کد خبر: ۲۴۰۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۰۲ مهر ۱۳۹۹
سخنگوی دولت در مورد خرابکاری در سایت هسته‌ای نطنز گفت: اینکه اتفاق نطنز خرابکاری بوده، قطعی است اما فرضیه‌های مختلفی درخصوص این حادثه وجود دارد و یکی از فرضیه‌های قوی این است که «برخی عناصر داخلی مورد ظن قوی قرار گرفته‌اند و تحت نظارت پیگیری جدی دستگاه‌های امنیتی کشور هستند.»
قلم‌نیوز:  سخنگوی دولت مدتی است که تلاش دارد همراه با اعضای تیم اطلاع‌رسانی دولت، فضایی را فراهم کند تا به‌نحوی پاسخگوی بخشی از پرسش‌های رسانه‌های استانی باشد که اغلب با دغدغه‌های منطقه‌ای و محلی به سراغ مسوولان می‌روند. در همین راستا سه‌شنبه هفته گذشته که نشست خبری علی ربیعی در ساختمان کوثر نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، یک خبرنگار اصفهانی با پرسشی در مورد تالاب گاوخونی میهمان نشست خبری سخنگوی دولت بود. در راستای این سیاست جدید، پنجشنبه هفته گذشته، ۲۷ شهریورماه هم علی ربیعی که به‌منظور شرکت در جلسه شورای اطلاع‌رسانی و نشست با روسای احزاب به اصفهان سفر کرده ‌بود، به پرسش‌های برخی رسانه‌ها پاسخ داد. دیروز هم برخلاف معمول، نشست خبری سخنگوی دولت در استان سیستان و بلوچستان برگزار شد و ربیعی به پرسش‌های خبرنگاران این استان پاسخ داد.

برجام زنده‌ است!

نخستین پرسشی که در این نشست از سوی خبرنگار استانی ایرنا مطرح شد، مربوط به اظهارات روز چهارشنبه گذشته رییس‌جمهوری بود که تلویحا از «خبری خوش» نوید می‌داد. ربیعی اما تاکید کرد که روحانی اصلا نگفته که «خبر خوش» در راه است. در حالی که از بُعد سیاسی و بین‌الملل و به عقب راندن تحریم، در دل خود یک خبر خوش نیز دارد. ربیعی تاکید کرد که امروز افراد مطلع و کارشناسان دلسوز ایران درک می‌کنند که این اتفاق از اجماع بحران‌ساز غربی‌ها جلوگیری کرده و از همه‌جانبگی فشارهای سیاسی نیز کاسته است؛ بنابراین «با نگاهی راهبردی به تحولات، این ‌را یک پیروزی برای جمهوری اسلامی می‌دانیم. آثار تنهایی امریکا در موضوع ایران در نظام و روابط بین‌الملل در آینده مشخص می‌شود؛ آنان که می‌گفتند برجام مرده، (باید بدانند که) برجام هنوز زنده است و می‌توان روی آن مانور مقاومت داد.»

خرابکاری در نطنز قطعی است

سخنگوی دولت در ادامه نشست به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران استانی در مورد خرابکاری در سایت هسته‌ای نطنز پاسخ داد و گفت اینکه اتفاق نطنز خرابکاری بوده، قطعی است اما فرضیه‌های مختلفی درخصوص این حادثه وجود دارد و یکی از فرضیه‌های قوی این است که «برخی عناصر داخلی مورد ظن قوی قرار گرفته‌اند و تحت نظارت پیگیری جدی دستگاه‌های امنیتی کشور هستند.»

جبران کسری بودجه با اقدام خارج؟ هرگز!

«هیچ اقدامی برای کسری بودجه خارج از چارچوب قانون انجام نمی‌دهیم»؛ این پاسخ صریح سخنگوی دولت به پرسشی در مورد چگونگی جبران بودجه از سوی دولت بود. علی ربیعی توضیح داد که «دولت هیچ اقدامی برای کسری بودجه خارج از چارچوبی قانونی ازجمله قانون بودجه نداشته و نخواهد داشت. سیاست دولت کاهش نقدینگی و جمع‌آوری آن و کنترل تورم بوده بنابراین افزایش پایه پولی در این چندسال کاملا قابل‌دفاع است. درخصوص تسعیر دارایی‌های خارجی بانک مرکزی نیز هر اقدامی در این زمینه مستلزم کسب مجوز از قانونگذار است که دولت چنین لایحه‌ای را تنظیم نکرده و چنین تصمیمی نیز ندارد.»

برنامه‌ای برای اربعین نداریم

اگرچه چندی پیش ویدیویی از هجوم برخی زایران به مناطق مرزی در فضای مجازی و رسانه‌ای منتشر شد اما دولت ایران و عراق بارها تاکید کرده که امسال به ‌دلیل کرونا، برنامه‌ای برای پذیرش زوار ندارد. ربیعی توضیح داد که «با توجه به اینکه سیاست همزیستی سلامت و دیانت توسط علمای دینی، جامعه و دولت موردتاکید قرار گرفته و رهبری هم بر رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا تاکید داشته‌اند اما متاسفانه شاهد این هستیم که عده‌ای، مردم را به حرکت به سمت مرزها تشویق می‌کنند.» او البته تاکید کرد که «با وجود اینکه دولت‌های ایران و عراق اعلام کردند که امسال راهپیمایی اربعین وجود ندارد، متاسفانه برخی به مرزها مراجعت می‌کنند.»

50 هزار میلیارد برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به مصوبه اخیر دولت برای بهبود حقوق بازنشستگان توضیح داد که با دستور رییس‌جمهوری و تلاش‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امسال بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اختصاص یافته است.

به‌گفته ربیعی در یک مرحله بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان برای بازنشستگان کارگری و یکشنبه گذشته نیز بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان برای بازنشستگان لشکری و کشوری به تصویب دولت رسید. همچنین با مصوبه اخیر دولت بازنشستگان لشکری و کشوری ۹۰ درصد ناخالص شاغل هم گروه خود دریافت می‌کنند و می‌توان گفت با دو افزایش ابتدای امسال و همسان‌سازی اخیر، حقوق بازنشستگان حداقل ۸۴ درصد افزایش یافته است.

ربیعی به روابط اخیر برخی کشورهای عربی با اسراییل اشاره و مشخصا «ارتباط بحرین با رژیم صهیونیستی» را «یک رونمایی تبلیغاتی» توصیف کرد.

ربیعی در مورد تامین واکسن آنفلوآنزا نیز توضیح داد و گفت که برنامه‌ریزی برای تامین واکسن آنفولوآنزا برای افراد در معرض خطر ازجمله خانم‌های باردار و بیماران دارای نقص ایمنی انجام شده و واکسن آنها ازطریق سیستم بهداشت توزیع می‌شود و برای افراد بالای ۶۵ سال توزیع واکسن از طریق داروخانه‌ها و با کارت ملی انجام می‌شود.

او گفت که اگر واکسن به اندازه کافی تامین شود، کودکان ۶ ماهه تا 5 ساله هم در اولویت قرار می‌گیرند.

ربیعی در پاسخ به چند پرسش درباره مسائل استانی تاکید کرد که در سیستان و بلوچستان «ایجاد زیرساخت‌ها در اولویت است» و همچنین خبر داد که «طرح توسعه بندر چابهار ۹۴ درصد پیشرفت دارد» و نیز وعده داد که گشایش بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان در زمره برنامه‌های دولت بوده و پیگیر آن است.

منبع: اعتماد

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: