کد خبر: ۲۲۹۷۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
پیش‌بینی وضعیت بورس در چهارشنبه ۵ شهریور
بورس تهران سرانجام پس از عقب‌نشینی ۲۳ درصدی از اوج تاریخی، در معاملات روز گذشته سه‌شنبه چهارم شهریورماه به مدار صعودی بازگشت و به نظر می‌رسد امروز نیز روند متعادل‌تری را در بورس شاهد باشیم.
قلم‌نیوز بازار سهام معاملات روز چهارشنبه پنجم شهریورماه را به چند دلیل متعادل‌تر از روزهای ریزشی اخیر پی خواهد گرفت. در واقع، ادامه حمایت‌های فعالان حقوقی بازار در کنار رونمایی از کارنامه ماهانه شرکت‌ها دو عامل عمده در جهت تقویت تقاضا ارزیابی می‌شوند.

سایه واهمه و بدبینی بر سر بازار سهام

با وجود این، بدبینی به اثر موقت حمایت‌ها و واهمه از افت بیشتر قیمت در تعداد زیادی از سهم‌ها می‌تواند سمت عرضه را همچنان سنگین نگه دارد.

 تقویت دستوری تقاضا در سهام شرکت های بزرگ بورسی

بورس تهران سرانجام پس از افت‌های پیاپی و عقب‌نشینی ۲۳ درصدی از اوج تاریخی، در معاملات روز گذشته به مدار صعودی بازگشت. همان طور که انتظار می‌رفت با بسط معاملات اعتباری و تزریق نقدینگی توسط فعالان حقوقی بازار، فشار عرضه از سوی سهامداران خرد تا حد زیادی خنثی شد و شاخص کل توانست به صعود ۲.۶ درصدی دست یابد.

طبعا بخش عمده این رشد مرهون تقویت دستوری تقاضا در سهام شرکتهای بزرگ بورسی بود. اما نمی‌توان انکار کرد که جمع‌آوری صف‌های فروش که با حمایت حقوقی‌های بازار صورت گرفت، نهایتا بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد را از فروش سهام منصرف و ترغیب به خرید کرد. ثبت خالص خرید مثبت حقیقی‌های طی معاملات دیروز در حدود یک سوم از تعداد نمادهای بورسی و فرابورسی گواه این ادعاست.

دو دلیل عمده کاهش عرضه‌

به طور کلی، دو دلیل عمده می‌توان برای کاهش عرضه‌ها آورد. یکی برچیده شدن صف‌های فروش و فروکش هیجان ناشی از صف‌نشینی و عدم انگیزه برای عرضه در قیمت‌هایی که بین ۲۰ تا ۴۰ درصد افت کرده‌اند. در مقابل، همین تنزل شدید، قیمت‌ها را وارد محدوده‌های جذابی برای خرید کرد. علاوه بر این، به نظر می‌رسد سمت تقاضا به گزارش‌های ماهانه، روند مثبت نرخ ارز و رشد نسبی قیمت‌های جهانی هم توجه بیشتری معطوف داشته است.

در دو روز اخیر شاهد ترافیک گزارش‌هایی بودیم که شرکت‌ها از نحوه عملکرد خود در مردادماه منتشر کردند. با وجود اینکه اهالی بازار به خصوص تازه‌واردها کمتر این منابع اطلاعاتی حیاتی و مهم را رصد می‌کنند اما به نظر می‌رسد ارزیابی‌های مثبت کارشناسان از گزارش‌های ماهانه در دو روز اخیر تا حدی نظر مساعد سهامداران خرد نسبت به ارزندگی سهام جلب کرده و به محرکی در جهت رشد تقاضا تبدیل شده است.

ردپای دلار در تقویت تقاضا در بورس تهران

مطابق ارزیابی کارشناسان، گزارش‌های عملکرد ماه مرداد نشان داد که شرکتها با وجود همه‌گیری کرونا عملکرد مناسبی در حوزه مقادیر و مبالغ فروش داشته‌اند. از طرف دیگر، روند صعودی نرخ دلار در بازار آزاد و صعود آرام ولی پیوسته نرخ نیمایی ارزها هم محرک مضاعفی است که می‌تواند زمینه را برای تقویت تقاضا در بورس تهران فراهم کند.

با وجود انگیزه‌های فوق برای خرید سهام، به نظر می‌رسد معامله‌گران هنوز به رشد همه‌جانبه و باثبات تقاضا در روزهای آتی اطمینان کافی پیدا نکرده‌اند. بسته شدن معاملات بیش از ۲۰۰ نماد با صف فروش در روز گذشته را می‌توان موید این نااطمینانی دانست.

در کنار بدبینی به رشد پایدار شاخص بورس، خروج از سهام کوچک‌تر برای پیوستن به جمع نمادهای مورد حمایت حقوقی‌ها را هم می‌توان در تداوم عرضه در صنایع کوچکتر بازار موثر دانست.

منبع: اقتصاد نیوز
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: