کد خبر: ۲۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۵ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
اتوبوس گردشگران كه می ایستد، همه پیاده می شوند به شوق بازدید از آرامگاه سعدی كه اشعار و نثر آهنگینش، آوازه وی را به آن سوی مرزها برده است.
آرامگاه سعدی در محاصره محرومیت ها

گنبد آبی برافراشته شده در آرامگاه و عمارت تاریخی آن جاذبه ای است برای پشت سر گذاشتن گل و درختان كه در مسیر گردشگران چشم نوازی می كنند.
بنا بر روایت تاریخ نگاران، شیخ مشرف‌الدین مصلح‌الدین سعدی شیرازی شاعر قرن هفتم اواخر عمر خود را در این محل می‏گذرانیده و در همین محل نیز مدفون شده است. 
آرامگاه سعدی بنا بر آمار رسمی، سومین اثر فرهنگی و تاریخی پربازدیدكننده استان فارس پس از آرامگاه حافظ و مجموعه تاریخی تخت جمشید در ایام نوروز امسال بوده است. 
بنا بر اعلام مصیب امیری مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، از بیست و هشتم اسفند 94 تا سیزدهم فروردین جاری، 251 هزار و930 نفر از آرامگاه سعدی بازدید كردند. 
فرارسیدن اول اردیبهشت ماه روز بزرگداشت سعدی بهانه ای بود برای گفت وگوی خبرنگار ایرنا با مردم ساكن در منطقه سعدی و گردشگران و بازدیدكنندگان از این منطقه؛ گفت وگوهایی كه یك فصل مشترك داشت و آن این كه فضای بصری اطراف این مركز پربازدید گردشگری استان فارس با ویژگی های یك اثر فرهنگی تاریخی مطرح در سطح جهان همخوان نیست. 
بدون تردید، محرومیت ها و كم توجهی ها به منطقه سعدی در ذهن بازدیدكنندگان و گردشگران نقش می بندد، این سخن بازدیدكنندگانی است كه در اطراف آرامگاه قدم زده اند و یا این كه به خاطر محدود بودن ظرفیت پاركینگ مقابل ورودی آرامگاه ناچار به دور زدن اطراف این آرامگاه شده اند. 
قفس های پرندگان در معرض فروش در مسیر حركت گردشگران خودنمایی می كند و گویی بخشی از پیاده روی كم عرض خیابان منتهی به آرامگاه، جزئی از قلمروی آنها است و این گونه یك دوم تا یك سوم پیاده روها را اجناس برخی مغازه ها پركرده است. 
گردشگری می گفت: هنگام گذر از خیابان باید مراقب بود، چون اینجا از سنگ فرش های جلوی حافظیه كه حركت خودروها را كُند می كند خبری نیست و البته كه محوطه ورودی حافظیه با ورودی آرامگاه سعدی از نظر توجه و زیبایی بسیار متفاوت است، گو این كه این منطقه از تیررس توجه برنامه ریزان شهر گردشگر پذیر شیراز جامانده است. 
جوی آب سعدی در سمت چپ ورودی آرامگاه كه در سال 94 توسط شهرداری شیراز با هزینه مبلغ چهار میلیارد ریال بازسازی شده است، روزگاری محل نظافت و شست و شوی ظرف و لباس اهالی محل بود كه در نبود شبكه لوله كشی آب به این منطقه می آمدند اما به گفته اهالی منطقه، متاسفانه گاه بوی بد جوی های باریك آب های سطحی گردشگران و بازدیدكنندگان آرامگاه را آزار می دهد. 
فروشگاه های عرضه كننده بستنی و فالوده در خیابان منتهی به ورودی آرامگاه سعدی این روزها به بخش شیرین بازدید از این آرامگاه تبدیل شده اند و در این میان، كوچه های كم عرضی كه مغازه هایی به سبك سه ، چهار دهه قبل در خود دارند، از نگاه رهگذران بی نصیب نمی ماند. 
در این مغازه ها كالاهایی همچون ادویه، پارچه، شیرینی، پوشاك، میوه، دوغ و لبنیات محلی و ... به فروش می رسد و حال و هوای بازارهای قدیم را تداعی می كند. دیدن بانویی با كارتن بر دوش، حال و هوا و سبك زندگی سنتی مردمان منطقه را بازگو می كند. 
این مغازه ها رنگ و بویی از بازسازی و زیباسازی به واسطه همجواری با آرامگاه سعدی در خود ندارند. 
این كوچه ها در ادامه باریك و باریك تر می شوند و بافت قدیمی منطقه خود را بیش از پیش رخ می نمایاند. در ادامه مسیر، كه خانه ها و كوچه ها در دامان كوه امتداد می یابند و رنگ محرومیت در رخسار منطقه پررنگ تر می شود. 
خانمی حدود 60 ساله دوربین همكار عكاس را كه می بیند دعاگویان می آید جلو و شروع به باز كردن سفره دل می كند از مشكلات زندگی در منطقه سعدی و از چاله های مسیر راه تا وضعیت نامناسب جوی های كم عرض كه بارندگی های طولانی، كوچه ها را به رودی خروشان تبدیل می كند. 
زارع از ساكنان محله سعدی می گوید: كوچه های باریك محله اجازه نمی دهد كه در صورت وقوع آتش سوزی و یا حادثه ای، خودروهای امداد رسان قادر به حضور باشند و همواره این نگرانی برای اهالی محله وجود دارد. 
مردی میانسال كه از قلیان فروشی های خیابان مجاور آرامگاه، تنباكو تهیه كرده است و به منزل می رود، می گوید: بیش از 30 سال است كه برچسبی به عنوان طرح توسعه سعدی را بر زمین های این منطقه زده اند و حال آن كه در هر كوچه، تنها یكی دو خانه به صورت تناوبی خریداری شده است و آنها نیز یا به پاركینگ خودروهای همسایگان یا به زباله دانی تبدیل شده اند. 
وی ادامه می داد: ما آماده همكاری هستیم برای فروش خانه مان به بهای كمتر از ارزیابی ها؛ اما نه خانه ما را می خرند و نه اجازه بازسازی و ساخت و ساز می دهند و این حكایت سه دهه زندگی مردمان این محله است. 
این شهروند ساكن محله سعدی گفت: نبود راه های دسترسی، آرامگاه سعدی و این محله را در سالیان گذشته به بن بستی در شیراز تبدیل كرده است و امیدواریم اقدام های تكمیلی برای ایجاد مسیر ارتباطی از تونل سعدی به آرامگاه شتاب گیرد. 
محمد گردشگری از اصفهان می گوید: در حالی كه در شهر ما كوچه های اطراف میدان نقش جهان را به سبك تاریخی بازسازی كرده اند و آنها را به جاذبه ای دیگر برای گردشگران تبدیل كرده اند، جای این كار در محله سعدی شیراز خالی است. 
یكی دیگر از شهروندان ساكن در محله سعدی نیز تقویت حضور نیروهای انتظامی به ویژه راهنمایی و رانندگی ناجا را در این منطقه خواستار است. 
وی می گوید: در مواقعی همچون عصرها، آرامگاه سعدی به محاصره وانت های فروشنده میوه در می آید و تخلفات رانندگی همچون پارك دوبل و فراتر از آن، مسیر ارتباطی شهروندان را مسدود می كند كه هرگز زیبنده یك مكان گردشگری نیست.
وی ادامه می دهد: پررنگ بودن سكونت اتباع خارجی در محله سعدی و شغل های كاذب برخی از آنها همچون فروش لباس های دست دوم از دیگر جلوه های نازیبای این محله است. 
آرامگاه سعدی شیرازی امسال در حالی به استقبال مراسم های ویژه یادروزاین شاعر بلندآوازه ایران می رود كه رفع محرومیت های ساكنان محله و اصلاح وضعیت بصری اطراف آن بیش از هر زمان دیگری شایسته توجه و رسیدگی به نظر می رسد.

آرامگاه سعدی در محاصره محرومیت ها

آرامگاه سعدی در محاصره محرومیت ها

آرامگاه سعدی در محاصره محرومیت ها

آرامگاه سعدی در محاصره محرومیت ها

آرامگاه سعدی در محاصره محرومیت ها

آرامگاه سعدی در محاصره محرومیت ها

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: