کد خبر: ۲۲۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
به هر حال، موضع روسیه و سایر طرف‌های برجام و همچنین اعضای شورای امنیت در هفته‌های سرنوشت‎ساز آینده واضح‌تر خواهد شد. همه کشور‌های عضو شورای امنیت با یک آزمون مهمی مواجه شده اند که نتیجه آن، احتمالا مرگ یا نجات برجام خواهد بود.
قلم‌نیوز: تقریبا همه اعضای توافق هسته‌ای ایران به اقدام آمریکا در ارائه اخطاری به شورای امنیت در خصوص هدف فعال سازی مکانیسم ماشه اعتراض کردند، اما اعتراض‌های آن‌ها به یک اندازه قوی و محکم نبود.

 آمریکا با تحویل نامه‌ای در خصوص فعال سازی مکانیسم ماشه به شورای امنیت یک طوفان دیپلماتیک به راه انداخت. بسیاری از کشور‌های عضو شورای امنیت، حتی کسانی که عضو برجام نبوده اند، با اقدام آمریکا مخالفت کردند. اما این مخالفت‌ها که در بیانیه‌های رسمی مطرح شد، بعضا نکات قابل تاملی داشت.

ساعاتی بعد از تحویل اخطاریه آمریکا به شورای امنیت، وزرای خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام - فرانسه، آلمان و بریتانیا- در بیانیه مشترکی به این اقدام واکنش نشان دادند.

آن‌ها در این بیانیه گفتند: «فرانسه، آلمان و بریتانیا خاطرنشان می‌سازند که آمریکا بعد از خروج از برجام در ۸ مه ۲۰۱۸ دیگر مشارکت‌کننده در این توافق به شمار نمی‌رود.»

اروپایی‌ها همچنین با بیان اینکه آن‌ها قبلا موضع‌شان درباره اخطاریه آمریکا را به شکل بسیار واضحی اعلام کرده اند، افزودند: «بنابراین، ما نمی‌توانیم از این اقدام [فعال سازی مکانیسم ماشه]حمایت کنیم، اقدامی که با تلاش‌های کنونی‌مان برای حمایت از برجام ناسازگار است.»

با این حال، اروپایی‌ها ضمن درخواست از ایران برای پایبندی به برجام، دو بار در بیانیه شان اعلام کردند که برای حفظ «اختیار» و «انسجام» شورای امنیت تلاش می‌کنند و این تلاش اصل راهنمای آن‌ها خواهد بود.
 
این سه کشور همچنین در نامه مشترکی به رئیس شورای امنیت، اخطاریه آمریکا را رد کردند و آن را فاقد وجاهت قانونی دانستند. به عبارت دیگر، آن‌ها آمریکا را فاقد حق فعال سازی مکانیسم ماشه معرفی کردند، چون به گفته آنها، آمریکا از برجام خارج شده و دیگر مشارکت کننده در این توافق محسوب نمی‌شود.

منبع: فرارو
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: