کد خبر: ۲۳۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
فردا مهلت پذیره‌نویسی پالایشی یکم تمام می‌شود. مهلتی که پیش از این یک هفته دیگر تمدید شده بود اما سهامداران همچنان نسبت به خرید صندوق دارا دوم تردید دارند.
قلم‌نیوز:صندوق پالایشی یک یا همان دارا دوم برای چهار پالایشگاه پالایش نفت تهران (شتران)، پالایش نفت تبریز (شبریز)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) تشکیل شده است و عموم مردم با استفاده از کد ملی یا کد بورسی می‌توانند نسبت به خرید یا پذیره‌نویسی این صندوق اقدام کنند.

هر شخص حقیقی ایرانی دارای کد ملی می‌تواند تا سقف ۵ میلیون تومان سهام این صندوق را خریداری کند و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد. با این وجود بسیاری از مردم همچنان و تا دقیقه ۹۰ نسبت به خرید پالایشی یکم مردد هستند.

با این وجود موافقان خرید پالایشی یکم معتقدند در زمان افت شاخص بورس چهار سهم موجود در این صندوق، نه تنها متحمل زیان چندانی نشده‌اند، بلکه دو سهم «شبریز» و «شبندر» حتی با صعود قیمت نیز همراه شده‌اند. آن‌ها همچنین به تغییرات نرخ خوراک پالایشگاه‌ها و تاثیر آن در سودآوری پالایشگاه‌ها اشاره می‌کنند و چشم‌انداز ارزش سهام این شرکت‌ها را مثبت قلمداد می‌کنند.

آن‌ها همچنین به رشد قیمت دلار و رابطه آن با رشد شاخص بورس اشاره می‌کنند و معتقدند خرید پالایشی یکم به صرفه است.

در مقابل مخالفان خرید پالایشی یکم اعلام می‌کنند که پالایشگاه‌ها در زمان جهش بی‌حساب و کتاب شاخص در سال گذشته و ماه‌های ابتدایی امسال حداکثر سود خود را به سهامداران‌شان داده‌اند و دیگر خبری از آن سود‌های جذاب پالایشی‌ها نیست. ضمن اینکه امید‌های سهامداران برای حمایت دولت از بازار سرمایه در هفته‌های گذشته نقش برآب شده است.

از آن سمت مخالفان خرید پالایشی یکم اعتقاد دارند که ارزش‌گذاری سهام این چهار پالایشگاه بر مبنای ارزش واقعی نبوده است. آن‌ها همچنین می‌گویند که با تمدید مهلت خرید پالایشی یکم و تغییرات ارزش سهام این پالایشگاه‌ها عملا ۲۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شده برای آن سوخت شده است.

منبع: تجارت‌نیوز
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: