کد خبر: ۲۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۵
مدآنلاین: در سال 2008 شرکت تویوتا دفتر «تقاطع طراحی تویوتا» را در منطقه شیبویای توکیو تاسیس کرد. ماموریت این دفتر شناسایی روندهای طراحی بود و فاصله چندانی هم با «جعبه خلاقیت نیسان» نداشت که سی سال قبل توسط آن شرکت ایجاد شده بود.

در سال 2008 شرکت تویوتا دفتر «تقاطع طراحی تویوتا» را در منطقه شیبویای توکیو تاسیس کرد. ماموریت این دفتر شناسایی روندهای طراحی بود و فاصله چندانی هم با «جعبه خلاقیت نیسان» نداشت که سی سال قبل توسط آن شرکت ایجاد شده بود. هردوی این دفاتر یک هدف داشتند: متحول کردن روند طراحی. پیش از ایجاد دفتر توکیو، شرکت تویوتا استعدادهای جوان طراحی خود را به دانشگاه‌های آمریکایی می‌فرستاد تا روش‌های جدید تفکر را یاد بگیرند. از جمله کسانی که در همین برنامه آموزش دیدند می‌توان به تادائو موری، طراح اصلی شرکت لکسوس اشاره کرد که 15 سال پیش تحت نظارت کارل اولسون در دیترویت آموزش دید. 

لذا یکی از سوالات مهم از کازو سویاما (Kazuo Suyama)، مدیر این دفتر و پروژه کیکای شرکت تویوتا همین بود که آیا کسانی که در این دفتر اقماری و دور از آن شهرک بزرگ صنعتی و مرکز اصلی طراحی‌های تویوتا کار می‌کنند، همه همان سابقه مشابه دارند یا خیر.

او با اشاره به این که درباره چنین برنامه‌ای تا به‌حال چیزی نشنیده است، می‌گوید: «من نه مهندسم و نه طراح. من فیزیکدان هستم». البته خیلی زود می‌توان متوجه شد که سویاما برای آزاد فکر کردن نیاز به سفر به هیچ نقطه دیگری در جهان ندارد. دیگر آنکه او در پروژه‌های خود به شکل باورنکردنی انیمیشنی فکر می‌کند. یکی از نتایج این طرز تفکر پروژه کیکای بود که سال گذشته در نمایشگاه توکیو رونمایی شد. در واقع می‌توان او را یک ایتالیایی هیجان زده دانست که انتظارات طراحان ژاپنی را برآورده می‌کند.

عنوان شغلی کازو سویاما، دستیار مدیر بخش، محصول و برنامه‌ریز پروژه میرای است. در اینجا عبارت میرای به معنی «آینده» است نه آن خودروی سدان هیدروژنی که این شرکت طراحی کرد. به سادگی نمی‌توان باور کرد کسی در این سطح مدیریتی بتواند محصولی مانند کیکای را طراحی کند که می‌توان آن را نسخه دیگری از آریل اتم دانست که البته کارکردهای شهری دارد و در عین حال شبیه خودروهای داستان‌های علمی تخیلی است.

سویاما درباره این پروژه می‌گوید: «تیم من به دنبال تولید طبقه جدیدی از خودرو بود. می‌خواستیم نشان دهیم خودرو چیزی بیش از حمل و نقل صرف است و در عین حال آینده نیز صرفا به خودروهای هیدروژنی تعلق ندارد. ما به دنبال نشان دادن زیبایی قطعات مکانیکی و در عین حال یادآوری میراث تویوتا مبتنی بر دستگاه‌های مکانیکی و زیبایی بود. ما به دنبال گفتگو با جوانان هستیم. شاید آنها علاقه چندانی هم به خودرو نداشته باشند اما در عین حال علاقه‌شان به محیط زیست و حمایت از غذاهای ارگانیک یا بازگشت به حس لامسه همه در این طرح لحاظ شده است.»

او برای روشن کردن بیشتر منظور خود به فروش صفحه‌های گرامافون یا کافه بلو باتل در سانفرانسیسکو اشاره می‌کند که همه نوشیدنی‌ها را در معرض دید مشتری آماده می‌کنند. او می‌افزاید: «ما به دنبال تجربه هیجان احساس هستیم و ظاهرا به نظر می‌رسد هنوز باید درک کنیم این اشیا واقعا چه هستند. ابری بودن، جعبه‌های سیاه، هوش مصنوعی و واقعیت مجازی، این خبش‌های کیکای که به ژاپنی معنی دستگاه می‌دهد، برای نسل جوان بسیار جذاب و حتی اعتیادآور خواهد بود.»

کیکای خودرویی با 3400 میلی متر طول، 1800 میلی متر عرض و 1550 میلی متر ارتفاع است و می‌توان آن را چیزی میان یک هات راد و یک رنو تویزی با ارتفاع زیاد دانست. طراحی بیرونی آن انسان را به یاد مرکز پامپیدوی پاریس روی چهار چرخ می‌اندازد و تمامی بخش‌های مهم مانند کمک فنرها، باک، اگزوز، سیستم ترمز، همه به‌صورت دستی ساخته شده‌اند و کاملا دیده می‌شوند. حرفی از قدرت موتور آن زده نمی‌شود اما زیبایی طراحی آن مسلما حکایت از یک موتور پیستونی در عقب ماشین دارد. در داخل خودرو جا برای سه سرنشین وجود دارد و صندلی راننده در وسط است. همه نمایشگرها و ابزارهای خودرو دستی هستند و مهم آنکه صفحه نمایش انفورماتیکی در این خودرو استفاده نشده است.

تیم سویاما هرگز انتظار نداشت این پروژه تایید شود اما به‌هرحال ایده اصلی را پرورش داد و یک برنامه تجاری کامل تهیه و آن را به هیات مدیره ارائه داد و در کمال تعجب تایید آغاز کار را دریافت کرد. سویاما می‌گوید: «اما خیلی مهم است وقتی در میانه یک استودیوی نوآوری زندگی می‌کنید، بتوانید چنین ایده‌هایی را هر از گاهی مورد بحث قرار دهید.»

سویاما برای نشان دادن منظور خود از «زندگی در میانه یک استودیوی نوآوری» با قلم خود محوری را کشیده و می‌گوید: «در اینجا یک نمودار سینوسی داریم که روی محور ایکس و با خلاقیت صفر و منطق کامل آغاز می‌شود و نهایت دیگر آن نیز باز خلاقیت صفر اما با اقدام بدون فکر کامل تمام می‌شود. اما در میانه این نمودار حداکثر نوآوری را بین این دو حالت داریم.»

این نمودار می‌تواند نمایشی ساده از روش کاری دفتر «تقاطع طراحی تویوتا» و رسیدن این رویکردهای منحصربفرد به نتایجی مانند کیکای باشد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: