کد خبر: ۲۲۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
فرزین رجب زاده می‌گوید: بازار سرمایه تا مدتی نوسانی خواهد بود و سهامداران می‌توانند در این مدت سبد خود را اصلاح کنند. به نظر می‌رسد پول به سمت سهم‌های کوچک و جامانده بازار حرکت خواهد کرد.
قلم‌نیوز: بازار سرمایه این روزها، آن روی قرمز خود را به سهامداران نشان داده است، موضوعی که شاید برای قدیمی‌های بازار آشنا باشد، اما تازه واردان بورس کمتر با این سطح از افت شاخص روبرو شده اند.
 
اولین منفی شاخص کل بورس تهران در سال ۹۹ رقم خورد و این نماگر با ثبت بیشترین کاهش در ۲۰ ماه اخیر، ۳/ ۸ درصد از ارتفاع خود را از دست داد. در این هفته منفی، اما ۵۰ میلیون دلار از ارزش کل بازار در مجموع بورس و فرابورس نیز کاسته شد. ماه منفی بورس تهران در حالی ثبت شد که در بازار‌های رقیب دلار رشد ماهانه ۶ درصدی را تجربه کرد و سکه نیز با افزایش قیمت ۳/ ۴ درصدی همراه شد.

به این ترتیب برای اولین بار در سال ۹۹ شاهد سبقت دلار و سکه از سهام بودیم. هر چند پس از رشد‌های پرشتاب قیمت سهام در یک سال اخیر، اصلاح قیمت امری طبیعی قلمداد می‌شود، اما سیاست‌های یک بام و دوهوای دولتی در این ماه و تغییر یک‌شبه قوانین و بازگشت پس از آزمایشی ناموفق مهم‌ترین دلایل قرمزپوشی بازار سهام در دومین ماه تابستان بود، سیاست‌هایی که بدون کسب نتیجه‌ای مثبت تنها سرمایه‌های خرد و کلان را به بازی گرفت.

اما این روز‌ها خبر‌های خوب بورسی مدام تزریق می‌شود تا بار دیگر بازار سرمایه بتواند به روند خود بازگردد. هر چند برخی تحلیلگران معتقدند بازار سرمایه از این پس بر محور منطق و تعادل تحلیلی پیش خواهد رفت.
 
حال باید دید شاخص بازار سرمایه که حتی عدد ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد را هم به خود دید تا کجا خود را اصلاح خواهد کرد و چه زمانی به روند صعودی بازخواهد گشت.

تا ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد جای نگرانی نیست

فرزین رجب زاده فعال بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ می‌گوید: شاخص کل تا زمانی که بالای ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد قرار دارد جای نگرانی نیست. یک سیر طبیعی در شاخص رخ داده است. باید در نظر داشت که در کمتر از سه ماه کاری بالغ بر ۱۳۰ درصد بازدهی و رشد در شاخص کل داشته ایم. شاخص کل از آخرین اصلاح خود که ۹۲۰ هزار واحد بود به صورت شارپ و قدرتمند در عرض کمتر از سه ماه به عدد ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار برسد. طبیعی است که یک رشد شارپی اصلاح تند و تیزی هم در پی خواهد داشت با این حال تا زمانی که شاخص بالای ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد قرار دارد جای نگرانی از بابت حرکت صعودی شاخص نیست.

این فعال بازار سرمایه تاکید می‌کند: این اصلاح‌ها تنها فرصتی برای اصلاح سبدهاست و باید تنها نظاره گر بود. در حال حاضر در بازار ترس وجود دارد و سرمایه گذاران نیز به حق نگران هستند. برخی از آن‌ها در نقاط پیک قیمتی وارد شدند، اما بار‌ها به این نکته تاکید کرده ایم که بازار سرمایه ایران بازار بلند مدتی است.

رجب زاده تصریح می‌کند: این توقع متاسفانه برای مردم ایجاد شد که بورس جای کم ریسکی است در صورتی که چنین نیست. بورس محل ثروت اندوزی است، اما در هر حال با ریسک‌هایی نیز همراه است. اگر کسی بخواهد یک سود مطمئن بگیرد باید سرمایه خود را در بانک بگذارند.
دوران توقع سودهای رویای از بورس تمام شد؟

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: بسیار بر این نکته تاکید شد که سهامداران هیجانی عمل می‌کنند اگر علم ندارند پول خود را به صندوق‌های سرمایه گذاری واگذار کنند. متاسفانه بازی‌ای که دولت راه انداخت توقع جامعه ایران را بالا برد که بورس کمترین خطر را دارد و می‌توانند با سرمایه گذاری در بازار سرمایه بازدهی‌های رویایی بگیرند.

رجب زاده می‌افزاید: امروز حتی برخی سرمایه گذاران توقع بازدهی‌های ۲۰۰ درصدی در یک ماه دارند. این تفکر باعث ضربه خوردن این افراد در نهایت کل بازار می‌شود.
 
وی خاطرنشان می‌کند: متاسفانه هیچ آموزشی به سهامداران جدید داده نشده است و مسئولان باید به این نکته توجه می‌کردند که بدون آموزش و برگزاری آزمون ورود افراد به بورس نباید کد بورسی تعلق می‌گرفت.

بازار تغییر مسیر خواهد داد؟

رجب زاده با بیان اینکه سهامداران خرد هیچ تقصیری در ریزش بازار ندارند، اظهار می‌کند: همان طور که حقوقی‌ها و موسسه‌های بزرگ سهم‌ها را به سمت بالا حرکت دادند همان‌ها هم در ریزش بازار دخیل هستند. سهامدار خرد چندان قدرتی برای تغییر روند ندارد در بسیاری از سهم‌ها حقوقی‌ها متاسفانه در صف اول فروش قرار دارند و طبیعی است که چنین رشدی نیاز به اصلاح نیز دارد.
 
وی معتقد است بازار تا مدتی نوسانی خواهد بود و سهامداران می‌توانند در این مدت سبد خود را اصلاح کنند.
 
رجب زاده می‌گوید: به نظر می‌رسد پول به سمت سهم‌های کوچک و جامانده بازار حرکت خواهد کرد. طبیعی است که با توجه به رشد‌های بالای ۵۰۰ درصدی که در سهام دولتی شاهد بودیم با یک اصلاح همراه خواهد بود.
 
این فعال بازار سرمایه تصریح می‌کند: همچنین ETF سوم که در آذرماه عرضه خواهده شد شامل سهام فولاد و مس و خودرو خواهد بود و به صورت تدریجی با تقاضا همراه خواهد بود و می‌تواند بازار را به روند متعادلی برساند. همچنان به رشد بازار امیدوارم و می‌دانم که این بازار صعودی خواهد بود.

توصیه مهم به سهامداران

رجب زاده می‌گوید: توصیه به سهامداران این است که صبوری کنند و به دید بلند مدت به بازار نگاه کنند. در قیمت‌های خوب سهم را بخرند و هیجانی عمل نکنند. در نقاط پیک قیمتی خرید‌های بی منطق انجام ندهند. با توصیه دوست و فامیل دست به خرید سهم نزنند و اگر اطلاعات کافی ندارند حتما از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری اقدام به خرید و فروش کنند.
 
این فعال بازار سرمایه می‌افزاید: امروز بورس نشان داد که یک روی وحشتناک هم دارد لذا همانگونه که سود‌های خوب می‌کنید امکان پس گرفتن آن در کوتاه مدت نیز وجود دارد پس با این رویکرد که بدون تحلیل بتوان سود کرد وارد بازار نشوید.

سهم هایی که در نقاط جذاب خرید هستند

رجب زاده می‌گوید: معتقدم بازار از این پس تحلیلی خواهد شد. سهم‌ها می‌توانند از این به بعد کف‌ها و حمایت‌های خود را بشکنند. ضمن اینکه در حال حاضر هم سهم‌هایی وجود دارد که در نقاط جذابی برای خرید قرار گرفته اند که می‌توانند روند صعودی داشته باشند.

وی می‌افزاید: سهامداران به دنبال سهم‌هایی باشند که از شاخص جا مانده اند و مدت‌ها درجا زده اند. گروه‌هایی مانند گروه رایانه‌ای از جمله جاماندگان هستند که می‌توانند با تحلیل آن را بررسی کنند.
 
رجب زاده تاکید می‌کند: با توجه به اینکه سهم‌های شاخص ساز مانند پالایشی‌ها رشد‌های قابل توجهی داشتند برای مدتی به اصلاح نیاز دارند و از آنجایی که در این مدت برخی از سهم‌های کوچک درجا می‌زدند بر اساس تحلیل‌های تکنیکال این دسته از سهم‌ها می‌تواند با اقبال سرمایه گذاران مواجه شود و مدتی با نوسان مثبت همراه باشد.

این کارشناس بازار بورس همچنین یادآور می‌شود: با بررسی‌هایی که انجام شد از خرداد ۹۷ که استارت صعود شاخص از ۹۷ هزار واحد زده شد تا به امروز در تایم هفتگی پولبکی به سطح کانال شکسته شده در پیوت ماژور نداشتیم و مجدد به کف کانال هفتگی برگشته است و این نشان می‌دهد که احتمال اصلاح شاخص تا کانال ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار و سپس صعود به کانال های بالاتر وجود دارد.

منبع: اقتصاد24
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: