کد خبر: ۲۳۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۸ - ۰۱ مهر ۱۳۹۹
رییس کمیسیون کشاورزی مجلس:
ساداتی‌نژاد گفت: واردات تخم مرغ در ۶ ماهه اول سال، ۵۰ درصد نیاز بازار بوده و طبیعتاً با این روند، ۵۰ درصد دیگر نیاز از بازار سیاه تامین شد. در چنین شرایطی برای مرغدار صرفه ندارد که جوجه‌ریزی کند. وقتی جوجه‌ریزی اتفاق نیفتد با کمبود محصول روبرو می‌شویم و قیمت افزایش پیدا می‌کند.
قلم‌نیوز: در ادامه گرانی‌های افسارگسیخته، چند روزی بود که شاهد بالارفتن قیمت تخم‌مرغ بودیم. بی‌تردید تخم‌مرغ جزو کالا‌های اساسی و نیاز توده‌های مردم است که ضرورت دارد قیمت در این بخش کنترل شود.

اخبار چند روز گذشته حکایت از آن داشت که قیمت این محصول به بیش از ۳۰ هزار تومان و حتی ۴۰ هزار تومان هم رسید و ادامه این روند جز نارضایتی عمومی چیز دیگری به‌بار نخواهد آورد.

پس از کش و قوس‌های فراوان، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت تخم‌مرغ از درب مرغداری را هر کیلو ۱۲ هزار تومان، قیمت برای مصرف‌کننده هر کیلو را ۱۴۵۰۰ تومان و عوارض صادراتی به ازاء هر کیلو را ۲۵۰۰ تومان تعیین کرده است؛ بنابراین قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۱۸۰۰ گرمی برای مصرف‌کننده حدود ۲۶ هزار تومان خواهد بود.

حال، دولت وعده داده که سهمیه ذرت و سویا برای تولیدکنندگان تخصیص دهد تا قیمت‌ها پایین بیاید. باید به انتظار نشست و دید این اتفاق در روز‌های آتی به واقعیت تبدیل خواهد شد یا خیر؟

در همین رابطه، سیدجواد ساداتی‌نژاد رییس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: همیشه قیمت باید براساس واقعیت تعیین شود. اکنون در بازار، قیمت نهاده‌های دامی مشکل دارد و به اندازه کفایت در بازار موجود نیست.

وی افزود: واردات در ۶ ماهه اول سال، ۵۰ درصد نیاز بازار بوده و طبیعتاً با این روند، ۵۰ درصد دیگر نیاز از بازار سیاه تامین شد. در چنین شرایطی برای مرغدار صرفه ندارد که جوجه‌ریزی کند. وقتی جوجه‌ریزی اتفاق نیفتد با کمبود محصول روبرو می‌شویم و قیمت افزایش پیدا می‌کند. از این‌رو توصیه ما به دولت این بوده که باید کنترل دقیق بر تامین نهاده داشته باشد که نهاده عادلانه به مرغداری‌ها برسد. اگر دولت کمبود واردات نهاده دارد که قطعاً هم دارد باید در قیمت تجدیدنظر کند تا تولیدکننده روی به تولید بیاورد.

نماینده کاشان تصریح کرد: حمایت از مصرف‌کننده یعنی حمایت از تولیدکننده، چون اگر تولید نباشد مصرفی هم وجود ندارد؛ بنابراین سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تنظیم بازار باید در تعیین قیمت واقعی دقت کنند تا تضمین پایدار در تولید به منصه ظهور برسد.

وی در پاسخ به اینکه آیا تعیین قیمت تخم‌مرغ دستوری شده است؟ گفت: بعضی جا‌ها قیمت‌ها دستوری است در حالی که قیمت باید واقع‌بینانه باشد. ما در مجلس، وظیفه قیمت‌گذاری نداریم که بدانیم قیمت واقعی و عادلانه چیست برای همین تاکید داریم که دولت باید با حضور عوامل اتحادیه و براساس میزان نهاده‌ای که برای مرغداری‌ها تامین می‌کند، قیمت را تعیین کند. اعتقادم این است که در بعضی جا‌ها حضور بخش خصوصی یعنی اتحادیه‌ها کمرنگ است و از این‌رو وقتی قیمت واقعی تعیین نمی‌شود، عوارض آن در بازار مشهود می‌شود.

منبع: اقتصاد۲۴

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: