کد خبر: ۲۳۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۲ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
مجلس یازدهم با شعار کارآمدی، شفافیت و اولویت اقتصاد و فرهنگ در روز‌هایی روی کار آمد که نفس اقتصاد کشور به شماره افتاده بود. از این رو انتظار این بود که این مجلس از روز‌های نخست کمر همت خود را در حوزه اقتصادی ببنند و بی توجه به حاشیه به متن مشکلات معیشتی مردم بپردازد، اما در عمل مجلس یازدهم در شرایطی وارد چهارمین ماه کاری خود می‌شود که همچنان پرونده عملکرد اقتصادی آن جای بحث دارد و «حاشیه» کلیدواژه روزگار سپری شده این مجلس انقلابی است.
قلم‌نیوز:این دوره مجلس در مدت ۱۰۰ روز کاری خود از غوغا در جلسات با وزرا و هتاکی به وزیر امور خارجه تا رد اعتبارنامه تاجگردون، از ارائه طرح قیر مجانی تا استیضاح رئیس جمهور، ساماندهی شبکه‌های اجتماعی و شکایت از وزیر نفت را در پرونده خود دارد و به نظر می‌رسد تاکنون عملکردش متناسب با شعار‌هایی که داده نبوده است. هر چند به نظر عده‌ای ۱۰۰ روز برای ارزیابی عملکرد مجلس کم است و باید حداقل یک سال منتظر بود.
 
محمدرضا خباز فعال سیاسی اصلاح‌طلب وعضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی یکی از این افراد است که گمان می‌کند هنوز برای ارزیابی عملکرد مجلس زود است.  او در این باره گفت: مجلس در جمهوری اسلامی ایران یکی از ارکان سه‌گانه‌ای است که در مرحله اول قانون‌گذاری و در مرحله دوم نظارت بر قوه مجریه و اجرای قوانین را برعهده دارد. مجلس تنها جایی است که در قانون اساسی پیش‌بینی شده که باید قانون تصویب کند بنابراین کار مجلس در مرحله اول قانون‌گذاری است و اگر به تعبیر رهبر عزیز انقلاب، ریل گذاری که همان قانون‌گذاری است درست و مستحکم و قوی باشد قطار اجرا روی آن به حرکت در خواهد آمد و با حرکت خودش می‌تواند مسیر درست را برای کشور و برای مردم طراحی و اجرا کند.

وی افزود: رهبری در تعبیر دیگری می‌فرمایند که مجلس به منزله نرم‌افزار است و دولت و بقیه دستگاه‌ها به منزله سخت‌افزار هستند. نرم‌افزار کارش بسیار دقیق و حساب‌شده است اگر نرم‌افزار مسیر درستی را طراحی کند طبیعتاً سخت‌افزار هم کار خودش را درست انجام خواهد داد.

او در ادامه اظهار کرد: اگرچه در ظرف این صد روزی که از عمر مجلس یازدهم گذشته ارزیابی عملکرد مجلس هنوز زود است و شاید حدود یک سال باید طول بکشد تا مشخص شود که مجلس چگونه عملکردی خواهد داشت، ولی تا به اینجا برخی حرکات در مجلس مشاهده می‌شود که تابحال سابقه نداشته است. یعنی هیچ گاه مجلس در صدد تضعیف خودش برنیامده است. در مجلس همیشه تعدادی افراد بودند که در مقابل بعضی از انحرافاتی که به وجود می‌آمد و می‌خواستند مجلس را تضعیف کنند قد می‌افراشتند و ایستادگی می‌کردند و اجازه این کار را نمی‌دادند. حتی با شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام هماوردی می‌کردند و اجازه نمی‌دادند در امر قانون‌گذاری دخالت کنند. ولی این مجلس از روز‌های اول نه‌تن‌ها احترام امامزاده را حفظ نمی‌کند بلکه دارند کار‌ها را برون سپاری می‌کنند یعنی امر قانون‌گذاری را برون سپاری می‌کنند. از شورای نگهبان می‌خواهند شما این کار را برای ما در امر قانون‌گذاری انجام بده یا مثلاً نظراتی را می‌دهند که به هیچ وجه من الوجوه نه در گذشته سابقه داشته و نه به مصلحت مجلس است.
 
خباز تأکید کرد: آقایان چهار سال قرار است امر قانون‌گذاری را به عهده داشته باشند بنابراین باید این جایگاه را حفظ کنند. اگر می‌خواهند آن فرمایش حضرت امام که مجلس در راس امور است را اجرا کنند طبیعتاً نباید اجازه دهند که دستگاه‌های دیگر مجلس را محدود کنند تا چه رسد به این‌که خودشان به شورای نگهبان پیشنهاد بدهند یا خودشان قانون تصویب کنند و اموری که مربوط به مجلس است را به شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت واگذار کنند یا از آن‌ها بخواهند در این امر دخالت کنند. این کار در گذشته نبوده و به مصلحت هم نیست و امری منطقی و معقول هم نیست مگر این‌که عده‌ای به بعضی از نهاد‌ها دینی داشته باشند و بخواهند آن دین را ادا کنند اگر بحث ادای دین است آن بحث دیگری است و گرنه جایگاه مجلس حتی از ریاست جمهوری هم بالاتر است.

وی در ادامه با اشاره به کلیپی از سخنان رهبری گفت: در این کلیپ رهبری مطالبی درباره اولین دوره ریاست جمهوری کشور بیان می‌کردند و می‌گفتند در اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری، امام فرمودند کسی که روحانی است نباید کاندیدای ریاست جمهوری بشود برای همین من با یکی از آقایان نزد امام به قم رفتیم تا نظر امام را بتوانیم جلب کنیم تا اجازه بدهند آیت‌الله بهشتی کاندیدای ریاست جمهوری بشوند وقتی خدمت امام رسیدیم و اصرار کردیم امام می‌گفتند نه رییس جمهور نباید آخوند باشد بعد خیلی که ما اصرار کردیم امام فرمودند که شما روی ریاست جمهوری زیاد حساس نباشید بروید روی مجلس حساس باشید بروید تلاش کنید نمایندگانی مقتدر، مؤمن، فداکار و پای‌بند به اصول انقلاب و توانمند را به مجلس بفرستید. چون مجلس همه‌کاره است این مجلس است که خطی مشی را به رییس جمهور نشان می‌دهد. این مجلس است که مسائل را طراحی می‌کند بنابراین با توجه به این مسائل شما روی مجلس حساس باشید. اما حالا ما می‌بینیم که مجلس به دست خودش دارد اختیاراتش را کم می‌کند و مجلس را از آن جایگاه اصلی خود پایین می‌آورند که این نه به مصلحت کشور و نه به مصلحت خود مجلس است.

نماینده سابق مجلس همچنین در ارزیابی عملکرد نظارتی مجلس تشریح کرد: نظارت هم یکی از وظایف مجلس است، ولی این نظارت تعریف دارد؛ یک حرکت عقلانی است. نظارت مثل گذشته‌ها نیست که برای هر کس یک مأمور بگذارند. امروز باید مجلس ببیند که در دنیا مجالس چطور نظارت می‌کنند. مرکز پژوهش‌های مجلس نحوه نظارت مجلس و مجالس دیگر دنیا بر قوه مجریه را بررسی کند، اما این نحوه نظارتی که آقایان مد نظرشان است باز یک راه انحرافی دیگری است که پیش گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: نظارت از طریق سیستم باید باشد. نظارت به صورت الکترونیکی باید باشد. نظارت به‌صورت دولت الکترونیک باید باشد. مجلس اگر واقعاً می‌خواهد نظارت کند برود بررسی کند ببیند از قانون برنامه پنج‌ ساله سوم تا ششم یعنی حدود بیست سال مسئله دولت الکترونیک آمده و دولت‌ها موظف به ایجاد دولت الکترونیک شدند، اما چرا این برنامه اجرا نشده و کمک کنند تا دولت الکترونیک زودتر سروسامان بگیرد. آن موقع نظارت دیگر بدون حب و بغض است. نظارتی که از طریق الکترونیک باشد دیگر جنبه سیاسی پیدا نمی‌کند و نمی‌توان از آن تسویه حساب سیاسی را بهره‌برداری کرد. هم مردم احساس آرامش می‌کنند هم کشور یک سروسامانی پیدا می‌کند؛ بنابراین نمایندگان اگر واقعاً قصدشان نظارت است و جنبه سیاسی ندارد و قصدشان تضعیف دولت نیست بیایند دولت را کمک کنند و از دولت بخواهند و زمان‌بندی کنند که دولت الکترونیک به کجا رسیده است.
 
او افزود: وزرا را تک‌تک بخواهند و بپرسند که در زمینه دولت الکترونیک که هم نظارت مجلس و هم نظارت عموم مردم است و هم آسایش مردم در آن اتفاق خواهد افتاد چه کردند. زمان‌بندی کنند. مدیریت زمان را سرلوحه خود قرار دهند و دولت را ملزم به اجرای کامل دولت الکترونیک کنند. آن موقع هر شهروند ایرانی از داخل منزلش همه کار‌های اداری‌اش را می‌تواند با موبایل خود انجام دهد. آن موقع خود نمایندگان مجلس هم بر دستگاه‌های اجرایی از طریق دولت الکترونیک می‌توانند نظارت کنند، ولی این حرکتی که الان انجام می‌دهند خیلی دل‌چسب نیست. جوری است که احساس می‌کنی نیت خدایی ندارند؛ هدف، هدف الهی نیست بلکه یک کار پوپولیستی دیگری آغاز شده و این کار ما را در مسیری قرار می‌دهد که از آن هدف اولیه هم باز خواهد داشت.

خباز بیان کرد: ما تافته جدابافته در دنیا نیستیم در همه دنیا نظارت‌ها از طریق الکترونیک انجام می‌گیرد الان دیگر بازرسی‌ها هم بازرسی‌های نامحسوس است، ولی دقیق و حساب‌شده و بدون حب و بغض. این مجلس اگر بخواهد کاری انجام بدهد باید روی دولت الکترونیک پافشاری کند و زمان‌بندی کند و از دستگاه‌های اجرایی بخواهد تا هم خودش بتواند نظارت کند و هم مردم در آسایش و رفاه باشند. در غیر این صورت این روش‌های نظارتی که الان ادعا می‌کنند روش‌های مطرودی است که جایگاهی در کشور و در دنیا ندارد.

عضو حزب اعتماد ملی با توجه به اظهارات نمایندگان مجلس درباره حل مسایل معیشتی مردم و سفر‌های استانی نیز گفت: در دوره‌های گذشته هم بازدید رؤسای مجالس از استان‌های مختلف سابقه داشته است. همه رؤسای مجالس بازدید‌هایی از مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها داشتند. من وقتی خودم نماینده بودم سه دفعه رؤسای مجالس را به شهر خودم بردم؛ بنابراین این در قبل هم سابقه داشته است و چیز بی‌سابقه‌ای نیست. البته شرایط زمانی و مکانی فرق می‌کند. من با اصل حضور رؤسای مجالس در همه کشور و با اصل حضور نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه‌شان کاملاً موافقم و معتقدم خود این رودررویی با مردم و پای درددل نشستن مردم خودش یک تسلایی است و به مردم آرامش می‌دهد، ولی الان به دلیل این‌که سال انتخابات است ممکن است شائبه انتخاباتی بودن هم داشته باشد. اما من به نیت افراد کار ندارم و نیت خوانی هم که نمی‌توانیم بکنیم، ولی نفس رفتن به حوزه‌های انتخابیه به وسیله نماینده هر شهر و سر زدن رییس مجلس به هر استانی، چون رئیس همه نمایندگان است کار پسندیده‌ای است البته باید جوانبی را هم در نظر بگیرند که دخالت در کار قوه مجریه نباشد یعنی جوری عمل بکنند که واقعاً جنبه نظارتی داشته باشد.

وی ادامه داد:  ما در جمهوری اسلامی ایران تفکیک قوا را پذیرفتیم و هر نماینده به مقدسات سوگند یاد می‌کند که حافظ قانون اساسی باشد بنابراین اقدام مجلس باید طوری باشد که دخالت در قوه مجریه محسوب نشود. باید جنبه مردمی و نشستن پای درد دل مردم و جنبه نظارتی را بیشتر بها بدهند تا جنبه‌های تبلیغاتی.

او تصریح کرد: برخی آقایان تندرو ابتدای کار هنوز به مجلس نیامده بودند می‌گفتند ما از راه برسیم می‌خواهیم دولت را استیضاح کنیم یا عدم کفایت رئیس جمهور را دنبال کنیم. این کار بسیار ناپسندی است. الان هم متأسفانه مدیریت اجرایی مجلس و خیلی از کمیسیون‌های مجلس دست نیرو‌های تندرو است. من از همان ابتدا می‌گفتم این کار‌ها امکان‌پذیر نیست و بزرگان اجازه نخواهند داد که شما رئیس‌جمهور را استیضاح کنید و خوشبختانه پیش‌بینی ما درست از کار درآمد و رهبری ترمز تندرو‌ها را کشیدند و اجازه ندادند که این‌ها مملکت را به آشوب بکشند و کشور را به هم بریزند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: طبیعی است که در ابتدا عده‌ای با همین نیت‌ها آمده بودند و در فضای مجازی هم کلیپ‌های شان پخش شده بود که کسانی به مجلس بیایند که طرح استیضاح و عدم کفایت رییس جمهور را امضاء کنند.
 
خباز افزود: آن روز تاریکی که در مجلس اتفاق افتاد و به وزیر امور خارجه ما اهانت شد آن هم بسیار روز ناراحت‌کننده‌ای بود و این حرف‌ها و آن کلمات زشتی که بر زبان برخی از آن‌ها جاری و در فضای مجازی هم پخش شد نشان‌داد که تعدادی از این‌ها با برنامه اصلاح کشور به مجلس نیامدند. این‌ها آمده‌اند انتقام انتخابات گذشته را بگیرند. آمده‌اند دولت را به زمین بزنند. غافل از این که اگر خدای‌نکرده دولت به زمین بخورد چیزی عاید کسی نخواهد شد بلکه آبی خواهد بود که به آسیاب دشمن داخلی و خارجی می‌ریزد. این حرکت‌ها و این روش‌ها بسیار ناپسند بود، ولی خوشبختانه رهبری بموقع وارد شدند و ترمز تندرو‌ها را کشیدند هر چند آن‌ها دست از کارشکنی و تخریب‌شان برنداشتند، ولی حداقل همین که ظاهر قضیه را حفظ می‌کنند از این جهت بازهم جای خوشحالی دارد وگرنه آن‌ها همچنان بر کینه و عداوت خودشان پایدار هستند.

منبع: فرارو
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: