کد خبر: ۲۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۴ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۵
شاید باورکردنی نباشد، اما حقیقت دارد؛ این‌که سازمان سیا روی محصول مراقبت از پوستی که دی ان ای جمع آوری می‌کند، سرمایه‌گذاری کرده است. اما چرا؟ پشت پرده‌های این ماجرا چیست؟

 شاید باورکردنی نباشد، اما حقیقت دارد؛ این‌که سازمان سیا روی محصول مراقبت از پوستی که دی ان ای جمع آوری می‌کند، سرمایه‌گذاری کرده است. اما چرا؟ پشت پرده‌های این ماجرا چیست؟
«اسکینسنشال‌ساینس»، شرکتی که  خط تولید محصولاتی خلاقانه را دارد و قول ازبین‌بردن لکه‌ها و صاف‌کردن پوست را می‌دهد، توجه وبلاگ‌نویسان زیبایی در یوتیوب، مجله سبک زندگی «اپرا» و متخصصان مراقبت از پوست سلبریتی‌ها را به خودش جلب کرده است.  مدارک به‌دست‌آمده از سایت «اینترسپت»  نشان می‌دهد که حتی اینکیوتل که قدرتی بزرگ برای سرمایه‌گذاری در راستای پیشرفت فعالیت‌های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا است هم، روی این محصولات سرمایه‌گذاری کرده است.
رابطه مبهم اخیر با سیا شاید برای بازدیدکنندگان وبسایت «کلیریستا» که محصول اصلی خط تولید شرکت «اسکینسنشال» است و ادعا می‌کند که فرمولش موجب حس اعتمادبه‌نفس و زیبایی پوست به طبیعی‌ترین شکل ممکن است، باعث شگفتی باشد. روابط عمومی این شرکت، تنوع محصولات مراقبت از پوستش را  بلند جار می‌زند و تکنولوژی ثبت‌شده‌ای را توسعه داده است که لایه‌ای نازک از قسمت بیرونی پوست را بر می‌دارد و نشانگر های زیستی منحصر به‌فردی را نشان می‌دهد که می‌توانند به منظور آزمایش‌های تشخیصی از جمله مجموعه دی ان ای مورد استفاده قرار بگیرند.
روند بدون نفوذ در حفره‌های بدنی شرکت اسکینسنشال ساینس این محصول را در وبسایت کلریستا  بدون درد توصیف کرد و گفته می‌شود فقط به آب، پاک‌کننده مخصوص و چند قلم‌مو برای پوست نیاز دارد و این محصول گزینه‌ای مناسب برای بازگرداندن درخشش جوانی پوست و تکنیکی بدیع برای جمع‌آوری اطلاعات درباره بیوشیمی بدن یک فرد می‌شود.
اینکیوتل را جرج تنت، رییس سابق سازمان سیا در سال 1999 تاسیس کرد تا مفیدترین تکنولوژی‌ها را برای حمایت از ماموریت‌های این سازمان و دیگر سازمان‌های اطلاعاتی شناسایی کند.

راس لبوویتز، مدیر اجرایی شرکت اسکینسنشال ساینس که با سایت «اینترسپت» گفت‌وگو می‌کرده، گفته: «شرکت ما برای اینکیوتل سیستمی جداگانه است». او اذعان داشته که این رابطه شاید «داستانی غیر معمولی و جالب» باشد اما گفته «اگر چیزی زیر سطح باشد، قسمتی از رابطه ما به حساب نمی‌آید و من مستقیما آگاه نیستم. آنها از رسیدن به چیزی که می‌تواند دسترسی آسان به نشان‌گر‌های زیستی را برای‌شان فراهم کند، سود خواهند برد».
با این حال، لبوویتز ادعا می‌کند در مورد اینکه چرا اینکیوتل طرح او را انتخاب کرده است، اطلاعات محدودی دارد.
او می‌گوید: «نمی‌توانم بگویم که افراد چگونه با اینکیوتل کار می‌کنند، اما آنها از اینکه کارها را با علمی خالص انجام می‌دهند بسیار شگفت زده هستند. طبق گفته‌های لبوویتز، صندوق سازمان سیا شرکت او را انتخاب کرد و گفت که با نگاه کردن به اصل دی ان ای با استفاده از متد های پیشقدم اسکینسنشال ساینس، سهم خود را با او شریک خواهد شد.
فراتر از آن، لبوویتز گفت که از قصد سازمان سیا برای استفاده از این تکنولوژی مطمئن نیست، اما این سرمایه خصوصا صرف تشخیص و یافتن دی ان ای از پوست‌های معمولی می‌شود. او افزوده: «هیچ تشخیص‌دهنده‌ای بهتر از دی ان ای وجود ندارد و ما می‌دانیم که می‌توانیم دی ان ای را بیرون بکشیم». لبوویتز گفته: «شاید اجرای قانون بتواند از تکنیک استخراج نشانگرها برای  شناسایی صحنه جرم استفاه کند یا بتواند تست مواد مخدر انجام دهد».

از سوی دیگر، کری ای. سساین، معاون رییس امور خارجی اینکیوتل، یک مصاحبه رسانه‌ای را رد کرد، چون «اینکیوتیل در مصاحبه‌های رسانه‌ای شرکت نمی‌کند». گرچه اینکیوتل در فضایی باز فعالیت دارد اما اغلب جزییات مهم فعالیت‌هایش، به جز گزارش خواسته شده سالانه‌اش را از دیدرس عموم مخفی نگه می‌دارد. بعد از اینکه منبعی به سایت اینرسپت خبر دارد که همایشی در سن خوزه برای مدیران و شرکت‌های راه‌اندازی شده اینکیوتل که از لحاظ مالی ساپورت می‌شوند برگزار خواهد شد، اینترسپت برای حضور در آنجا تلاش کرد اما  امکان دسترسی به آنجا برایش نبود. اسکینسنشال ساینس هم یکی از چند شرکت حضوریافته در آنجا بود.
چادر پنهان‌کاری دور اینکیوتل تلاش 17 ساله برای ایجاد رابطه بین سازمان سیا و بزرگترین نام‌ها در سیلیکون ولی را باطل می‌کند. گیلمن لویی، یک مدیر بازی‌هایی ویدئویی که به انتشار پر فروش‌ترین بازی‌ها مانند تتریس، فالکون و تمدن 2 ، معروف است، به عنوان اولین مدیر اجرایی اینکیوتل معرفی شده بود. برنامه نقشه‌یابی معروف یعنی گوگل ارث حول فناوری که توسط کیهول کورپ توسعه یافته بود، ساخته شد. یک شرکت حمایت شده توسط اینکیوتل که بعد ها گوگل به دستش آورد.
با این حال، کمی جزییات در مورد فایده حمایت‌شوندگان اینکیوتل و ارتباط‌شان با اهداف سازمان‌های اطلاعاتی به طور عمومی فاش شده است. خیلی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم هنوز عموما فاش نشده‌اند. این صندوق  را بازرس و گزارشاتی که مستقیما توسط کمیته اطلاعاتی سنا انتخاب شده بود و اغلب کسب و کار را از طریق جلسات طبقه‌بندی شده انجام می‌داد، بررسی شده بود.
دیوید پترائوس، در حالیکه در سال 2012 به عنوان رییس سازمان سیا خدمت می‌کرد، گفته: «همکاری ما با اینکیوتل برای کمک به شناسایی و ارائه فن‌آوری پیشگامانه با برنامه‌های کاربردی بحران ماموریت برای سیا و سازمان‌های همکارها ضروری است».

اینکیوتل با وجود استفاده از کامپیوتر و فناوری ماهواره، سرمایه‌گذاری بلند مدتی را هم روی توسعه آنالیز ژنتیک پیشرفته، تکنولوژی زیستی برای کشف و تشخیص، و همچنین تحقیق روی چیزی که به هوش فیزیولوژیکی معروف است انجام داده است.  در مقاله‌ای که در سال 2010 منتشر شد، صندوق آن را اینگونه توصیف کرده: «اطلاعاتی قابل تعقیب قانونی در مورد هویت و تجربه انسانی که همیشه مورد علاقه جامعه اطلاعاتی بوده است.»
مقاله‌ای که دیگر در وبسایت صندوق وجود ندارد اما توسط یک بایگانی اینترنتی نگهداری شده است، استدلال می‌کند که پیشرفت‌ها در تحقیقات پزشکی نشانگر ها می‌تواند توسط سازمان‌های اطلاعاتی برای استفاده‌های گوناگون، از امنیت فرودگاه‌ها گرفته تا نسل بعدی وسایل شناسایی، به کار برده شود.
نموداری که در این مقاله بود، پوست انسان را بزرگترین عضو و  منبعی منحصر به‌فرد برای جمع‌آوری نمونه خوانده بود. دکتر کوین اوکنل، نویسنده این مقاله که قبلا  راه حل‌های ارشد معماری را هم برای اینکیوتل نوشته بود می‌گوید: «دی ان ای موجود در میکروارگانیسم‌های روده و یا روی پوست یک فرد ممکن است شامل رشته‌هایی باشد که خاستگاه جغرافیایی خاصی را نشان می‌دهد».
اینکیوتل  به جز شرکت اسکینسنشال ساینس، تا به حال روی کمپانی‌های زیادی در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده است. در سال 2013، اینکیوتل  همکاری  استراتژیک خود را با بیو-نمس که شرکتی است که یک دستگاه نیمه رسانا مخصوص بررسی دی ان ای جهت انواع تشخیص و برنامه‌های کاربردی شناسایی انسان را گسترش می‌دهد، به طور عمومی اعلام کرد. شرکت  کلرمونت بیوسلوشنز که شرکت تشخیص است و شرکت بیومتریکا که شرکتی مخصوص آماده کردن نمونه‌های زیستی برای آزمایش‌های دی ان ای هست هم تحت حمایت اینکیوتل هستند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: