کد خبر: ۲۳۳۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
جاذبه این روستا این است که در گذشته اهالی آن کوتاه‌قد بودند و به زحمت قدشان از ۱٫۴۰ متر تجاوز می‌کرد، اما با بهبود تغذیه و ازدواج با نژادهای دیگر در گذر زمان قد اهالی روستا بلندتر شده است.

قلم‌نیوز:روستای ماخونیک یکی از هفت روستای شگفت‌انگیز جهان است که به شهر «لی‌لی‌پوت‌ها» معروف شده و جذابیت حیرت‌انگیزی دارد.

از روستای ماخونیک تا افغانستان نیم ساعت فاصله وجود دارد و مردم ماخونیک اصالتاً افغانی اند که در چند قرن پیش از افغانستان کوچ کرده‌ و ماخونیک را برای زندگی برگزیده‌اند. این روستا در فاصله ۷۸ کیلومتری شرقی شهر سربیشه در مسیر جاده سربیشه به روستای دُرُح قرار دارد. مردم منطقه ماخونیک مسلمان، اهل تسنن (حنفی) و پیرو ابوحنیفه نعمان بن ثابت از ائمه چهارگانه اهل سنت اند، که با زبان فارسی و با لهجهٔ خاص محل تکلم می‌کنند.

جاذبه این روستا این است که در گذشته اهالی آن کوتاه‌قد بودند و به زحمت قدشان از ۱٫۴۰ متر تجاوز می‌کرد، اما با بهبود تغذیه و ازدواج با نژادهای دیگر در گذر زمان قد اهالی روستا بلندتر شده است. یکی از عمده نشانه‌های فرهنگی روستای ماخونیک مسکن است و بافت مسکونی روستا در دامنهٔ تپه و خانه‌ها به‌طور فشرده‌به‌هم و در گودی زمین ساخته شده‌اند.

کف خانه حدود یک متر از سطح زمین پایین‌تر و دارای یک درب کوتاه چوبی است. برای رفتن به داخل خانه باید دولا شد و به زحمت خود را داخل خانه کرد. اغلب یکی دو پله درگاهی را به کف خانه متصل می‌کنند. به علت آنکه هوای این ناحیه سرد است، مردم خانه‌ها را کوچک و کم‌ارتفاع می‌ساختند تا گرم شدن خانه راحت‌تر صورت گیرد.


عکاس : احمد بلباسی/ صداوسیما

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: