کد خبر: ۲۳۲۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
امید به بورس باز خواهد گشت؟
الگوی کف دو قلو در روند نزولی بازار در شرایط فعلی بورس حاکم است و احتمال دارد شاخص تا یک‌میلیون و ۵۶۰ هزار کاهش یابد و مجدد افزایش را تجربه‌ کند و سوار بر ریل صعودی شود.
قلم‌نیوز: با افت ۵۳ هزاری در روز چهارشنبه گذشته شاخص به نزدیکی کف قبلی یک میلیون و ۶۰۸ هزار واحد رسید تا احتمال حمایت در معاملات شنبه تقویت شود.

با همه این ها مشخص نیست جو روانی منفی ایجاد شده و غلبه رفتار هیجانی تا چه زمانی ادامه داشته باشد. در این شرایط مطالبات گسترده ای برای حمایت از بازار توسط دولت ایجاد شده است. در سوی مقابل برخی علت شرایط کنونی بازار را مداخله دولت در دوره رونق و دعوت از سرمایه های عمومی و غیرحرفه ای برای حضور در بورس می دانند. موضوعی که اکنون دولت را به عنوان بازیگر موثر بورس معرفی کرده است.

اجبار بانک ها به حمایت از بورس؟

همزمان اخباری نیز مبنی بر اجبار بانک ها از سوی دولت برای اعطای وام به صندوق های سرمایه گذاری و حمایت از بورس به گوش می رسد. موضوعی که البته با انتقاد برخی کارشناسان مواجه شده است.

بازگشت امید به بورس

حقوقی ها اما از طریق منابع خود می‌توانند در بازار حضور فعال تری داشته باشند و هفته گذشته وعده حضور مداوم را داده بودند که طی روزهای اخیر خلأ آن دیده شد.  حالا با حمایت دستوری حقوقی ها و ورود مجدد آنها در بازار به عنوان بازارگردان امید ها به بورس  بازگشته است.

حمایت حقوقی ها از بورس 

بررسی تغییر مالکیت ها در هفته منتهی به ۱۲شهریور ماه نشان از حمایت بزرگان بازار در سمت خرید دارد. به طوریکه  از ابتدای هفته و بعد از پشت سرگذاشتن تعطیلات روزهای آغازین، تلاش بر حمایت از سهام ارزنده و جلوگیری از افت بیشتر قیمت ها صورت گرفت که این موضوع با توجه به خالص خرید بیش ۴هزار میلیارد تومانی حقوقی ها در این ۳روز، تاییدی بر این موضوع دارد.

حمایت دستوری برای خرید سهام در نرخ‌های بالا به نوعی باعث ایجاد بستر فعالیت نوسان‌گیرها می‌شود به‌طوری‌که این افراد در بازار منفی اقدام به خرید و در زمان حمایت، فروش سهام را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

اکنون برای سهامداران مشخص شده است که حمایت دولت و در ادامه حقوقی‌ها دلیل مطمئنی برای بازگشت بازار به روند صعودی نیست و تصمیماتی که گرفته می شود نیز قطعیت لازم را در اجرا ندارد. در نتیجه برای اینکه روند نزولیِ شدید بازار به اتمام برسد، باید شاخص‌کل و در نتیجه قیمت سهام مختلف به محدوده‌ای برسد که اکثر سهامداران دوباره به خرید ترغیب شوند یا اینکه زمان بگذرد تا از نظر زمانی بازار برای رشد دیگری آماده شود.

تا زمان محقق شدن یکی از دو شرط، احتمال کاهش بیشتر شاخص کل علی رغم وعده وعیدهایی که داده می شود، دور از انتظار نخواهد بود

انتطار می رود پس از حمایت ها،  اصلاح شاخص در محدوده یک میلیون ۶۰۰ هزار درگیر نوسانات شود و مقاومت نشان دهد و درصورتی که حقوقی ها تابع اوامر دولت نباشند و خلاف وعده ها عمل کنند احتمال افت های بیشتر در راه باشد.  

ترسیم الگوی کف دوقلو در بورس

در حال حاضر بورس الگوی کف دو قلو را ترسیم می‌کند. الگوی کف دوقلو یکی از الگوهای تحلیل تکنیکال است که در مورد تغییر روند هشدار می دهد و یک الگوی برگشت صعودی است.

اگر این الگو در یک روند نزولی شکل بگیرد نشاندهنده وقوع احتمالی روند صعودی می­باشد. در این الگو، قیمتها تا یک کف جدید کاهش یافته، سپس کمی افزایش میابند و تا کف قبلی افت می کنند و در نهایت مجدد افزایش میابند.  

در شرایط فعلی الگوی کف دو قلو در روند نزولی بازار حاکم است و احتمال دارد شاخص تا یک‌میلیون و ۵۶۰ هزار کاهش یابد و مجدد افزایش را تجربه‌ کند و سوار بر ریل صعودی شود.

منبع: اقتصاد نیوز

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: