کد خبر: ۲۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تشریح آخرین وضعیت مذاكرات ایران و عربستان در مورد حج پرداخت و گفت: متاسفانه در طول چند ماه گذشته دولت عربستان كارشكنی كرده است.
آخرین مذاكرات ایران و عربستان در مورد حج/ جنتی: عربستان كارشكنی می كند

علی جنتی امروز دوشنبه در حاشیه نشست صبحانه كاری در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران در جمع خبرنگاران افزود: با جدیت به دنبال این هستیم كه امسال بتوانیم زائران را به مكه مكرمه اعزام كنیم.
وی با تاكید بر كارشكنی های عربستان گفت: مسئولان حج باید پیش از این به آنجا می رفتند و قرارداد محل های اقامتی را منعقد می كردند اما دولت عربستان تاكنون به این افراد روادید نداده است.
جنتی با اشاره به اعزام یك هیات برای مذاكره به عربستان گفت: این نخستین بار است كه به هیات ایرانی، آن هم در كشوری ثالث ویزا داده شد كه برای مذاكره به عربستان بروند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه كرد: در این ارتباط ما مسایل مختلفی را مطرح كردیم اما طرف عربستانی برخورد هایی منفی داشته است؛ در مورد حمل و نقل هوایی و اینكه هواپیماهای ما بتواند زائران را به عربستان انتقال دهد آنها كارشكنی می كنند؛ همچنین در مورد روادید كارشكنی می كنند؛ ما اعلام كرده ایم كه اگر دولت سوئیس حافظ منافع شما در ایران است باید در ایران ویزا بدهد اما آنها اصرار دارند در كشوری ثالث روادید داده شود كه برای ما به هیچ وجه قابل قبول نیست.
وی افزود: در این مذاكرات، سازمان حج را موظف كرده ایم كه همه شرایط ما را به مقامات عربستان اعلام كنند و آنها باید این شرایط را بپذیرند تا این حج انجام شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:علی رغم اینكه زمان را از دست دادیم، تلاش می كنیم اگر مقامات عربستان همراهی كنند امسال بتوانیم مراسم حج را برگزار كنیم.
** انحلال شورای عالی سینمایی
جنتی در مورد مساله انحلال شورای عالی سینمایی نیز گفت: این مساله را ما پیشنهاد داده ایم.
وی افزود: دولت گذشته بخشی از اختیارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به شورای عالی سینما زیر نظر رئیس جمهوری انتقال داد و دو سه جلسه نیز برگزار كرد كه مصوبات آن در هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین رد شد.
هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین در مجلس شورای اسلامی، اعلام كرد كه این مصوبات خلاف قانون است و باید اصلاح شود اما دولت نهم و دهم هیچ گاه آن مصوبات را اصلاح نكرد.
وی اضافه كرد: ما مخالفیم كه این نوع فعالیت ها، كه جزو وظایف ذاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است به شورایی زیر نظر رئیس جمهوری منتقل شود؛ بنابر این پیشنهاد انحلال آن را مطرح كردیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: