کد خبر: ۲۳۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
مجلس یازدهم سرنوشت ۱۴۰۰ را رقم نمی‌زند
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: اصولگرایان می‌گفتند برجام بسیار بد است و باید از آن خارج شویم. اکنون آمریکا از برجام خارج شده و شما هم مجلس را در دست دارید، چرا از آن خارج نمی‌شوید؟
قلم‌نیوز:محمدرضا خباز، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، با اشاره به مباحثی که منتقدان دولت درباره عملکرد دولت مطرح می‌کنند و نادیده گرفتن آثار تحریم از سوی این طیف اظهارداشت: اینکه اصولگرایان می‌گویند تحریم‌ها اثری بر اقتصاد ایران ندارد، این سخن را از روی عمد می‌گویند زیرا آنها تاثیر تحریم‌ها را می‌دانند. نمی‌گویم همه مشکلات ما ناشی از تحریم است و می‌توانستیم بهتر از این عمل کنیم و در یک سال باقی مانده از عمر دولت هم می‌توانیم که کارنامه بهتری به‌جا گذاریم. ولی واقعیت این است که تحریم‌ها ما را به گوشه رینگ برده است.

استاندار پیشین سمنان گفت: با همسایگانی مانند عراق که حق حیات به گردن آنها داریم هم با احتیاط و زحمت مراوده و معامله می‌کنیم. اصولگرایان می‌خواهند همه مشکلات را گردن دولت بیندازند که دولت را ناکارآمد معرفی کنند. در دوره اول بعد از ۶۳ سال و زمانی تراز صادرات و واردات مثبت شد و برای دومین بار به خودکفایی گندم رسیدیم.

این فعال اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: روحانی همان روحانی دولت اول است فقط تعدادی از وزرای دولت عوض شده است. دوستان اصولگرا حاضرند برای یک دستمال قیصریه‌ را به آتش بکشند و فکر می‌کنند از این راه به مقصودشان می‌رسند، ولی متوجه نیستند که همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم.

مخالفان دولت روحانی، نه مخالفان برجام

وی افزود: اصولگرایان می‌گفتند برجام بسیار بد است و باید از آن خارج شویم. اکنون آمریکا از برجام خارج شده و شما هم مجلس را در دست دارید، چرا از آن خارج نمی‌شوید؟ نادیده گرفتن تلاش‌های محمد جواد ظریف مانند انکار خورشید است. اولین خاصیت برجام این بود که فعالیت‌های هسته‌ای ایران به رسمیت شناخته شد. مخالفان برجام، هدفشان برجام نبوده و نیست، آنها مخالف دولت روحانی هستند، چون گزینه‌های رییس جمهوری آنها در سال ۹۲ و ۹۶ رای نیاورد، هنوز ناراحتند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: تندروها تلاش کردند دولت را ناکارآمد جلوه دهند و حرف‌هایی می زدند که از رادیوهای بیگانه می شنیدیم. مثل دو لبه یک قیچی، یک لبه آن دشمن خارجی و لبه دیگر مخالفین داخلی به هم کمک می‌کنند دولت را ساقط کنند و از بین ببرند.

وی ادامه داد: می‌گفتند برجام به زیان ایران است و باید آن را پاره کنیم، آمریکا که از آن خارج شد، سروصدا راه انداختند که چرا آمریکا خارج شده است. باید از آنها پرسید اگر برجام توافق بدی بود که باید از خروج آمریکا خوشحال می‌شدید و اگر خوب بود چرا از ابتدا مخالف آن بودید؟

 این فعال سیاسی با بیان اینکه شکست آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل از ثمرات برجام بود، افزود: اعضای شورای امنیت با رای منفی یا ممتنع خود این پیام را به آمریکایی‌ها دادند که در صورتی می‌توانند از ظرفیت شورای امنیت و قطعنامه ۲۲۳۱ استفاده کنند که عضو برجام باشند.

وی ادامه داد: اصولگرایان حاضر نیستند این رسوایی بزرگ آمریکا را ناشی از توان سیاست خارجه و تیم وزرات خارجه معرفی کنند و از کنار آن می گذرند. در طول تاریخ هیچ کشوری موفقیت دیپلماتیک شبیه به این به دست نیاورده است که یک کشور جهان سومی در مقابل ابرقدرت‌ها دور یک میز بنشیند و امتیازی بگیرد و در آخر رییس‌جمهور آمریکا اعتراف کند ایران سر ما کلاه گذاشته است.

مجلس یازدهم سرنوشت ۱۴۰۰ را رقم نمی‌زند

مجلس یازدهم تا چه میزان می‌تواند سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را رقم بزند؟ خباز در پاسخ به این پرسش بیان کرد: هر مجلسی تاثیر خود را بر انتخابات ریاست جمهوری دارد ولی لزوما نمی‌تواند سرنوشت انتخابات را به نفع جریان خود تغییر دهد. نمونه روشن آن پیروزی رییس دولت اصلاحات در سال ۷۶ در مقابل شیخ ناطق نوری بود.

وی افزود: اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان اصولگرای مجلس پنجم در حمایت از ناطق نوری امضا جمع کردند و هم قسم شدند ولی پیروزی را رقیبش به دست آورد. بنابراین پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری الزاما وابسته به نقش جناح اکثریت مجلس نیست. ولی در عین حال ناکارآمدی مجلس یازدهم در یک سال باقی مانده در شکست کاندیدای اصولگرا در ۱۴۰۰ تاثیر دارد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه همه آرای نمایندگان در حوزه انتخابیه‌شان به سبد کاندیدای  مورد حمایت آنها وارد نخواهد شد، گفت: حمایت یک‌دست مجلس یازدهم از نامزدی در ۱۴۰۰ بی‌اثر نیست ولی سرنوشت انتخابات را رقم نخواهد زد.

خباز در مورد شرایط اصلاح طلبان در ۱۴۰۰ گفت: مردم از اصلاح‌طلبی رویگردان نیستند فقط از بعضی اصلاح‌طلبان ناامید شده‌اند. چون بد عمل کردند و نظر مردم از آنها برگشت. اما اصلاح‌طلبی قابل برگشت نیست بلکه یک اندیشه و مانند خورشید است. شاید برای مدتی ابر جلوی خورشید را بگیرد ولی در نهایت خورشید پدیدار می‌شود.

وی یادآورشد: اصلاح‌طلبان بعد از انتخابات اسفند سال ۹۸ دچار سرخوردگی شده‌ و خیلی زود پیروزی‌های سریالی ۹۲، ۹۴ و ۹۶ را فراموش کردند، از طرفی مردم هم نگران و ناراحتند.

اصلاح طلبان کاندیدایی معرفی کنند که انگ و برچسب به او زده نشود

نماینده پیشین مجلس درباره برنامه و نقشه راه اصلاح طلبان  گفت: اصلاح‌طلبان باید یک مانیفست تعریف کنند و به مردم بگویند مثلا ما اقتصاد و یا دیگر مسائل کشور را از نقطه A به نقطه B می‌بریم و ضمانت اجرایی آن را هم بدهند. باید با توجه همین ساختار و زیرساخت‌ها هم به مردم وعده بدهند.

 خباز اظهارداشت: اصلاح طلبان باید یک برنامه در همه ابعاد ارائه و چهره‌ای برای ۱۴۰۰ معرفی کنند. کسی که کمتر به او انگ و برچسب زده باشند و کمترین بهانه را به مخالفان اصلاحات بدهد. اصلاح‌طلبان به اتفاق از آن شخص حمایت کنند، در چنین شرایطی کاندیدای اصلاح‌طلبان رای می‌آورد.

 وی اضافه کرد: از هیچ شخص اصلاح‌طلبی برای ۱۴۰۰ نام نمی‌برم، اگر من  از شخص خاصی یاد کنم از همین الان مخالفان پروژه تخریب او را کلید می‌زنند. محوریت جمع کردن همه طیف‌های اصلاح‌طلب حتماً باید رییس دولت اصلاحات باشد و غیر از او کسی نمی‌تواند احزاب اصلاح طلب را دور هم جمع کند. به نظرم اصلاح‌طلبان باید گروه تلفیق را در مرکز تشکیل و از دل آن یک مانیفست قابل اجرا خارج کنند و اگر محور آن رییس دولت اصلاحات باشد،  همه به آن تن می‌دهند.

عضو شورا مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: در چنین مجموعه ای برای انتخاب نامزد ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پیشنهادهای مختلفی خواهد آمد، فرد و چهره مورد نظر توسط مجموعه منتخب از سراسر کشور هر کدام که برنامه، ظرفیت رای‌آوری و محبوبیت بیشتری داشته باشد انتخاب شود، ضمنا باید راستی آزمایی شود کدام شخص به مانیفست اصلاح‌طلبان وفادار است.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: