کد خبر: ۲۳۲۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
1400؛ پایان دوران یا آغازی دوباره
سابقه سیاسی چندانی ندارد و وزیرشدنش را می‌توان با موقعیت «علی‌اکبر استاداسدی»، بازیکن فوتبال در دهه ۷۰ مقایسه کرد که گفته می‌شد فوتبال را از تیم ملی شروع کرده است. مجله «فارین‌پالسی» اما او را با «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور جوان فرانسه، مقایسه کرده که در سال ۲۰۱۶، مستقل در انتخابات شرکت کرد و وارد کاخ الیزه شد.
قلم‌نیوز: محمدجواد آذری‌جهرمی با ۳۹ سال سن، جوان‌ترین وزیر دولتی است که میانگین سنی وزرای آن ۶۰ سال است. او بعد از شهید محمدجواد تندگویان که در ۳۰‌سالگی وزیر نفت دولت شهید رجایی شد، جوان‌ترین وزیر بعد از انقلاب نیز هست. آذری‌جهرمی سابقه سیاسی چندانی ندارد و وزیرشدنش را می‌توان با موقعیت «علی‌اکبر استاداسدی»، بازیکن فوتبال در دهه ۷۰ مقایسه کرد که گفته می‌شد فوتبال را از تیم ملی شروع کرده است. مجله «فارین‌پالسی» اما او را با «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور جوان فرانسه، مقایسه کرده که در سال ۲۰۱۶، مستقل در انتخابات شرکت کرد و وارد کاخ الیزه شد.

شایعاتی در مورد حضورش در وزارت مطرح بوده است، اما ایلنا نوشته‌ او در مرداد سال ۹۶ وقتی به‌عنوان وزیر به مجلس معرفی شده بود، در کمیسیون اجتماعی پارلمان گفته: «در دوران فعالیتم مسئولیت شنود را نداشتم، بلکه مسئولیت زیرساخت‌های فنی ساخت تجهیزات صنایع این موضوع را بر عهده داشتم و این را افتخار می‌دانم».

او البته بعد از وزارتش نیز از سابقه خود دفاع کرد و در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس، گفته بود بسیاری از سیاست‌مداران دنیا در سیستم‌های اطلاعاتی فعالیت کرده‌اند و «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا که قبلا رئیس سیا بوده و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را که در کاگ‌ب کار می‌کرده، مثال زده است.

این را که آیا وزیر جوان بعد از سه سال از دوران وزارتش قصد نشستن بر صندلی ریاست دولت در میدان پاستور را دارد، باید در شایعه‌هایی که درباره او مطرح می‌شود، جست‌وجو کرد. از لحاظ کاری، این روزها درگیر تأمین امکانات اینترنتی برای سال تحصیلی جدید است و چندی‌پیش نیز با اپراتورهای تلفن همراه درباره نرخ‌ها و خدماتشان در جدال بود؛ پس اتفاقی که نشان دهد برای سال ۱۴۰۰ آمده شده، دیده نمی‌شود. بااین‌حال، هرگاه سخن از یک رئیس‌جمهور جوان به میان می‌آید، آذری‌جهرمی نیز جزء گزینه‌هاست؛ درحالی‌که شخص آذری‌جهرمی و اطرافیانش، کاندیداتوری او را تکذیب کرده‌اند.

با ما شوخی نکن

خرداد ۹۷ که رسید، یک سال از دوران وزارت آذری‌جهرمی گذشته بود، اما در همان یک سال دو بار تلگرام، پیام‌رسان محبوب ایرانی‌ها فیلتر شد؛ یک بار در دی‌ماه سال ۹۶ و بعد از اعتراضاتی که در کشور صورت گرفت به مدت یک هفته از دسترس خارج شد و بار بعد در ۱۰ اردیبهشت سال ۹۷ که به دستور قضائی از دسترسی کاربران خارج شد و تاکنون نیز فیلتر است. هرچند فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ربطی به دولت و وزارت ارتباطات نداشت، اما برای آذری‌جهرمی که خود از فعالان توییتر و اینستاگرام است خوشایند نیست. خیلی‌ها، اخلال در پیام‌رسان‌ها را مانعی در روند روبه‌رشد وزیر جوان می‌دانستند و وقتی بحث شفاف‌سازی به میان آمد، این سخن مطرح شد که آذری‌جهرمی این کار را برای شرکت در انتخابات سال ۱۴۰۰ انجام داده است. اما او در تیر همان سال اعلام کرد: «به آنهایی که نگرانی این مطلب را دارند، بگویید خیالشان راحت باشد کاندیدای ریاست‌جمهور نمی‌شوم».

 یک ماه بعد، دوباره این موضوع مطرح شد که برخی از فعالان رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی اصلاح‌طلب در اسفند سال ۹۷ با آذری‌جهرمی دیدار کرده‌اند و درباره کاندیداتوری او برای انتخابات ۱۴۰۰ نیز حرف‌هایی زده شده است. علی‌اصغر شفیعیان، فعال رسانه‌ای اصلاح‌طلب، درباره این دیدار که حدود ۲۰ فعال رسانه‌ای در آن حضور داشتند و در ساختمان وزارت ارتباطات برگزار شد، این‌گونه گفته بود: «این جلسه بیشتر برای جمع‌آوری نظرات فعالان رسانه‌ای درباره شخص آقای وزیر، کلیت دولت و شرایط جامعه برگزار شده بود. من در این جلسه به آقای آذری‌جهرمی گفتم روی این برند وزیر جوان برای انتخابات ۱۴۰۰ نباید خیلی کار کرد؛ چراکه هرگونه ناکارآمدی به اسم کل جوان‌های کشور تمام می‌شود. به آقای آذری‌جهرمی گفتم برنامه‌ای برای انتخابات ۱۴۰۰ نداشته باشد؛چراکه با داشتن خیال کاندیداتوری برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نمی‌توان مسئولیت فعلی را به خوبی انجام داد». شفیعیان همچنین گفته بود در این جلسه آذری‌جهرمی تأکید می‌کند برنامه‌ای برای انتخابات ۱۴۰۰ ندارد و این برداشت رسانه‌هاست. در همان مرداد، خبرنگار خبرگزاری فارس از آذری‌جهرمی درباره این جلسه و شایعه کاندیداتوری‌اش برای انتخابات ۱۴۰۰ می‌پرسد که وزیر جوان در جواب می‌گوید: «با ما شوخی نکن!».

 آبان سال گذشته، باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دستیار ویژه وزیر ارتباطات در امور ارتباطات مردمی نوشت: «در قانون نظام جمهوری اسلامی متناسب با ظرفیت‌هایی که در نظام وجود دارد، هرکسی که رجل سیاسی باشد، می‌تواند در این عرصه حضور پیدا کند و این مسئله حق قانونی هرکسی است، اما بنده به‌عنوان کسی که دستیار ارتباطات مردمی وزیر هستم و بارها از او پرسیده‌ام، صحبت وزیر این است که مگر هرکسی فعال باشد و کار کند، به مثابه این است که حتما می‌خواهد در انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا شود؟». فرزاد نجات‌نیا گفته بود وزیر ارتباطات کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ را به‌طورکلی رد می‌کند و به صورت شفاف تاکنون موضوعی را مبنی بر اینکه بخواهد در انتخابات حضور داشته باشد، مطرح نکرده است.

 محمدجواد آذری‌جهرمی نیز اسفند سال گذشته در یک برنامه تلویزیونی در واکنش به سؤال مجری برنامه که پرسیده بود آیا می‌خواهید برای دوره بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کنید، این‌گونه پاسخ داده بود: «خوشحالم که عملکرد مجموعه و بنده جوری بوده که من را در این سطح می‌بینند، اما واقعیتش این است که چنین تصمیمی نگرفته‌ام».

وزیر تنها

 آذری‌جهرمی در دو سال اخیر سرگرم جدال با سردمداران ستاره‌مربع‌ها بود که ناگهان یک ماه پیش شایعه شد با رئیس‌جمهور قهر کرده و در جلسات دولت شرکت نمی‌کند. عده‌ای نیز دلیل آن را اختلاف‌نظر درباره فیلترشدن اینستاگرام دانستند؛ بااین‌حال آذری‌جهرمی در ۲۲ مرداد در حیاط دولت به میان خبرنگاران آمد و ضمن تکذیب شایعه قهر خود گفت: «قهر برای بچه‌هاست و آنها هستند که حال‌وحوصله زیادی برای خبرسازی دارند. متأسفانه سه هفته درگیر شدید بیماری بودم. حال جسمی‌ام مساعد نبود و بعد از آن برای رعایت پروتکل‌هایی که وجود داشت و حفظ سلامت اعضای هیئت دولت، در جلسات حضور پیدا نکردم. تا قبل از دریافت گواهی سبز در جلسات دولت حاضر نبودم، اما در محل کار حضور داشتم. مسئله قهر یک فضاسازی رسانه‌ای است که همواره اطراف من وجود دارد».

فضاسازی رسانه‌ای درباره وزیر جوان تا انتخابات ۱۴۰۰ ادامه خواهد یافت و چه بخواهد و چه نخواهد، هر دو جناح سیاسی کشور از او به‌عنوان یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری سال بعد نام خواهند برد؛ همان‌گونه که احمد امیرآبادی‌فراهانی، نماینده مجلس، به اسامی دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ اشاره کرده و گفته: «آقایان مطرح در طیف اصولگرا امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نیکزاد و مخبر ستاد اجرائی فرمان امام هستند؛ البته نمی‌دانم آیا آقای قالیباف در انتخابات حضور پیدا خواهند کرد یا خیر و فکر نمی‌کنم فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان، در انتخابات ۱۴۰۰ حضور یابد.

 از طیف اصلاح‌طلبان هم آقایان آذری‌جهرمی، سورنا ستاری و اردکانیان هستند و احتمالا جهانگیری هم شرکت کند». اگر در چند ماه باقی‌مانده سیب سیاست‌ورزی آذری‌جهرمی هزاران چرخ بخورد و او هوس کند بر صندلی ریاست دولت تکیه بزند، باید دید چه  جناحی از او استقبال خواهد کرد. غیرسیاسی‌بودن آذری‌جهرمی نیز نقطه‌ضعفی است که او را از اصلاح‌طلبان دور می‌کند و باید برای آن راهی اندیشیده شود. رقبای سال ۱۴۰۰ نیز قطعا با تشکیلات به میدان خواهند آمد.

 آیا دوران محمدجواد آذری‌جهرمی بعد از انتخابات ۱۴۰۰ به پایان خواهد رسید یا آغازی دوباره خواهد داشت.

منبع: شرق
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: