کد خبر: ۲۴۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۲ - ۰۵ مهر ۱۳۹۹
چرا دلار ارزان نشد؟
بازار ارز ایران امروز با چند سیگنال مثبت مواجه بود. افزایش چشمگیر صادرات نفت ایران و شنیده‌ها درباره از سرگیری صادرات گاز ایران به ترکیه از جمله این اخبار بودند که احتمال افزایش درآمدهای ارزی کشور را مطرح کردند. با این وجود دلار واکنش غافلگیرکنندای به این اخبار نشان داد و بهای اسکناس امریکایی هم در صرافی ملی و هم در بازار آزاد افزایشی بود.
قلم‌نیوز: بهای دلار در صرافی ملی، امروز نزدیک به 1000 تومان بالا رفت و به 28 هزار و 700 تومان رسید و در بازار آزاد از این قیمت عبور کرد.

جهش صادرات نفت واقعیت دارد؟

شب گذشته خبرگزاری رویترز خبر مهمی درباره ایران منتشر کرد و نوشت که سه منبع ردیابی نفتکش‌ها مدعی شده‌اند صادرات روزانه نفت ایران بین 400 هزار تا 5/ 1 میلیون بشکه در ماه سپتامبر بوده که این رقم در یک سال و نیم گذشته بی‌سابقه بوده است و از سوی دیگر برخی منابع خارجی درباره از سرگیری صادرات گاز ایران به ترکیه پس از سه ماه وقفه گفته‌اند.

افزایش درآمدهای ارزی این پرسش را مطرح کرد که آیا دلار پس از روزها صعود بالاخره عقبگرد می‌کند؟

نرسی قربان، تحلیلگر انرژی درباره تاثیر جهش فروش نفت بر درآمدهای ارزی ایران به تجارت‌نیوز می‌گوید که جهش درآمد نفتی ایران درست در شرایطی که تقاضای جهانی برای نفت به‌ شدت کاهش داشته است،ادعای عجیبی است و به صرف گزارش یک موسسه ردیاب تانکرها، نمی‌توان درباره آمار صادرات نفت ایران به نتیجه رسید.

به ویژه اینکه ایران در شرایط تحریم به سر می‌برد و اطلاعات صادرات نفت ایران چندان شفاف نیست. ضمن اینکه برای ارزیابی میزان صادرات نفت ایران باید گزارش چند منبع را کنار هم قرار داد و به تحلیل رسید.

بازار ارز روی درآمد نفت حساب نکند

محمود خاقانی، دیگر تحلیلگر حوزه انرژی هم با تاکید بر اینکه ادعای رویترز درباره جهش صادرات نفت ایران تا 1.5 میلیون بشکه در روز، ادعای بزرگی است، به تجارت‌نیوز می‌گوید که بهتر است بازار ارز فعلا روی درآمد نفت حساب نکند زیرا معلوم نیست که نفت ایران در شرایط تحریم با چه قیمتی و چه شرایطی معامله می‌شود؟

ضمن اینکه اصولا این درآمدهای ارزی قابل انتقال به کشور نیست و معمولا درآمد نفت به شیوه تهاتر کالا به کالا تسویه می‌شود که در آن صورت هم مشخص نیست کشورهای طرف معامله چه کالاهایی و با چه قیمتی در ازای نفت به ایران تحویل می‌دهند.

یک منبع آگاه هم در واکنش به علت جهش صادرات نفت به تجارت‌نیوز می‌گوید که روال صادرات نفت ایران تغییر نکرده است و ممکن است این خبر به معنی لو رفتن مسیر تردد نفتکش‌های ایرانی باشد.

تاثیر صادرات گاز ایران به ترکیه بر درآمدهای ارزی

خاقانی که در تیم مذاکره قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه حضور داشته، درباره درآمد ارزی صادرات گاز ایران به ترکیه هم توضیح می‌دهد که صادرات گاز ایران به ترکیه با یک قرارداد بلندمدت قبلی انجام می‌شود که پیش از این به دلیل انفجار خط لوله گاز متوقف شده بود.

او ادامه می‌دهد در حال حاضر قیمت جهانی گاز به شدت کاهش داشته است تا حدی که بهای گاز کفاف هزینه تولید و سرمایه‌گذاری را نمی‌دهد و با بهایی کمتر از هزینه تمام شده به فروش می‌رسد و در واقع فروش گاز بیشتر از آن که به نفع فروشنده باشد به نفع خریدار است.

به گفته این کارشناس انرژی، در حال حاضر محموله‌های گاز مصر و قطر به همین دلیل خریدار ندارد و انگیزه ترکیه از خرید گاز ایران آن است که مطابق بندهای قراردادش با ایران، مشمول پرداخت جریمه نشود. بنابراین بازار ارز ایران روی درآمد صادرات گاز هم حساب نکند.

تهاتر کالا به کالا دلار را ارزان می کند؟

احتمال جهش درآمد نفت ایران و مبادله گسترده‌تر کالا به کالا چقدر فشار تقاضا را از دوش بازار ارز برمی‌دارد؟

سید کمال سیدعلی، کارشناس بازار ارز در این‌باره به تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد که تقریبا تاثیری روی قیمت ارز در بازار داخلی ندارد زیرا در حال حاضر هم بخش زیادی از واردات کشور به همین شیوه انجام می‌شود و در مقابل اتفاقی که می‌تواند بازار ارز داخلی را تحت تاثیر قرار دهد بازگشت ارزهای صادراتی است.

منبع: تجارت نیوز

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: