کد خبر: ۲۳۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
محققان چینی قصد دارند تا آزمایش دوز دوگانه واکسن کروناویروس شرکت "کانسینو" (CanSino) را انجام دهند.
قلم‌نیوز: داده‌های ثبت آزمایشات بالینی نشان می‌دهد، محققان قصد دارند یک کارآزمایی بالینی را برای آزمایش یک دوز اضافی واکسن کاندیدای ویروس کرونا که توسط شرکت چینی "کانسینو" توسعه داده شده، آغاز کنند. شرکت چینی "کانسینو" هم چنین در ماه ژوئن تاییدیه استفاده از واکسن ساخت خود توسط ارتش چین را دریافت کرد. آزمایش یک دوز واحد از واکسن" Ad ۵-nCoV" این شرکت در کشور‌های پاکستان و روسیه در مرحله نهایی کارآزمایی قرار دارد.

چندی پیش برخی از دانشمندان در مورد اثربخشی واکسن شرکت چینی "کانسینو" (CanSino) ابراز تردید کرده بودند؛ زیرا این دارو بر اساس ویروس سرماخوردگی است. حال اخیرا این شرکت این اظهارات را رد کرده و از عملکرد واکسن ساخت خود دفاع کرده است.

شرکت کانسینو چین می‌گوید، متخصصان منتقد واکسن ویروس کرونا این شرکت نباید نادرست و بدون مشاهده داده‌های کارآزمایی بالینی درباره این واکسن اظهارنظر کنند. دانشمندان اخیرا درباره اثربخشی واکسن این شرکت موسوم به "Ad ۵-nCoV" که مبتنی بر یک ویروس سرماخوردگی است، ابراز نگرانی کرده‌اند. آن‌ها گفتند که آنتی بادی‌های موجود علیه ویروس سرماخوردگی ممکن است واکسن Ad ۵-nCoV را تضعیف کند.

"ژو تائو" (Zhu Tao)، مدیر ارشد علمی این شرکت در یک کنفرانس گفت: تولید واکسن، یک علم مبتنی بر عمل است و ما نباید کورکورانه از متخصصان پیروی کنیم. مواردی وجود دارد که واکسن‌هایی ساخته شده‌اند که متخصصان به عملکرد آن‌ها شک داشته‌اند، اما این واکسن‌ها پس از اثبات کارآزمایی‌های بالینی و عملکرد صحیح، تأییدیه‌های قانونی را بدست آورده‌اند.

وی با استناد به نتایج واکسن مذکور بر ۱۲۸ شرکت کننده آزمایش شده با دوز کمی از واکسن مذکور، گفت: هیچ مدرکی نشان نداد که آنتی بادی‌های موجود علیه سرماخوردگی می‌تواند تأثیر منفی بر توانایی Ad ۵-nCoV در ایجاد آنتی بادی علیه ویروس کرونا ویروس داشته باشد. در آزمایشات بالینی فاز ۱ دوز دوگانه واکسن این شرکت محققان ایمنی دو دوز و توانایی آن‌ها در ایجاد پاسخ ایمنی را آزمایش خواهند کرد.


محققان ۱۶۸ فرد بزرگسال سالم را برای استفاده از دو دوز واکسن Ad ۵-nCoV برای آزمایشی که احتمالا ۲۰ سپتامبر در ووهان چین آغاز می‌شود، مورد آزمایش قرار خواهند داد.


خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: