کد خبر: ۲۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۷ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
تبدیل علم به ثروت؛ اقدام و عمل
مدیر کل امور هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: از سیاست های کلی این دانشگاه، تجاری‌سازی و کاربردی کردن نتایج پژوهش و در نهایت تولید ثروت از علم است. در این راستا ایجاد سامانه ساها از جمله گام‌های اساسی در تحقق این رویکرد به شمار می‌رود
تبدیل علم به ثروت و تجاری سازی دانش، از سیاست های کلی دانشگاه آزاد است

دکتر علیرضا وحیدی در نخستین کنفرانس ملی ریاضیات و کاربردهای آن در علوم و صنعت واقع در تالار علامه حلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، اظهار کرد: آموزش عالی و سیستم نظام آموزشی ما آموزش محور است و مشکلات علوم مختلف،عدم وجود ارتباط بین علم و کاربردهای آن می باشد.

وی با بیان اینکه نظام آموزشی ما در گذشته صرفا آموزش محور بوده و پژوهش و تبدیل علم به ثروت کمتر مورد توجه قرار گرفته بیان کرد:در سالهای اخیر آسیبهای زیادی به خاطر این موضوع وارد شده که از جمله آنها وابستگی به کشورهای مختلف بوده که به دلیل این وابستگی ارزهای زیادی از کشور خارج شده است.

وی هدف دانشگاه آزاد اسلامی را ایجاد ارتباط بین علم و پژوهش دانست و افزود:این دانشگاه در سال های گذشته سعی داشته علاوه بر درآمد های حاصل از شهریه قسمتی از درآمدهای را از طریق تولید علم آغاز کند.

مدیر کل امور هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه تصریح کرد:در این خصوص توسط سیاست های کلی صورت گرفته در سال 92 اولین گام برداشته شد و در سال 93 مقرر شد تمام واحد های دانشگاهی حداقل 12 درصد از درآمد های خود را از مواردی غیر شهریه تامین کنند.

به گفته وی، دهه چهارم دانشگاه آزاد اسلامی، دهه کیفیت نامگذاری شده و باید سعی شود علاوه بر تولید به صورت کاملا فعال موارد تئوری را به موارد پژوهشی و سود آور تبدیل کنیم.

این مسئول تصریح کرد:متاسفانه در رشته های علوم پایه که زیربنای اصلی سایر دانش‌ها محسوب می‌شود تعداد دانشجویان در این مقطع کاهش پیدا کرده است که برای حل این مشکل معرفی موارد تئوری و مواردی که در علوم پایه است و ارتباط با صنعت، دانشجویان را تشویق به تحصیل در این رشته خواهد کرد.

مدیر کل امور هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت:در این خصوص همچنین در سال های گذشته با کمبود هیئت علمی در زمینه علوم پایه مواجه بودیم که امید است که با ارتباط بین ریاضیات و علوم کاربردی و رابطه آن با صنعت تعریف می شود بتوانیم دانشجویان را ترغیب به فعالیت در این زمینه کنیم.

وی اضافه کرد:اقتصاد دانش بنیان که از اهداف مهم دانشگاه آزاد اسلامی است می تواند در حقیقت بیانگر ارتباط علوم پایه و صنعت باشد.

مدیر کل امور هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: ارتباط بین علم و ثروت و تبدیل تئوری ها و کاربرد آن در جامعه باعث ایجاد نشاط در رشته های مختلف خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: