنید مدلی قدیمی است که با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارد. به‌عنوان مثال لایه محافظ روی صفحه‌نمایش آن از نوع گوریلاگلس ۳ انتخاب شده یا از پردازنده گرافیکی قدیمی Adreno 512 بهره می‌برد. با این حال نوکیا ۷.۲ هنوز هم یک موبایل خوش‌ساخت است. صفحه‌نمایش آن در اندازه ۶.۳ اینچ طراحی شده و از فناوری IPS استفاده می‌کند. نوکیا در این موبایل یک دوربین سه‌گانه استفاده کرده که به‌شکل دایره‌ای در وسط قاب پشتی جمع شده‌اند. سنسور اصلی ۴۸ مگاپیکسلی است و دوتای دیگر حسگر‌های هشت و پنج مگاپیکسلی دارند. خبر خوب اینکه این مجموعه توسط رفیق قدیمی نوکیا یعنی Zess تولید شده است. برای عکاسی سلفی یک سنسور ۲۰ مگاپیکسلی در اختیار خواهید داشت که هر زمان نیازش داشته باشید دستتان را توی پوست‌گردو نمی‌گذارد.
 
باتری سه‌هزار و ۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با قابلیت شارژ سریع ۱۰ واتی وضعیت را برای این محصول ساخته شده در سال ۲۰۱۹ بهبود می‌دهد. حداقل نمی‌توانید به سادگی آن را کنار بگذارید. حتی اگر به انجام این کار اصرار داشته باشید، پردازنده اسنپدراگون ۶۶۰ و حافظه‌موقت شش گیگابایتی که عملکرد روانی دارند دست و پای هر آدم منصفی را می‌بندند، اما بیایید به یک نکته ویژه اشاره کنیم تا دلتان قرص شود. نوکیا ۷.۲ به اندروید مبتنی بر اندروید One مجهز است. این سیستم‌عامل خالص‌ترین نوع اندروید است و خیالتان راحت خواهد بود که تا دست‌کم سه‌سال در ابتدای فهرست دریافت نسخه‌های جدید اندروید قرار دارید. همچنین، چون نوکیا مثل سامسونگ خودش را مجبور نکرده کلی برنامه پیش‌فرض اضافی و به‌دردنخور روی گوشی نصب کند، از نظر فنی سبک و رهاست. در نهایت باید توجه شما را به سخت‌افزار مشابه و قیمت پایین‌تر نوکیا 7.2 جلب کنیم.

قیمت: شش میلیون و ۴۰۰ هزار تا هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

منبع: فرارو
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: