کد خبر: ۲۴۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۱ - ۰۵ مهر ۱۳۹۹
شاخص بورس امروز کار خود را با رشد ۲۰ هزار واحدی در ۱۵ دقیقه ابتدایی بازار آغاز کرد و نقشه بازار را به رنگ سبز درآورد. امروز گروه‌های صندوق‌های ETF، بانکی‌ها، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داده‌اند. روند صعودی شاخص در حالی اتفاق افتاده که حدود ۴۰ درصد نماد‌ها با کاهش قیمت روبرو شده و ۲۳۰ نماد صف فروش به ارزش ۴.۸ هزار میلیارد تومان دارند.
قلم‌نیوز:شاخص بورس در اولین روز هفته کار خود را با رشد ۲۰ هزار واحدی آغاز کرد و به محدوده یک میلیون و ۶۳۲ هزار واحد رسید. این مورد نشان می‌دهد شاخص کل امروز در ابتدای معاملات حدود ۱.۲۹ درصد افزایش پیدا کرده که رقم خوبی برای بازار این روز‌ها به نظر می‌رسد. از طرف دیگر شاخص هم‌وزن ۱۷ صدم درصد افزایش داشته و نشان می‌دهد شرکت‌های کوچک شرایط چندان مطلوبی ندارند. در ابتدای معاملات به ترتیب نماد‌های فارس، فولاد، تاپیکو، وبملت، وغدیر، شبندر و ومعادن بیشترین تاثیر مقبت را بر روی شاخص کل بورس دارند.
 
رقابت تنگاتنگ نماد‌های مثبت و منفی
به گزارش فرارو، در ابتدای معاملات امروز شنبه پنجم مهرماه از مجموع ۳۱۹ نماد قابل معامله بورسی، حدود ۱۸۰ نماد روند منفی دارند و ۱۳۹ نماد با افزایش قیمت روبرو شده‌اند. همچنین در بازار فرابورس، از مجموع ۲۰۳ نماد، ۱۲۸ نماد قرمزرنگ هستند و ۷۵ نماد با افزایش قیمت سهام، کام سهامدارانشان را شیرین کرده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد تعداد نماد‌های منفی در ابتدای معاملات امروز بیشتر است، اما از آنجایی که نماد‌های بزرگ روند صعودی در پیش گرفته‌اند، شاهد سبز شدن نقشه و افزایش شاخص کل هستیم.
 
 
جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز شنبه پنجم مهرماه ۹۹
نقشه بازار در ابتدای معاملات روز شنبه پنجم مهرماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)
 
بررسی نقشه سبز‌رنگ بازار امروز نشان می‌دهد در اغلب گروه‌ها شرایط نسبتا مطلوبی را شاهد هستیم. هرچند در بین نماد‌های کوچک همچنان رنگ قرمز به چشم می‌آید. بیشترین حجم معاملات در ابتدای ساعات امروز شنبه پنجم مهرماه مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله است که در صدر آن‌ها صندوق درآمد ثابت اعتماد و صندوق‌های سهامی مدیر و دارا یکم قرار دارند. در بین بانک‌ها روند ثابتی را شاهد نیستیم. وبملت، دی، وتجارت و ونوین صعودی ظاهر شده‌اند و در طرف مقابل وپارس وآیند، سامان و وگردش روند نزولی دارند. فلزات اساسی کار خود را با روند رو به بالا آغاز کرده‌اند. پالایشگاه‌ها وضعیت بهتری نسبت به گذشته دارند و اغلب سبزرنگ هستند، اما شتران همچنان با رنگ قرمز خود در صدر پرمعامله‌ترین نماد‌های پالایشی قرار گرفته است. محصولات شیمیایی درست مثل روز‌های گذشته صعودی ظاهر شده‌اند. خودرویی‌ها شرایط متعادلی دارند. خساپا بدون نوسان نسبت به روز قبل باقی مانده، خودرو گران شده و خگستر با صف فروش روبرو است. از جمله دیگر گروه‌های سبزرنگ امروز می‌توان به کانه‌ها، سیمانی‌ها، هولدینگ‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها اشاره کرد.  
 
صف فروش برای ۲۳۰ نماد
گزارش‌های اولیه از صف‌های خرید و فروش نشان می‌دهد در ابتدای معاملات امروز حدود ۲۳۰ نماد یعنی ۴۳ درصد بازار سرمایه در صف فروش قرار دارند و ارزش کل صف‌های فروش به رقمی حدود چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. وملی، ثشاهد و انرژی ۳ دست از صدر فهرست صف‌های فروش برنمی‌دارند و هرکدام به ترتیب با ۴۲۰، ۳۱۰ و ۲۴۰ میلیارد تومان صف فروش، بیشترین فشار فروش را شاهد هستند. بعد از آن‌ها نماد‌های ثعمرا، لپارس، کسعدی، کرمان، خگستر، وساپا، غنوش و ثنوسا بزرگترین صف‌های فروش را تشکیل داده‌اند.

در طرف مقابل، امروز شاهد تشکیل صف خرید در ۹۲ نماد هستیم که ارزش صف کل آن‌ها تقریبا دو هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است. در صدر آن‌ها نماد تازه‌وارد وسپهر قرار دارد که هفته پیش عرضه اولیه شد و امروز برای اولین بار در بازار معامله می‌شود. صف خرید وسپهر حدود ۶۲۰ میلیارد تومان می‌ارزد. بانک دی با صف خرید ۲۹۰ میلیارد تومانی در مقام دوم قرار دارد و پترول با صف خرید ۲۸۰ میلیارد تومانی، رتبه سوم را کسب کرده است. پشت سر آن‌ها به ترتیب نماد‌های تاپیکو، فارس، توریل، ولپارس، شسپا، وتوشه، صبا و شگویا به چشم می‌خورند.
 
نوسان‌گیری ممنوع شد!
اطلاعیه سازمان بورس در ابتدای ساعات کاری امروز همه را غافل‌گیر کرد. در این اطلاعیه آمده زمان سپرده شدن سهام از t+۰ به t+۱ تغییر کرده و این یعنی در روزی که سهام را خریده‌اید امکان فروش نخواهید داشت. این مورد تا اطلاع ثانوی ادامه دارد و باعث می‌شود در طول روز نتوانید با خرید و فروش سهام نوسان‌گیری کنید. محمود گودرزی، معاون بازار بورس درباره این تصمیم می‌گوید، خواستیم روند معاملات واقعی‌تر باشد. یکی از دلایل این تصمیم اهمیت دادن نهاد ناظر به سرمایه‌گذاری طولانی مدت یا همان بای‌اند‌هولد است.  

تصمیم سازمان بورس برای ممنوعیت نوسان‌گیری در همین ابتدای کار واکنش‌های مثبت و منفی گسترده‌ای را در فضای مجازی به دنبال داشته. برخی ضمن استقبال از این تصمیم آن را برای جلوگیری از دلالی در بازار مفید می‌دانند. برخی دیگر معتقدند نوسان‌گیری از جمله استراتژی‌های معامله در بورس است و با این تصمیمات ناگهانی اعتماد به بورس از بین می‌رود. از دیدگاه آن‌ها نوسان‌گیری طبیعت بازار سرمایه است و نمی‌توان سهامداران را مجبور به انتخاب استراتژی‌های بلندمدت کرد.  
 
پایان ناامیدکننده بورس با رشد چهار هزار واحدی
شاخص بورس در ۳۰ دقیقه ابتدای امروز با رشد قابل توجهی به رقم یک میلیون و ۶۳۵ هزار واحد رسید، اما بعد از انتشار خبر ممنوعیت نوسان‌گیری بدون مقدمه و پیش‌زمینه، بازار روند معکس در پیش گرفت. طوری که در نهایت شاخص کل روی رقم یک میلیون و ۶۱۵ هزار و ۶۵۹ واحد ایستاد و رشد ناچیز چهار هزار و ۷۷ واحدی را در کارنامه خود ثبت کرد. شاخص کل بعد از بازگشت به روند نزولی حدود ۲۰ هزار واحد عقب‌نشینی کرد. شاخص هم‌وزن شرایط بدتری داشت. این شاخص امروز ۲۲ صدم درصد کاهش پیدا کرد و نشان داد کلیت بازار در محدوده منفی قرار گرفته است. علت مثبت باقی ماندن شاخص کل در معاملات امروز، اختلاف بین قیمت پایانی و قیمت معامله بود. با اینکه اغلب نماد‌ها در ادامه معاملات به صف فروش رفتند، اما قیمت پایانی‌ها کاهش چشمگیری نداشت و این موضوع باعث مثبت باقی ماندن شاخص کل شد.  در پایان معاملات امروز نمادهای فارس، تاپیکو، کچاد و وبلمت بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند. در طرف مقابل نمادهای فملی، شتران و اخابر باعث کاهش شاخص بورس شدند. 
 
کاهش ارزش معاملات به ۱۱ هزار میلیارد تومان
معامله‌گران بورس امروز حدود هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون سهام، حق تقدم و اوراق مالی را در قالب یک میلیون و ۱۰۰ هزار معامله به ارزش هشت هزار و ۱۲۶ میلیارد تومان داد و ستد کردند. اگر معاملات سه هزار و ۱۵۰ میلیارد تومانی فرابورس را هم در نظر بگیریم، ارزش کل معاملات امروز بازار سرمایه به رقمی حدود شش هزار و ۲۷۶ میلیارد تومان می‌رسد که مشابه دیگر روز‌های منفی بازار است. 

منبع: فرارو
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: