کد خبر: ۲۴۳۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۱۲ مهر ۱۳۹۹
سرنوشت انتخابات چه می‌شود؟
دونالد ترامپ ۷۴ساله با ۱۱۰کیلو وزن و ۱۹۰سانتی‌متر قد، جزو افراد چاق دسته‌بندی می‌شود. گفته می‌شود او در سلامت کامل است و هیچ بیماری زمینه‌ای هم ندارد، اما اکنون با داشتن تمامی ریسک‌فاکتورها، نگرانی‌ها در مورد سلامتی او و سرنوشتش جدی‌تر شده است.
قلم‌نیوز: «غافلگیری اکتبر» انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نه از خلال بحران‌های افغانستان و خاورمیانه، بلکه از کاخ سفید بیرون آمد. دونالد ترامپ که همین هفته قبل رقیب دموکراتش را در نخستین مناظره انتخاباتی در مقابل چشمان میلیون‌ها مخاطب تلویزیونی به‌خاطر ماسک زدن مسخره کرده بود، اکنون یکی از ۷میلیون آمریکایی است که به ویروس کرونا مبتلا شده‌ است.

ترامپ دیروز در پستی توییتری خبر مثبت شدن تست کرونای خود و همسرش را اعلام کرد؛ خبری که در کمتر از چند دقیقه آمریکا و جهان را به لرزه در آورد. ویروس اکنون به سراغ فردی رفته که طی تمام ۱۰‌ماه گذشته، آن‌را یک بیماری «ضعیف» در حد آنفلوآنزا می‌دانسته و بارها تأکید کرده که «کرونا خودبه‌خود از بین خواهد رفت». او ۲هفته قبل، درست زمانی که روزانه بیش از هزار نفر از مردم آمریکا قربانی کرونا می‌شدند، با اعتماد به نفس باورنکردنی در گفت‌وگو با شبکه ای‌بی‌سی نیوز آمریکا گفت که ویروس کارش تمام است و به‌زودی از بین خواهد رفت. او اقدامات دولتش در مقابله با کرونا را «چشمگیر» خواند و گفت که ویروس را به «گوشه رینگ» کشانده است.

ویروس کرونا اما دیروز از گوشه رینگ بیرون آمد و یک ضربه کاری به رئیس‌جمهور آمریکا زد. انتشار خبر مثبت شدن تست کرونای ترامپ در ابتدای ‌ماه اکتبر باعث شده تا بسیاری آن را همان غافلگیری اکتبر معروف بنامند. آمریکایی‌ها هر ۴سال یک‌بار در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری منتظر یک غافلگیری بزرگ‌ هستند؛ ماجرایی که طی ۵دهه گذشته در فضای سیاسی آمریکا باب شده و هدفش ضربه زدن به جایگاه طرف مقابل چند روز مانده به انتخابات است. این غافلگیری اغلب نتیجه یک اتفاق، افشاگری یا خطای سیاسی است که می‌تواند ورق انتخابات را به نفع یکی از دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه برگرداند. امسال همه با توجه به شناختی که از ترامپ دارند، نفس‌ها را در سینه حبس کرده‌ و منتظر رسیدن اکتبر بودند. حتی تصور می‌شد، به راه انداختن یک جنگ مقطعی با ایران همان غافلگیری بزرگ مورد نظر ترامپ و تیم انتخاباتی‌اش باشد. در نهایت دیروز در دومین روز از اکتبر، غافلگیری بزرگ از کاخ سفید و دفتر رئیس‌جمهور بیرون آمد. این غافلگیری برای نخستین بار قرار نیست حریف را از پا در آورد. غافلگیری اکتبر ترامپ، خود او را نشانه رفته است.

چه‌کسی ترامپ را مبتلا کرد؟

ابتلای ترامپ و همسرش به کرونا پس از آن اتفاق افتاد که تست کرونای «هوپ هیکس»، یکی از دستیاران ارشد ترامپ که جزو حلقه اول نزدیکان او به شمار می‌رود، مثبت شد. خانم هیکس، ۳۱ساله، روز سه‌شنبه در جریان مناظره انتخاباتی میان دونالد ترامپ و جو بایدن، همراه رئیس‌جمهور بود. نه هیکس و نه دیگر اعضای خانواده ترامپ که او را همراهی می‌کردند، ماسک نزده بودند.

ترامپ همان شب مناظره، ماسک زدن بایدن را به تمسخر گرفت و گفت: «وقتی حرف می‌زند، ۵۰متر فاصله می‌گیرد؛ ماسکی که می‌زند هم بزرگ‌ترین ماسکی است که در عمرم دیده‌ام!» در کنار چنین رئیس‌جمهوری قطعا ماسک زدن تبعات دارد. هوپ هیکس روز چهارشنبه هم ترامپ را در جریان یکی از برنامه‌های انتخاباتی‌اش همراهی می‌کرد.

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، مقام‌های ارشد کاخ سفید گفته‌اند که هیکس از اوایل هفته سرفه‌های خفیفی داشت اما هیچ‌کس آن را جدی نگرفت. خود او هم همچنان از زدن ماسک امتناع می‌کرد.

روزنامه گاردین هم نوشته است که ترامپ با وجود آنکه طی روزهای اخیر با هیکس در ارتباط بوده و روز پنجشنبه در جریان مثبت شدن تست کرونای او قرار گرفته بود، ترجیح داد برنامه‌های انتخاباتی‌اش را ادامه دهد. او حتی به ایالت نیوجرسی در شرق آمریکا رفت تا در جمع هوادارانش سخنرانی کند. به همین دلیل، احتمال ابتلای اعضای تیم انتخاباتی ترامپ و دیگر افراد حاضر در آن برنامه هم وجود دارد.

 ماجرای کرونای ترامپ چقدر جدی است؟

تجربه ماه‌های اخیر نشان داده که پیش‌بینی رفتار ویروس به هیچ وجه کار ساده‌ای نیست. ویروس کرونا در بدن هر فرد با توجه به وضعیت جسمی و بیماری‌های زمینه‌ای به شکل خاصی عمل می‌کند. اما گزارش‌های متعدد مراکز بهداشتی در کشورهای مختلف، یک الگوی نسبی به‌دست داده است.

طبق اعلام مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا، از هر ۱۰نفری که در این کشور بر اثر کرونا فوت شده‌اند، ۸نفرشان بالای ۶۵سال داشته‌اند. افرادی که در دهه ششم و هفتم زندگی‌شان هستند، ۹۰برابر بیش از افرادی که دهه دوم زندگی‌شان را تجربه می‌کنند خطر  مرگ بر اثر کرونا آنها را تهدید می‌کند. همزمان، مرگ‌ومیر در میان مردان و افراد چاق بیش از بقیه اتفاق افتاده است. دونالد ترامپ ۷۴ساله با ۱۱۰کیلو وزن و ۱۹۰سانتی‌متر قد، جزو افراد چاق دسته‌بندی می‌شود. گفته می‌شود او در سلامت کامل است و هیچ بیماری زمینه‌ای هم ندارد، اما اکنون با داشتن تمامی ریسک‌فاکتورها، نگرانی‌ها در مورد سلامتی او و سرنوشتش جدی‌تر شده است.

 سناریوهای پیش رو چیست؟

طبق قانون اساسی آمریکا، درصورتی که رئیس‌جمهور به هر دلیلی نتواند به اجرای مسئولیت‌های خود ادامه دهد، معاون او اداره امور را در دست می‌گیرد. به همین دلیل، مایک پنس اکنون در کانون توجه‌ها قرار گرفته است. پنس نیز جزو حلقه نزدیکان ترامپ به شمار می‌رود که هر هفته با او در تماس است. شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان دیروز گزارش داد که آخرین باری که مایک پنس و دونالد ترامپ با هم بوده‌اند، دوشنبه هفته گذشته بوده و اکنون تست کرونای پنس و همسرش منفی شده است.

طبق قانون، اگر رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور توانایی اداره امور را نداشته باشند، این رئیس مجلس نمایندگان است که مسئولیت‌های آنها را در دست می‌گیرد. از دیروز، احتمال قرنطینه کردن نانسی پلوسی هم جدی‌تر شده است. درصورتی که ویروس کار ترامپ را به بستری شدن در بیمارستان و بخش مراقبت‌های ویژه بکشاند، بحث انتقال مسئولیت‌ها به معاون رئیس‌جمهور جدی خواهد شد؛ آن‌هم درصورتی که خود پنس از این معرکه جان سالم به در ببرد. اگر برای پنس هم اتفاقی بیفتد، ممکن است شرایط به سمتی برود که لازم شود در نهایت خانم پلوسی دموکرات، علاوه بر مجلس اداره دولت را هم در دست بگیرد.
ببینید | «مارین وان»؛ بالگرد مخصوص آماده انتقال ترامپ به بیمارستان
ترامپ به بیمارستان منتقل شد | علائم کرونا در ترامپ؛ آخرین وضعیت ملانیا

سرنوشت انتخابات چه می‌شود؟

دونالد ترامپ چه بخواهد و چه نخواهد، اکنون باید دست‌کم ۱۴روز در قرنطینه به سر ببرد؛ ۱۴روزی که می‌توانست به شکل‌های مختلف او را از رقیب دموکراتش در انتخابات جلو بیندازد. فقط ۳۱روز تا انتخابات باقی مانده و ترامپ باید فعلا قید حضور در میتینگ‌های بزرگ انتخاباتی را بزند. حضور او در دومین مناظره انتخاباتی که قرار است ۱۲روز دیگر برگزار شود هم با اما و اگرهای جدی روبه‌روست.

فعلا در کاخ سفید، همه مشغول تهیه فهرست افرادی هستند که در روزهای گذشته با رئیس‌جمهور، همسرش و مشاورش در ارتباط بوده‌اند. اگر شمار افراد مبتلا در تیم انتخاباتی ترامپ بالا باشد، بدون شک برنامه‌های تبلیغاتی او برای انتخابات آسیب جدی خواهد دید. اندک زمان باقیمانده تا انتخابات، امکان ترمیم این تیم را هم نمی‌دهد.

پیش از این، با توجه به سن بالای هر دو نامزد دموکرات و جمهوری‌خواه، موضوع احتمال مرگ ناگهانی یکی از آنها پیش از روز رای‌گیری بررسی شده بود. حقوقدان‌های آمریکایی معتقدند درصورت مرگ ترامپ، حزب جمهوری‌خواه می‌تواند نام فرد دیگری را به جای او اعلام کند. با توجه به اینکه رای‌گیری زودهنگام در برخی ایالت‌ها از ۲هفته قبل آغاز شده، شرایط کمی پیچیده می‌شود و احتمالا پای دادگاه برای تعیین تکلیف رأی‌هایی که نام ترامپ روی آن‌هاست به میان کشیده خواهد شد. تعویق انتخابات هم گزینه بعدی است که اختیار آن در دست نمایندگان عضو کنگره است.

 سیاسیون هدف کرونا

از ابتدای شیوع ویروس کرونا، بسیاری اعتراف کرده‌اند که این ویروس یکی از دموکرات‌ترین ویروس‌هاست و بین هیچ‌یک از افراد جامعه فرقی نمی‌گذارد. فقیر و غنی، سیاستمدار و غیرسیاستمدار در نقاط مختلف جهان به کرونا مبتلا شده‌اند. نام دونالد ترامپ را باید به فهرست بلندبالای سیاسیونی اضافه کرد که یا مثل او ویروس را جدی نگرفته و مبتلا شده‌اند، یا با وجود مراقبت‌ها، قرعه به نام آنها هم افتاده است.

حدود ۷‌ماه قبل، بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس، یکی از نخستین رهبران جهان بود که به کرونا مبتلا شد. او جزو سیاستمدارانی بود که هم‌پای ترامپ، تهدید ویروس را جدی نمی‌گرفتند. جانسون زنده ماند اما کارش به بخش مراقبت‌های ویژه کشید و همزمان وزیر خارجه‌اش طی ۳روز مسئولیت‌های او را به‌عهده گرفت. ۳‌ماه قبل هم ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور برزیل، که نماینده جریان راست افراطی در این کشور است به کرونا مبتلا شد. او هم مثل ترامپ، ویروس را چیزی شبیه آنفلوآنزا می‌دانست و بدون ماسک در تجمع‌ها حاضر می‌شد. بولسونارو در مخالفت با توصیه‌های متخصصان با مردم دست هم می‌داد. او خود را ورزشکار می‌دانست و معتقد بود کرونا سراغ ورزشکاران نمی‌رود. ویروس اما سراغ او هم رفت و او را نیز بیمار کرد. رئیس‌جمهور برزیل هم در نهایت جان به در برد.

نخست‌وزیر روسیه، رئیس‌جمهور بولیوی، نخست‌وزیر گینه‌ بیسائو، رئیس‌جمهور هندوراس، نخست‌وزیر ارمنستان، وزیر کشور فیلیپین، وزیر نفت ونزوئلا، وزیر بهداشت غنا، رئیس مجلس پاکستان و معاون اول رئیس‌جمهور در ایران جزو دیگر سیاسیونی هستند که طی ماه‌های اخیر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

منبع: همشهری آنلاین
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: