کد خبر: ۲۳۲۷
تعداد کل نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۵
برنامه منتقدان دولت برای خرداد 96
پرداختن به انتخابات ریاست‌جمهوری 96 شاید از هم‌اکنون زود باشد اما خبرهای «فرهیختگان» حاکی از آن است که چند تن از سیاستمداران ایرانی که سابقه‌ای در کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری هم دارند از هم‌اکنون برنامه‌های خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال بعد را آغاز کرده‌اند.
روزنامه فرهیختگان به قلم مرجان زهرانی نوشت: در این میان بهروز نعمتی یکی از نمایندگان فعلی مجلس که در مجلس آینده نیز حضور دارد خبر داده است که محمود احمدی‌نژاد، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف و محسن رضایی چهار کاندیدایی هستند که برنامه‌های خود را برای دوره بعد آغاز کرده‌اند و اتاق‌های فکر خود را تشکیل داده‌اند.

  نزدیکان کاندیداها به «فرهیختگان» چه گفتند؟
مجید متقی‌فر از اعضای جبهه پایداری درباره حضور دوباره جلیلی و البته جلسات پی‌درپی او با مصباح‌یزدی به خبرنگار فرهیختگان می‌گوید که این دو کار گفتمانی انجام می‌دهند و دیدارهای جلیلی و مصباح دیدارهای گفتمانی است. او البته معتقد است برای جریان متبوعش تفاوتی ندارد که چه کسی سال 96 رئیس‌جمهور می‌شود چراکه آنها جلوی هر کس که عملش در تقابل با افکار امام باشد می‌ایستند، خواه جلیلی باشد خواه احمدی‌نژاد.
حسن بیادی و ابوالقاسم رئوفیان هم از اعضای ایستادگی در مورد بازگشت دوباره محسن رضایی به انتخابات اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و البته تاکید دارند رضایی کاندیدای مطلوبی است که ایستادگی حتما از آن حمایت خواهد کرد، گرچه رئوفیان معتقد است حضور دوباره رضایی کمی بعید به نظر می‌آید.
عبدالرضا داوری، از نزدیکان احمدی‌نژاد می‌گوید احمدی‌نژاد جلسات گفتمانی دارد و فراتر از مناصب سیاسی و به خاطر احساس خطر در مورد جمهوری اسلامی این جلسات را برگزار می‌کند. جلساتی که به گفته او برای توده مردم در سطح ملی و بین‌المللی طراحی شده است. او می‌گوید احمدی‌نژاد فعلا می‌خواهد مبانی انقلاب را تبیین کند.
بیش از 12 ماه تا انتخاباتی شدن فضای سیاسی زمان باقی است و شاید همین زمان باقیمانده باعث شده تا خبرهای غیررسمی آمادگی برای انتخابات اعلام نشود و در حد گمانه‌زنی باقی بماند، خبرهای غیررسمی که همه رقبای روحانی در سال 96 را مشخص می‌کند؛ رقبایی که گویا همه مشغول فعالیت‌های گفتمانی هستند، فعالیت‌هایی که باید دید آیا نمود سیاسی هم پیدا خواهد کرد یا نه؟ اما اصلی‌ترین رقبای روحانی چه کسانی هستند؟

  از احمدی‌نژاد چه خبر؟
شاید سرسخت‌ترین رقیب حسن روحانی محمود احمدی‌نژاد باشد. رئیس دولت نهم و دهم این روزها از سکوت ولنجک بیرون آمده و هرازگاهی سفر استانی می‌رود، هر از چندی پاسخی کوتاه به سوالات خبرنگاران می‌دهد و گاهی در مراسم ختم سیاستمداران حضور پیدا می‌کند. پیش از این احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد انتخابات 96 گفته بود ان‌شاءالله همه همدیگر را در سال 96 خواهیم دید و این جمله در کنار حضور بیش از پیش او در رسانه‌ها می‌تواند احتمال حضور دوباره او را به یقین بدل کند. شهرهای کوچک و مساجد حومه تهران مکان‌های مورد علاقه احمدی‌نژاد است که ماه‌های پایانی سال گذشته و آغاز سال 95 محل اصلی رفت و آمدهای او بود. احمدی‌نژاد اما چند پرونده قضایی باز دارد و صلاحیتش احتمالا به پرونده‌های قضایی او بستگی دارد. او راه دشواری در پیش دارد.

  اگر سعید جلیلی رئیس‌جمهور بود...
این «تازه سیاستمدار» مشهدی بیش از پیش با پایداری‌ها به‌ویژه حلقه قم حشر و نشر دارد. رئیس پیشین هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران هم برای دومین بار عزم کاخ ریاست‌جمهوری کرده است. از همین رو شاید با محمد‌تقی مصباح‌یزدی در قم بیش از گذشته ملاقات دارد چراکه جریان فکری مصباح حامیان اصلی او بوده و هستند. او سال 92 نماینده تفکر احمدی‌نژاد بود. سعید جلیلی که ارتباط مطلوبی با محمدتقی مصباح‌یزدی و حلقه قم پایداری‌ها داشت، در انتخابات حاضر شد تا با شعار حیات طیبه با هفت کاندیدای دیگر رقابت کند. ناکامی جلیلی در به ثمر رساندن پرونده هسته‌ای و جلسات بی‌نتیجه او با طرف‌های غربی مهم‌ترین عامل شکست او در سال 92 بود. او اکنون می‌خواهد در هیبت یک منتقد تمام‌عیار روحانی با تمرکز بر توافق هسته‌ای وارد میدان شود. او چندی پیش در صفحه توییتر خود نوشت: «رئیس‌جمهور بودم پای برجام را امضا نمی‌کردم.» جمله‌ای که با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد و رای کمتر از 11 درصدش در سال 92 را به او یادآوری کرد. این دانشجوی امام صادقی قدیم حالا دوباره عزم ریاست‌جمهوری کرده است.

  انتشار روزنامه
اولین قدم قالیباف
قالیباف به یک پای ثابت انتخابات تبدیل شده است. در سال 96 اگر در انتخابات کاندیدا شود سومین دوره‌ای خواهد بود که شانس خود را می‌آزماید. اول بار سال 84 و بعد سال 92 که در هر دو شکست خورد. قالیباف در سال 88 نیز عزم ریاست‌جمهوری کرد و بارها از نامزد شدن سخن گفت اما درنهایت دو ماه مانده تا برگزاری انتخابات اعلام کرد که با جمع‌بندی شرایط موجود فعلا قصد ندارد در انتخابات شرکت کند. از همین رو در بهشت ماندگار شد. با این حال از قرار معلوم تیم او در حال انجام اقدامات اولیه برای انتشار روزنامه هستند. دوستان شهردار تهران به‌زودی روزنامه جدیدی را روی دکه‌های مطبوعاتی می‌فرستند. این روزنامه که «صبح نو» نام دارد، قرار است با رویکرد سیاسی – اجتماعی حول محور انتخابات 96 و پوشش رسانه‌ای فعالیت‌های قالیباف منتشر می‌شود. این روزنامه با تحریریه روزنامه تعطیل شده تهران امروز و برخی خبرنگاران سابق همشهری منتشر می‌شود و با توجه به انتقاد برخی مدیران و اعضای شورای شهر نسبت به هزینه‌تراشی جدید قالیباف برای شهرداری، این روزنامه با همکاری سازمان رسانه‌ای اوج (تهیه‌کننده بیلبوردهای صداقت آمریکایی) منتشر می‌شود و رویکردی کاملا انتقادی و مخالف با دولت دارد.

  محسن رضایی
کاندیدای همیشه حاضر
محسن رضایی حتی بیش از قالیباف در آرزوی پاستور است. سه دوره کاندیداتوری‌اش برای انتخابات ریاست‌جمهوری هم دلیلی بر این مدعاست. محسن رضایی بعد از اینکه سال 76 از حضور در کلیه سمت‌های نظامی کناره‌گیری کرد با حکم مقام معظم رهبری مسئولیت دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده گرفت. دهه 70 برای محسن رضایی آغاز سیاستمداری و از تن درآوردن لباس نظامی محسوب می‌شد چراکه سال 78 در انتخابات مجلس ششم شرکت کرد البته موفق به حضور در مجلس نشد. سال 84 اعلام کاندیداتوری کرد اما انصراف داد ولی سال‌های 88 و 92 رقابت کرد و البته شکست خورد. او حالا پای ثابت انتخابات ریاست‌جمهوری 12 سال اخیر بوده است. کاندیداتوری او گرچه با شعارهای عجیب همراه بود اما به واسطه تحصیلات اقتصادی‌اش همواره بر شعارهای اقتصادی تکیه داشت که البته مورد اقبال عمومی واقع نشد.
انتشار یافته: ۱
سیدحسام سید حسینی قهه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
0
2
رقابت محسوس و نامحسوس سیدحسام سیدحسینی قهه صاحب فن و مهارت و صاحب نظر تئوری نظام هدفمند در انتخابات ریاست جمهوری از قلم نیفتد (برای اطلاعات بیشتر رجوع به سایت http://nezamehadafmand.ir)
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: