کد خبر: ۲۲۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
پای چپ و راست برجام را شکستند
روحانی گفت: فشار حداکثری از دید همه صددرصد شکست خورده است؛ این فشار برای مجبور کردن ایران به رفتن به پای میز مذاکره در حالت ضعف بود؛ عین این کار را اواخر سالهای ۹۳ و ۹۴ هم انجام دادند و قیمت نفت کاهش دادند تا ما در فشار برای توافق قرار بگیریم؛ این کار را اسرائیل و عربستان طراحی کردند اما تاثیری نداشت.
قلم‌نیوز: حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در نشستی خبری که با حضور مدیران ارشد رسانه ها برگزار شد در پاسخ به پرسشی درباره شکست سیاست فشار حداکثری ایالات متحده آمریکا و ادعای ترامپ مبنی بر اینکه ظرف چند هفته می‌تواند با ایران مذاکره کند گفت: هدف آمریکایی ها این است که ما را در حالت قدرت دلار و ضعف ریال پای میز مذاکره برسانند و این کار امکان ناپذیر است و دیدند که نشد.

در سالهای ۹۷ و ۹۸ کشور اداره شد و در سال ۹۹ نیز ان شاءالله کشور اداره خواهد شد و در سال آینده نیز کشور اداره خواهد شد؛ بنابراین آمریکایی ها در هدفی که در سیاست فشار حداکثری داشتند دچار شکست قطعی شدند و آنها می‌خواستند دنیا به سمت آنها بیایند؛ آمریکا می خواست علیه برجام کار کند اما هیچکس قبول نکرد. امروز در سازمان ملل و در مجامع جهانی اگر بحثی درباره برجام میشود جز آمریکا و یکی دو کشور که از اذناب آمریکا هستند دیگران با آمریکا همراهی نمی‌کنند.

روحانی خاطر نشان کرد: آمریکایی ها می‌خواستند کشور را به بحران بکشانند و مردم به خیابان‌ها بیایند اما دچار شکست قطعی و حتمی شده اند؛ مردم را مقداری به زحمت انداختند و خودشان نیز در دنیا بی آبرو شدند.

رئیس جمهوری گفت: دولت بعدی آمریکا چه این دولت باشد و چه دولتی دیگر باشد حتما به فکر راه حل جدید می‌افتند؛ چون راه فعلی جواب نداده است و مجبورند راه را تغییر دهند اما ما فعلا بر مبنای اینکه تحریم هست و باز هم ادامه می‌یابد کشور را اداره می‌کنیم؛ ما توانیم کشور را اداره کنیم. برخی از دوستان در سال ۹۷ پیش بینی تورم سه رقمی می‌کردند اما در ماه‌های آخر ۹۸ تورم کاهش یافت؛ الان تورم سالانه ما ۲۵ درصد است. پیش‌بینی هایی که برخی حتی اقتصاددانان داخلی می‌کردند محقق نشده است.

وی با اشاره به تاثیرات ویروس کرونا در کشور خاطرنشان کرد: در ماجرای کرونا نشان دادیم که علی رغم تحریم و مشکلات در مقایسه با سایر کشور ها یا جلوتر حرکت کردیم یا در جایگاهی برابر قرار گرفته‌ایم. در ماجرای کرونا اروپا و آمریکا به روزهایی رسیدند که با کمبود تخت مواجه شدند اما در بدترین شرایطی که ما پیدا کردیم، بار هم تخت خالی داشتیم؛ علی رغم فشارها میتوانیم با وحدت کشور را اداره کنیم و اگر وحدت و یگانگی ادامه پیدا کند فشار آمریکا دچار شکست خواهد شد.

روحانی همچنین در واکنش به اظهارات رئیس جمهوری آمریکا درباره رسیدن به توافق با ایران در روزهای نخست ریاست جمهوری خود در دوره جدید، اظهار کرد: ترامپ حرفهای زیادی می‌زند؛ یک مرتبه گفت اگر در انتخابات پیروز شوم در ماه اول با ایران توافق می کنم اما اخیراً گفته که منظور من هفته نخست ریاست جمهوری دوره جدید بوده است. اگر توافق به معنای بازگشت به برجام است، همین امروز هم این توافق انجام می‌شود اما اگر بخواهند کار دیگری انجام دهند و فشاری به ملت ایران تحمیل کنند دستیابی به توافق امکان‌پذیر نخواهد بود.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: