کد خبر: ۲۴۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۰۲ مهر ۱۳۹۹
برگزاری نشست مجازی سازمان ملل در سایه کرونا
جلسه مجازی سازمان ملل فرصتی را فراهم آورد تا کشورها به رفتار ایالات متحده علیه ایران اعتراض کنند.
قلم‌نیوز: نشست مجازی سازمان ملل امسال در سایه کرونا برگزار شد. روسای جمهور کشورها هر یک در کشور خود ویدئویی را برای این سازمان ارسال کردند که در آن مواضع خود در خصوص مسائل بین الملل را روشن می کردند. موضوع ایران هم در این جلسات مطرح شد و رهبران جهان به نوبه خود نسبت به رفتار عجیب ایالات متحده و ادعاهای بی اساس و غیر قانونی این کشور در مورد بازگشت تحریم ها علیه ایران اعتراض کردند. سخنرانی های روز سه شنبه، محفلی برای اعتراض به یک جانبه گرایی های کاخ سفید، از سوی دوستان و دشمنان ایالات متحده بود. اینجا خلاصه ای از این اظهار نظرها را بخوانید:

چین: هیچ کشوری حق تسلط بر سرنوشت سایر کشورها را ندارد

رئیس جمهوری چین با بیان اینکه هیچ کشوری حق ندارد مزایای توسعه را در انحصار خود داشته باشد و اعمال هژمونی را در جهان گسترش دهد تاکید کرد: «هیچ کشوری حق تصرف امور بین‌الملل و تسلط بر سرنوشت سایر کشورها را ندارد». «شی جین پینگ» دوشنبه شب به وقت محلی در سخنرانی ویدیویی خود در نشست سران به مناسبت گرامیداشت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل تاکید کرد: سازمان ملل باید عدالت را حفظ کند و کشورهای بزرگ و کوچک به یکدیگر احترام بگذارند. او افزود: هیچ راهی برای یک جانبه‌گرایی وجود ندارد همه کشورها باید با پایبندی بر مشورت، ساخت و اشتراک مشترک، از امنیت عمومی حفاظت کنند و مشترکا از ثمرات توسعه بهره مند شوند تا سرنوشت جهان به طور مشترک تحت کنترل قرار گیرد. رییس جمهوری چین اظهار کرد: افزایش نمایندگی و صدای کشورهای در حال توسعه در سازمان ملل ضروریست تا به این ترتیب سازمان ملل بتواند منافع و خواسته‌های اکثر کشورها را به صورت متعادل‌تری منعکس کند.  

ونزوئلا: کاخ سفید نمی‌تواند مانع روابط تهران با کاراکاس شود

وزارت امور خارجه ونزوئلا بامداد  در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا قادر به ممانعت از برقراری روابط کاراکاس با ایران نیست. در  بیانیه وزارت خارجه ونزوئلا آمده که ایالات متحده آمریکا نمی‌تواند ونزوئلا را از داشتن روابط با جمهوری اسلامی ایران منع کند. وزارت خارجه ونزوئلا به تحریم جدید آمریکا علیه نیکولاس مادورو نیز واکنش نشان داد و افزود: ما تحریم جدید آمریکا علیه رئیس جمهور مادورو را که در ادامه سلسله اقدامات خصمانه واشنگتن علیه ایران و ونزوئلا صورت گرفته است، محکوم می‎کنیم. خبرگزاری بلومبرگ اخیرا به نقل از یک منبع آگاه گفته که دولت ترامپ به منظور قطع روابط تجاری ایران و ونزوئلا در حال آماده‌سازی طرحی برای تحریم حدود 50 نفتکش حامل نفت و سوخت است.

 امانوئل مکرون: فشار حداکثری آمریکا علیه ایران شکست خورده است

 رئیس‌جمهور فرانسه طی سخنرانی مجازی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، ضمن اذعان به شکست کارزار فشار حداکثری آمریکا علیه ایران، تاکید کرد که همه طرف‌ها باید در حفظ توافق هسته‌ای ایران تلاش کنند.  رئیس جمهوری فرانسه تصریح کرد: ما بر سر فعال‌سازی مکانیسمی که آمریکا به دلیل خروج از برجام قادر به فعال‌سازی آن نبود، مصالحه نخواهیم کرد.

امانوئل مکرون روز سه‌شنبه این مطلب را در هفتاد و پنجمین نشست سران کشورهای عضو سازمان ملل متحد که به صورت ویدئویی در سالن مجمع عمومی این سازمان پخش شد، مطرح کرد و افزود که اقدام ایالات متحده آمریکا در خصوص به‌کارگیری مکانیسم ماشه، به منزله تضعیف شورای امنیت و مرجعیت تصمیم‌های آن خواهد بود، ضمن آنکه تنش‌ها در منطقه را تشدید خواهد کرد.

وی هدف اصلی شورای امنیت را مبارزه با تروریسم و گسترش سلاح های اتمی بیان کرد و افزود در این مسیر سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران موفق نبوده است. 

مکرون تاکید کرد که فرانسه و شرکای اروپایی آن خواستار ادامه برجام و همچنین تعهدات مندرج در مذاکرات 2015 وین بوده و رفتار آمریکا در خروج یکجانبه از برجام را تایید نمی کنند. 

وی افزود که با ادامه برجام باید مطمئن شد که ایران به سلاح اتمی دست نمی یابد و همچنین باید کنترل برنامه موشکی ایران را در نظر داشت. 

آمریکا: از توافق هسته ای فاجعه بار ایران بیرون آمدیم

رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی حدود ده دقیقه‌ای خود از کاخ سفید، در مورد خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای ایران گفت: «ما از توافق هسته‌ای فاجعه‌بار ایران بیرون آمدیم و تحریم‌هایی فلج‌کننده علیه بزرگترین حکومت حامی تروریسم در جهان وضع کردیم.»

ترامپ همچنین در بخش دیگری به ترور سردار سرلشکر قاسم سلیمانی پرداخت و مدعی شد:‌ «ما قاسم سلیمانی، بزرگترین تروریست جهان، را از بین بردیم.» او در بخش دیگری گفت: ترامپ: ما امروز از هر زمان دیگری قوی‌تریم. سلاح‌های پیشرفته‌ای داریم که هرگز قبلاً در اختیار نداشتیم و حتی فکر داشتن آنها را هم نمی‌کردیم. فقط به درگاه خدا دعا می‌کنیم که مجبور به استفاده از آنها نباشیم.

ترکیه: موضوع هسته ای از طریق دیپلماسی قابل حل است

سخنرانی اردوغان در مجمع عمومی سازمان ملل هم به موضوع ایران پرداخت. اردوغان گفت:  موضوع هسته‌ای ایران  تنها از طریق دیپلماسی قابل حل است. در سایه تداوم سیاست‌های خشونت‌آمیز اسرائیل، فلسطین امروز به زخم خونین در امت ما تبدیل شده است. حل نزاع بین فلسطین و اسرائیل جز با ایجاد کشور فلسطینِ دارای حاکمیت ملی مستقل در مرزهای سال ۱۹۶۷ محقق نخواهد شد.

پوتین: برای گسترش صلح در جهان تلاش می کنیم

 ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در سخنرانی ضبط شده در هفتاد و پنجمین اجلاس مجازی مجمع عمومی سازمان ملل گفت: برای منع اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی تلاش خواهیم کرد. ما برای گسترش صلح در جهان و برای همه ملت‌ها تلاش می‌کنیم.  روسیه طرح عدم نظامی کردن فضا را داریم.

رئیس‌جمهور روسیه گفت که شورای امنیت سازمان ملل باید در جهت منافع همه کشورها حرکت کند.  او برداشته شدن تحریم‌ها و محدودیت‌ها را  اقدامی در جهت تقویت اقتصاد جهان و کاهش بیکاری دانست و گفت: نظر ما این است که شورای امنیت باید در جهت منافع همه کشورها با وجود اختلاف‌ها و مواضع متفاوت آنها حرکت کند.

وی همچنین گفت که حق وتو پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل همچنان یک ابزار خاص برای پیشگیری از درگیری‌های جهانی است که بازتاب توازن قدرت است و باید حفظ شود.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: