کد خبر: ۲۲۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۲ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۹
"نذر خون" حالا چندسالی است در کشور به راه افتاده و خیلی ها، ایام محرم که می رسد به یاد سرور و سالار شهیدان، خون نذر می کنند و با این نذرِ باارزششان، جای خیلی ها را نجات می دهند.
قلم‌نیوز: امسال هم این طرح در قالب "نذرخون/ نذر پلاسما" در کرمانشاه از ابتدای محرم شروع شده و حالا مراکز انتقال خون کرمانشاه چشم انتظار حضور عزاداران حسینی هستند تا خون و پلاسمایِ نذر کرده خود را اهدا کنند.

پژمان صالحی فر مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه امسال هم این طرح در مرکز انتقال خون استان اجرایی می شود، از همه عزاداران حسینی خواست تا در این نذر مقدس شرکت کنند و تاکید کرد: این طرح تا اربعین حسینی ادامه دارد.

صالحی فر گفت: متاسفانه به دلیل شیوع کرونا، قدری آمار اهدا کنندگان خون کاهش یافته و امسال در مجموع  18 هزار مورد اهدای خون داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 25 درصد کاهش داشته و ایام محرم فرصت خوبی است تا با اجرای نذر خون بتوانیم کمبودها در این حوزه را جبران کنیم و برای همین از تمام عزاداران حسینی می خواهیم در این طرح شرکت کرده و برای اهدای خون مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه هیات ها بصورت گروهی می‌توانند در این طرح شرکت کنند، گفت: در این زمینه جلسه ای با مدیرکل تبلیغات اسلامی داشتیم و قرار بر این شد هیات ها بصورت گروهی ثبت نام کرده و در روزهای مقرر، تعداد نفرات مشخص شده برای اهدای خون مراجعه کنند که بتوان پروتکل های بهداشتی را هم رعایت کرد.

صالحی فر با تاکید بر اجرای دقیق پروتکل های بهداشتی در مرکز انتقال خون گفت: از هیچ حساسیت و دقتی در اجرای این پروتکل ها دریغ نمی کنیم و این اطمینان را به مردم می دهیم که تمامی پروتکل ها و موارد بهداشتی با حساسیت بالا در مرکز انتقال خون اجرایی می شود.

وی یادآور شد: افراد برای اینکه معطل نمانده و تجمعی هم صورت نگیرد، می توانند بصورت اینترنتی نوبت گرفته و سر موعد مقرر برای اهدای خون مراجعه کنند.

وی گفت: مرکز انتقال خون در روزهای تاسوعا و عاشورا نیز فعال بوده و از هشت صبح تا هشت شب پذیرای اهداکنندگان است.

صالحی فر در ادامه نذر کردن پلاسمای خون را هم اقدام با ارزش دیگری برای نجات جان بیماران کرونایی دانست و افزود: بهبودیافتگان کرونا می توانند به شکرانه سلامت خود پلاسما اهدا کنند و باید بدانند با این اقدام با ارزش می‌توانند جان بسیاری بیماران کرونایی را نجات دهند.

وی افزود: در حال حاضر "پلاسما درمانی" تنها راه درمانی شناخته شده و موثر برای درمان کرونا است و نیاز داریم تا واحدهای پلاسما را برای درمان این بیماران دریافت و ذخیره سازی کنیم.

صالحی فر با اشاره به وجود 10 هزار بیمار کرونایی در استان گفت: متاسفانه از این تعداد تاکنون فقط 240 نفر برای اهدای پلاسما مراجعه کرده اند که آمار بسیار پایینی است.

وی یادآور شد: اگر پیش بینی ها درست باشد، پاییز و زمستان سختی در راه داریم و باید پلاسمای کافی برای درمان بیماران کرونایی ذخیره کنیم و از تمام بهبودیافتگان کرونا می خواهیم این نذرِ حیاتی را به جا بیاورند.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: