کد خبر: ۲۳۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۹
آخرین وضعیت توزیع واکسن آنفلوآنزا در کشور
دبیر انجمن داروسازان تهران با تاکید بر اینکه فقط افراد پرریسک و مبتلایان به بیماری های زمینه ای نیازمند تزریق واکسن آنفلوآنزا هستند، گفت: افراد پرریسک باید به نحو ویژه‌ای غربالگری شوند و واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند.
قلم‌نیوز: محمدرضا دری درباره وضعیت توزیع واکسن آنفلوآنزا، گفت: باید توجه کرد که امسال سال ویژه‌ای است و حتی وزیر بهداشت هم اعلام کرد که ما پاییز بسیار سختی را خواهیم داشت. زیرا از یک سو با بیماری کووید-۱۹ مواجهیم و از طرفی در پاییز با ویروس آنفلوآنزا نیز مواجه خواهیم شد.

وی افزود: علائم بالینی بیماران در این دو بیماری مشابه یکدیگر است و این موضوع باعث می‌شود که مقداری روش درمان سخت باشد و مسائل تشخیصی هم با چالش‌هایی مواجه شود، اما به هر میزان که بتوانیم افراد پرریسک و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای را با تزریق واکسن آنفلوآنزا ایمن‌تر کنیم، به روند پیشگیری از کرونا هم کمک کرده‌ایم. زیرا اگر قرار باشد این دو بیماری فردی که در معرض آلودگی است و یا ریسک فاکتورهای بیماری را دارد، مانند بیماران قلبی، دیابتی و... هم به کرونا و هم به آنفلوآنزا مبتلا شود، می‌تواند خطرات بسیار جدی تری داشته باشد.

لزوم پیش بینی نظام توزیع هوشمند برای واکسن آنفلوآنزا

دری با بیان اینکه وزارت بهداشت باید تمهیداتی بیندیشد که واکسن آنفلوآنزا را نسبت به سنوات گذشته به میزان بیشتر و چند برابری تامین کند، اظهار کرد: از طرفی باید یک نظام توزیع هوشمند برای واکسن آنفلوآنزا قرار داشته باشد که واکسن آنفلوآنزا به افرادی که در اثر ابتلا دچار بیماری مهلک‌تری می‌شوند، تزریق شود.

چه کسانی باید واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند؟

وی تاکید کرد: نیاز نیست همه افراد واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند. شاید ترس از کرونا منجر به این شود که همه فکر کنند باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند، درحالیکه اینطور نیست. وزارت بهداشت باید مدیریت کند تا بتوانیم امسال را مدیریت کنیم.

دری درباره برخی اظهارات مبنی بر نام نویسی برای دریافت واکسن آنفلوآنزا از داروخانه‌ها، گفت: ثبت‌نامی برای واکسن آنفلوآنزا وجود ندارد و تاکنون چیزی در این باره به داروخانه‌ها اعلام نشده است. بنابراین ثبت نامی وجود ندارد. مانند سنوات قبل متقاضی می‌تواند با مراجعه به داروخانه واکسن را دریافت کند.

افراد پرریسک برای تزریق واکسن آنفلوآنزا غربالگری شوند

وی گفت: امسال اگر مراکز بهداشت و بیمارستان‌های ما به نوعی بتوانند افراد پرریسک را غربالگری کرده وبرای آنها نسخه‌ای تهیه شود و این افراد بتوانند واکسن آنفلوآنزا را از داروخانه تهیه کنند، مدیریت بهتری اتفاق می افتد تا در نظام توزیع دچار خلل نشویم. اگر از همین اکنون برای توزیع این واکسن برنامه ریزی نکنیم، پایان پاییز یا زمستان امسال با انبوهی از بیماران و افراد پرریسکی مواجه می شویم که واکسن را تزریق نکردند و باید مخاطرات بعدی را بپذیریم. بنابراین افراد پرریسک باید به نحو ویژه‌ای غربالگری شوند که می‌تواند تاثیر خوبی هم در پیشگیری از آنفلوآنزا داشته باشد.
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: