کد خبر: ۲۳۳۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
پیش‌بینی وضعیت شاخص بورس در روز دوشنبه ۱۷شهریور
بازار سرمایه شرایط عجیبی را پشت سر گذاشت، در حالی که در اولین ساعات بازگشایی بازار رشدی بالاتر از ۲۰ هزار واحد را پذیرا بود، در پایان وقت کاری به رشدی ۵ هزار واحدی رضایت داد.
قلم‌نیوز: بسیاری بازار امروز را این طور توصیف کردند، پوسته سبز اما هسته قرمز، هر چند شاخص سبز بود اما با این حال بورس رشد چندانی را تجربه نکرده است.

 بورس برای دومین روز پیاپی لباس سبز بر تن کرد اما هنوز زیر پای سهامداران سست است و حس ترس از دل‌ها رخت برنبسته است. داستان بورس حالا داستان تلخی است برای سهامدارانی است که بی‌توجه به داده‌های اقتصادی و بنیادین دست به خرید و فروش زده‌اند.

سید حمید میرمعینی، تحلیلگر بازار سرمایه در پاسخ به این سئوال که شرایط کنونی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: من فکر می‌کنم فروشنده‌ها به محض سبز شدن شاخص بورس و مثبت شدن قیمت‌ها دست به فروش می‌زنند چرا که می‎ترسند که در آینده دچار زیان بیشتر بشوند از این رو به سرعت صف‌های فروش جای خود را به صف‎های خرید می‌دهد و در نتیجه بازار سرمایه لغزنده است.

وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد وضعیت در سهم‌های کوچک ناپایدارتر است، این سهم‌ها در ماه‌های اخیر رشد قابل توجهی را تجربه کرده‌ بودند و با توجه به اینکه سهم‌های مذکور بنیان چندان قوی ندارند، حمایت چندانی نیز پیش رویشان نیست از این رو با ریزش قیمت روبرو می شوند و حتی در روزهای سبز نیز با کاهش قیمت مواجه می‌شوند.

وی تاکید کرد:البته افت قیمت سهم‌های بنیادی متوقف شده است و به نظر می‎رسد تعدا خریداران سهم‎های بنیادی حتی در روزهای آتی بیشتر نیز شود و فشار فروش کاهش یابد.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه شاخص هم وزن همچنان ممکن ست منفی بماند، در پاسخ به این سئوال که آیا افزایش قیمت دلار و سکه نشانه جابجایی نقدینگی از بورس به بازار ارز و سکه است؟ گفت: من چنین ارزیابی را ندارم . فکر می کنم افزایش قیمت ارز چندان ارتباطی به تغییر مسیر جریان نقدینگی ندارد بلکه سیاست‌های مدیریتی قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.  

وی در پاسخ به این سئوال که  شاخص فردا به کدام سمت می‌رود؟ گفت: بعید می‌دانم بازار با افت زیادی روبرو شود. البته احتمال می‌رود حد مثبت بودن شاخص نیز در همین محدوده ۴ تا ۵ هزار واحدی باشد.

میرمعینی در توضیح این مطلب افزود: به نظر می رسد دوره ریزش شدید شاخص بورس سپری شده است اما نباید رد انتظار رشدهای عجیب و غریب بازار بود، همین وضعیت رشد کم عمق فعلا در بازار حفظ می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید بپذیریم موقعیت کنونی بورس چندان قوی نیست، گفت:می‌بینیم حمایت‌هایی اعلامی چندان جواب نداده و حقوقی‌ها نیز چندان قدرتمند و ادامه دار در صحنه نیستند پس به نظر می‌رسد بازار سرمایه برای ورود به فاز مثبت نیاز به محرکی سیاسی مثبت دارد تا این محرک سیاسی بتوانداز مردم را ازنگرانی و ترس نجات دهد. وی گفت: رقابت های مخرب سیاسی و سیاه نمایی از سوی منتقدان خود عامل پیشگیری از رشد بورس خواهد بود.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: