کد خبر: ۲۴۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۲ - ۰۸ مهر ۱۳۹۹
ذی‌نفوذانی که اجازه ورود صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه را نمی‌دهند
پیمان مولوی می‌گوید: علامت دهی در مورد بازار سرمایه و زیر سوال بردن آن، این تصور را ایجاد می‌کند که قرار است جهت‌دهی اشتباه را نشان دهند و به جای اینکه در موضوعاتی چون تحریم و عدم رشد اقتصادی و افزایش نقدینگی و... صحبت شود در مورد یک بازار حرف زده می‌شود که اتفاقا بازاری است که مالیات می‌دهد و سر و ته مشخصی دارد.
قلم‌نیوز:شاخص بورس این روزها مدام در نوسان است. رفت و آمدهای شاخص از کانال یک میلیون و 700 هزار تا یک میلون و 500 هزار، بیم سرمایه گذاران را هر روز بیشتر می کند. اقدامات سازمان بورس درباره ممنوعیت نوسان گیری، یا ممنوعیت معاملات الگوریتمی و یا ورود بانک ها به معاملات مستقیم هم نتوانسته است قفل بازار را بشکند. با این همه اما به صورت مدام در شبکه های اجتماعی کارشناسان و شبه کارشناسان به این فضای التهاب در بازار دامن می زنند. در حالی که قیمت بسیاری از سهم ها به نقاط جذاب رسیده اند و بالا رفتن قیمت ارز به طور طبیعی در بالا رفتن قیمت سهم بسیاری از شرکت ها اثر مسقیم دارد. با این همه اما سم پاشی ها علیه بازار سرمایه و ایجاد رعب در مردم همچنان ادامه دارد.

حال باید دید این فضاسازی به صورت هدفمند است و یا عده ای ناخواسته به آن دامن می زنند. ضمن اینکه خبر مهم سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی در بازار سرمایه هنوز به طور عملی محقق نشده است، موضوعی که آن هم البته با موضع گیری هایی روبرو شد.

تخریبچی های بازار سرمایه چه کسانی هستند؟

پیمان مولوی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با اقتصاد24 با بیان اینکه بازارها همواره روند طبیعی خود را طی می کنند، اظهار می کند: در تمامی بازارها ذی‌نفعان زیادی وجود دارند که بر اساس رویکرد و منافع و خواسته های خود در حال برنامه‌ریزی اقتصاد ایران هستند.

وی می افزاید: اقتصاد ایران یکپارچه و حتی دو پارچه هم نیست، بلکه اقتصادی چند پارچه است که ورودی‌ها و خروجی هایش بسیار متفاوت از سایر اقتصادها است. بازیگران آن زیاد شده و می توانند در کار هم اختلال ایجاد کنند.

مولوی تصریح می کند: این وضعیت وارد فازی می شود که در بسیاری از حوزه ها دست به تخریب می زنند که یکی از این موارد بازار سرمایه است. البته این مساله در مورد سایر بازارها نیز وجود دارد.

این کارشناس اقتصادی بازار سرمایه را به لحاظ بیلان، شفاف ترین بازار کشور می داند و می گوید: بازار سرمایه تقریبا بخش واقعی اقتصاد بر آن تاثیر دارد. وقتی در بین عموم از این صحبت می شود که باید از این بازار خارج شوید این سوال ایجاد می شود که به چه دلیلی باید این صحبت ها انجام شود؟

مولوی همچنین تصریح می کند: ما سه سطح تحلیل داریم. در بحث مشاوره سرمایه گذاری، می شود هر چیزی را اعلام و پیشنهاد کرد. در سطح دوم اینکه موضوع سیگنال دهی در بورس مطرح است که سخیف‌ترین کار در بازارها است. سطح سوم افرادی هستند که خود را در قالب مصلح اجتماعی خیرخواهی معرفی می کنند که به مردم جهت می دهند.

وی می افزاید: حال اگر سرمایه گذار هستیم باز این مساله بسیار غیر عادی است وقتی کسی سرمایه گذار است و در بازاری حضور دارد دلیلی ندارد درباره زمان ورود یا خروج صحبت کند.

تحلیلگرانی با اهداف خاص

این کارشناس اقتصادی یادآور می شود: بنابراین اهداف دیگری می تواند پشت این موارد باشد. هرچند که باید گفت در این بین تحلیل ها و نظرات بسیار خوبی وجود دارد ولی هیچکدام به ورود یا خروج اعلام نمی کنند.

مولوی تاکید می کند: به نظر می رسد در بازارهای موازی ما روندی شکل گرفته است که تمامی افراد از گروه‌های رقیب به دنبال این هستند که رقیب بازار دیگر را در این شرایط از میدان به در کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: اقتصاد ایران وارد فاز دلار 30 هزار تومانی شده و این یعنی ارزش پول کشور بسیار پایین آمده، قدرت خرید ایرانی هر روز کمتر و کمتر می شود و آرزوهای ایرانیان دورتر و دورتر می شود.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران با رشد اقتصادی بالا نمی تواند طی شش هفت سال آینده به نقطه سرانه خود در شش هفت سال گذشته برسد، می گوید: به نظر من علامت دهی در مورد بازار سرمایه و زیر سوال بردن بازار این تصور را ایجاد می کند که قرار است جهت دهی اشتباه را نشان دهند و به جای اینکه بر موضوعاتی چون تحریم و عدم رشد اقتصادی و افزایش نقدینگی و... صحبت شود در مورد یک بازار حرف زده می‌شود که اتفاقا بازاری است که مالیات می دهد و سر و ته مشخصی دارد.

ذی‌نفوذانی که اجازه ورود صندوق توسعه به بورس را نمی دهند

مولوی می افزاید: اما در بازار ارز و طلا و خودرو و مسکن به هیچ وجه چنین شفافیتی وجود ندارد. به عقیده من گروه ها خواسته یا ناخواسته به عنوان ابزاری در دست گروه های دیگری قرار می گیرند و این جنگ بازارها در جهت تخریب دیگری است، البته نمی توان از بازارها انتظار داشت اخلاق مدار باشند.

این کارشناس اقتصادی تصریح می کند: به نظر می رسد با ذکر مواردی که تشکیک زا است و موجب انحراف تصمیمات می شود شاهد این هستیم که ورود پول از صندوق توسعه ملی و سرمایه گذاری در صندوق تثبیت بازار تقریبا منتفی می شود. این به معنای آن است که جریان هایی به صورت هدفمند و زنجیره وار در مسیری حرکت می کنند که الزاما نمی تواند منجر به تثبیت اقتصاد کشور شود.

مولوی تاکید می کند: اینکه همه چیز را زیر سوال ببریم و همه را به خروج از بازار تشویق کنیم عین کاری است که همه را دعوت کنیم به ورود به یک بازار. باید دقت کنیم این دو مثل دو تیغه قیچی هستند. افرادی که در یک هیات مدیره و یا در یک جلسه سخنرانی صحبت می کنند و از خروج از بازار حرف می زنند این امر نیازمند آگاهی افراد است در حالی که اقتصاد ایران روایی است و الزاما روایت های درست برنده نمی شوند و می توانند ما را به سمت انحراف شدیدی ببرند.

منبع: اقتصاد24

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: