کد خبر: ۲۳۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۹ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
آيا هرگز به اين فكر افتاده‌اید كه باوجود استفاده متعدد از محصولات مختلف، هيچ تفاوتي يا بهبودي در پوست خود مشاهده نكرده‌ايد؟ تمام اين موارد باعث شده شما احساس كنيد وقت و پول خود را هدر داده‌ايد؟ مطمئنا شما درحال استفاده از محصول اشتباهي هستيد. نكته اصلي در رابطه با مراقبت م,ثر از پوست استفاده از محصولات مناسب با توجه به نوع پوست شماست.
بیشتر خانم‌ها در تشخیص این‌که نوع پوست آن‌ها چیست و چه عاملی باعث می‌شود محصولات نادرست را که به هیچ‌عنوان کمکي نمی‌کنند، انتخاب کنند، دچار اشتباه مي‌شوند. درحقیقت، استفاده از محصولات اشتباه می‌تواند مشکلات پوستی را که قبلا با آن روبه‌رو بوده‌ايد، بدتر کند. اجازه دهید ما شما را از طریق یک درس عمیق درمورد چگونگی تعیین نوع پوست خود راهنمايي كنيم. در ادامه بعضی نکات مربوط به مراقبت از پوست برای انواع مختلف آن به شما ارائه مي‌كنيم.

انواع پوست
انواع پوست را می‌توان به پنج نوع اصلی تقسیم کرد - پوست چرب، پوست خشک، پوست حساس، پوست طبیعی و ترکیبی. برای این‌که بفهمید چه نوع پوستی دارید، اولین قدم این است که صورت خود را شب قبل از خواب بشویید و هیچ محصولی را استفاده نکنید. روز بعد از خواب بیدار شوید و تحلیل کنید که پوست شما چگونه به نظر می‌رسد.
* پوست ترکیبی يا مختلط
*پوست حساس
*پوست چرب
*پوست خشک
* پوست نرمال

پوست ترکیبی (مختلف)
اگر بافت پوست شما به‌ویژه در ناحیه T که ناحیه پیشانی، بینی و چانه است چرب شده و احساس خشک شدن اطراف گونه‌ها احساس می‌کنید، پوست ترکیبی دارید. همچنین ممکن است در قسمت‌هاي مختلف صورت شما خشك يا چرب باشد. افرادی که با پوست ترکیبی سروکار دارند، منافذ بيشتري اطراف بینی دارند و منافذ شروع به تیرگی در سمت گونه‌ها می‌کنند. مشخص شدن این منافذ در صبح آسانتر خواهد بود.

از چه چیزی استفاده کنیم
سرم‌هاي حاوي روغن آرگان که خاصیت هیدراته‌کننده دارند، راه‌حل مناسبی برای پوست ترکیبی است. صورت شما را احیا می‌کند و بدون این‌که پوست خیلی چرب یا خیلی خشک شود، پوست شما را متعادل مي‌كند.

پوست حساس
اگر پوست شما خارش دارد و به‌راحتی تحت‌تاثیر تغییرات آب‌وهوايي قرار مي‌گيرد، پوست حساسی دارید. مراقبت از پوست‌های حساس و استفاده از محصولات طبیعی بسیار مهم است؛ زیرا استفاده مداوم از موادشیمیایی می‌تواند باعث تحریک و قرمزی شود و باعث شود پوست شما احساس خستگي کند. افرادی که پوست حساس دارند منافذ نرمال تا بزرگ دارند. نکته: محصولاتي را كه براي مراقبت از پوست خود استفاده مي‌كنيد، غالبا تغيير ندهيد؛ زیرا پوست حساس شما به محصول خاصی که بیشتر مناسب آن باشد، عادت می‌کند. تغییر مداوم محصولات، براي‌تا مشكل‌ساز مي‌شود.

از چه چیزی استفاده کنیم
از آن‌جا که پوست حساس به محصولاتی نیاز دارد که در عین اثربخشی آن را به آرامی درمان کنند،
باید روی پاک‌کننده شما سه عبارت نوشته‌شده‌باشد؛ اول بدون عطر (fragnance free)، دوم بدون مواد صابونی (soap-free) و سوم غیرحساسیت‌زا (hypoallergenic)، این عبارات نشان می‌دهد که این پاک‌کننده پوست شما را آزار نمی‌دهد.
بهتر است اصلا از ضدآفتاب‌های شیمیایی استفاده نکنید، با دقت برچسب کرم را بخوانید. به دنبال ضدآفتاب‌هایی باشید که درون آن‌ها موادی چون دی‌اکسید تیتانیوم و زینک اکساید وجود دارد، این مواد به‌طور فیزیکی از پوست شما در مقابل اشعه‌های فرابنفش آفتاب محافظت می‌کند بدون این‌که پوست تحریک شود.
بهتر است یک کرم کاملا ملایم و بدون عطر بخرید که در آن لوسیون‌های نرم‌کننده وجود داشته ‌باشد. یکی از بهترین چرب‌کننده‌ها برای این نوع پوست وازلین است. مصرف کرم‌هایی که حاوی هیدروکسی اسیدها، موادگیاهی، ویتامین E وC، لانولین، پروپیلن گلیکول و رتینوییدهاست در افراد با پوست‌های حساس باید منع شود.
 
پوست چرب
اگر پوست شما مانند زماني كه با دست‌تان سيب‌زميني سرخ كرده مي‌خوريد، به نظر مي‌رسد، پوست چربي دارید. در طول روز روي پوست‌خود احساس چربي داريد و پوست‌تان براق به نظر مي‌‌رسد و عوامل خارجي مانند آفتاب و بيرون رفتن باعث بدتر شدن آن مي‌شود. كساني كه داراي پوست چرب هستند در تلاشند كه تا حدممكن كاري كنند كه پوست آن‌ها مات به نظر برسد. افرادی که پوست چرب دارند، منافذ بزرگی دارند که باعث جذب چربي، عرق و خاک گرفتگی می‌شوند و غالبا منجر به جوش‌های سرسیاه و سفید می‌شوند. آن‌ها همچنین مستعد ابتلا به آکنه بیش از حد هستند.

از چه چیزی استفاده کنیم
 پوست چرب به دلیل آلودگی و آفتاب در معرض آسیب بیشتر است. از این رو، شما به چیزی نیاز دارید که پوست شما را عمیقا تمیز كند. به دنبال یک پاک‌کننده فومی با مواد پاک‌کننده قوی باشید تا چربی‌های اضافه پوست شما به خوبی تمیز شود. مثلا اسید سالیسیلیک می‌تواند تمام چربی‌ها (سبوم)، کثیفی‌ها و سلول‌های مرده پاک می‌کند و منافذ پوستی را تمیز می‌کند بنابراین می‌تواند تا حد زیادی از جوش و آکنه پیشگیری کند.
بیشترضدآفتاب‌ها باعث به وجود آمدن یک لایه چربی روی پوست می‌شوند اما با همه این‌ها استفاده روزانه از ضدآفتاب ضروری است، مهم‌ترین نکته‌ای که هنگام خرید باید توجه کنید اين‌كه دو عبارت non-comedogenic و oil-free روی کرم نوشته شده باشد.

پوست خشك
ویژگی اصلی پوست خشک این است که پوسته پوسته می‌شود، بافت و سطح پوست خشن احساس می‌شود. گاهی، حتی ممکن است دچار خارش شويد. پوست خشک به نظر خسته و کم‌رنگ است؛ زیرا فاقد هیدراتاسیون است. افراد مبتلا به این نوع پوست منافذ کوچک و سخت دارند و به نظر می‌رسد از رطوبت كافي برخوردار نيست. بنابراین اگر پوست شما دارای هر یک از موارد فوق است، شما پوست خشک دارید.

از چه چیزی استفاده کنیم
تشنگي پوست‌تان را برطرف كنيد. به دنبال کرمی باشید که در آن موادی چون شئ‌باتر، روغن جوجوبا یا روغن نارگیل، آنتی‌اکسیدان‌هایی چون ویتامین E و... وجود داشته‌ باشد، این گونه مواد به مرطوب نگه داشتن پوست شما کمک می‌کنند و از طرف دیگر پوست را خیلی هم چرب نمی‌کنند تا آرایش شما مشکلی ایجاد شود.
به دنبال پاک‌کننده‌ای غیرصابونی، کرمی شکل باشید. پاک‌کننده‌های فومی معمولا پوست را خشک می‌کنند. بنابراین هنگام خرید حتما به برچسب روی پاک‌کننده توجه کنید تا مطمئن شوید که در آن لوسیون‌های نرم‌کننده و اسیدهای چرب وجود دارد تا بتواند ساختار حفاظتی پوست شما را تقویت کند.
آنتی اکسیدان در کاهش خشکی پوست نقش بسیار مهمی را بازی می‌کنند. خشکی پوست به دلیل اثر مخرب قرار گرفتن در معرض خورشید و عوامل محیطی دیگر ایجاد می‌شود. (به همین دلیل، باید هر روز از ضد آفتاب طیف گسترده استفاده کنید). پوست بیشتر زمانی خشک می‌شود که توانایی طبیعی آن برای حفظ رطوبت کاهش یافته است.

پوست نرمال
اگر پوست شما نه خیلی چرب و نه خیلی خشک است، پوست نرمال دارید. منافذ به‌طور طبیعی حداقل هستند و بافت نرم دارند. افراد مبتلا به این نوع پوست نیازی به انجام کارهای زیادی ندارند، با این وجود آبرسانی براي پوست یک امر ضروری است.
از چه چیزی استفاده کنیم
برای نوع طبیعی پوست، روال روزمره مرطوب کننده و تمیز کننده روزانه خود را دنبال کنید که حداقل سه بار در هفته لایه برداری انجام دهد.
پوست شما در طول روز در مقابل آسیب‌های محیطی فراوانی قرار می‌گیرد از آب و هوای خشک گرفته تا آلودگی‌ها، نورآفتاب و... بنابراین باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که از همان صبح پوست‌تان را برای مقابله با این آسیب‌ها آماده کنید. بهترین کار این است که به دنبال یک مرطوب‌کننده چند کاره باشید یعنی مرطوب‌کننده‌‌‌ای که دارای آنتی‌اکسیدان‌ها و اثر محافظتی در برابر نور آفتاب باشد. بهتر است از کرم چشمی استفاده کنید که دارای مواد ضدپیری چون آنتی اکسیدان‌ها، رتینول و پپتیدها باشد، مهم است کرم پوست ظریف اطراف چشمان شما را تحریک نکند.


فرقی ندارد نوع پوست‌تان چیست، همه افراد باید از مصرف ترکیبات زیر بپرهیزند. پس، برچسب مواد تشکیل دهنده‌ی مرطوب کننده‌ها را برای موارد زیر وارسی کنید:
عطر و رنگ افزودنی: بیشتر اوقات، رنگ یا رایحه‌عطری که به بهترین کرم مرطوب‌کننده‌ها افزوده می‌شود، دلپذیر است اما این نوع مواد ممکن است پوست را خشک و آن را تحریک کنند.
میزان زیاد اسید: بعضی اسیدها مانند سالیسیلیک اسید و گلیکولیک اسید برای رفع مشکلات پوستی استفاده می‌شوند. با این حال، مقدار زیاد این اسیدها به پوست شما آسیب می‌زند و ممکن است منجر به حساسیت (آلرژی) شوند.
مواد استروئیدی: اگر پوستی خشک یا حساس دارید، ممکن است از مرطوب‌کننده‌های حاوی آستروئید مانند هیدروکورتیزون استفاده کنید. به هر حال، برای جلوگیری از آسیب‌های پوستی از انتخاب مرطوب کننده‌های روزانه حاوی مواد استروئیدی اجتناب کنید.
الکل: اگر پوست‌تان حساس یا بسیار خشک است از مصرف مرطوب‌کننده‌هایی که الکل دارند، بپرهیزید. الکل سبب خشکی بیشتر و بروز بثورات پوستی می‌شود.


منبع: تندرستي
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: