کد خبر: ۲۲۷۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
تندترین جوابیه به فتاح نسبت به دیگر پاسخ‌ها با تاخیر رسید، حداد عادل که برگه‌ای را در دست گرفته بود و کلمه به کلمه را از روی کاغذ می‌خواند جوابیه‌ای تند و تیز را برای فتاح قرائت کرد.
قلم‌نیوز: وقتی پرویز فتاح یکی یکی نام‌هایی را می‌برد که زمین یا املاک بنیاد مستضعفان را گرفته‌اند و پس نمی‌دهند اعلام نام یک نفر در نوع خود جالب بود؛ حداد عادل! او که از نفوذ بسیار بالایی در بدنه قدرت برخوردار است شاید انتظار این را نداشت که مورد هدف فتاح قرار گیرد، به ویژه اینکه بعد از شکست در انتخابات مجلس 94 حداد عادل همواره یکی از چهره‌های اصلی اصولگرایان برای چیدن ترکیب‌های انتخاباتی بوده است و در واقع فتاح با چنین کسی نیز اعلام جنگ کرده بود!

جوابیه حداد عادل البته به لحاظ محتوایی شبهه‌هایی که درباره استفاده مدرسه تحت امر او از املاک بنیاد مستضعفان مطرح شده بود را عملا با پاسخ خاصی مواجه نکرد اما به لحاظ سیاسی بار معنایی بالایی داشت. وهاب عزیزی فعال سیاسی و تحلیلگر اصولگرا در واکنش به اظهارات اخیر حدادعادل گفت: اگر آقای حدادعادل سکوت می‌کرد بهتر بود، دفاع ضعیف ایشان در خصوص مصاحبه تلویزیونی آقای فتاح که گفته بود بخشی از املاک بنیاد مستضعفان در اختیار مدرسه فرهنگ با مسئولیت حدادعادل است، به جای اینکه رفع اتهام و شبهه کند، بر دامنه سوءظن‌ها افزود.

وی ادامه داد: حدادعادل با پناه بردن به دیگران، سعی کرد که خود را از اتهام پاک کند. این حرکت ناشیانه حدادعادل ظلم در حق رهبری و کسانی است که با حجت قرار دادن حرف‌های حدادعادل به لیست‌های انتخاباتی اصولگرایان به نیت تکلیف رای داده بودند. دبیرکل جبهه جهادگران ایران اسلامی، در ادامه اظهار داشت: توضیحات حدادعادل در خصوص دلایل اختصاص املاک بنیاد مستضعفان به مدرسه‌سازی برای مرفهین، خالی از منطق بود.

اکنون سوالات زیادی برای مردم ایجاد شده است؛ آیا مسیر تحول در آموزش علوم انسانی، وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی است؟ یا مدرسه حدادعادل. و اینکه چطور با ساختن چند مدرسه در مناطق مرفه‌نشین تهران، در کل کشور تحول در علوم انسانی ایجاد می‌شود؟ آیا کل ایران در مناطق شمال تهران خلاصه می‌شود؟

وی افزود: اظهارات حداد عادل در خصوص دستمزد فرزندان خود بیشتر شبیه شوخی و مزاح بود و حرف‌های قالیباف در ایام انتخابات را در اذهان تداعی کرد که با اعلام موجودی حساب بانکی خود موجبات تفنن مردم را فراهم کرد. این فعال سیاسی گفت: توصیه می‌کنم بعد از این مسئولان محترم قبل از مصاحبه با رسانه‌ها رعایت حال مردم را بکنند؛ توهین به درک و شعور مردم گناهی نابخشودنی است.

 آقای «عادل» چه گفت؟

اما حداد عادل در ویدیو خود چه گفت؟ او گفت: لازم می‌دانم برای رفع شبهاتی که بعد از برنامه تلویزیونی آقای پرویز فتاح درباره مدرسه فرهنگ ایجاد شده توضیحاتی عرض کنم و خطاب به ایشان بگویم که آقای فتاح؛ شما با بردن نام حداد عادل و ذکر اینکه قطعه زمینی از بنیاد به قیمت بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان در اختیار مدرسه فرهنگ بوده که به تازگی آن را برگردانده‌اند و دیگر اینکه خانه‌ای با قیمت ۲۰۰ میلیارد در اختیار دارند که باید برگردانند دو شبهه ایجاد کرده‌اید.
۱-اینکه در سال‌های گذشته هرج و مرج کاملی بر بنیاد حاکم بوده و حالا فتاح فرشته نجات شده است.

۲-حدادعادل برای مدرسه شخصی خود و املاک متعلق به مستضعفان دست‌اندازی کرده است.
آقای فتاح بنده از شما می‌پرسم آیا نمی‌دانستید که مدرسه فرهنگ بعد از اطلاع مقام معظم رهبری از وضع نابهنجار رشته علوم انسانی در آموزش و پرورش با توصیه موکد ایشان برای احیای این رشته ایجاد شده و ایشان با تصدیق ضرورت امر به مسئولان امر وقت بنیاد دستور داده‌اند برای تاسیس و اداره این مدرسه کمک کنند و کمک بنیاد در سال ۱۳۷۲ این بود که خانه‌ای در اختیار مدرسه قرار دادند که همان خانه‌ای است که شما در برنامه تلویزیونی به آن اشاره کرده‌اید.

آقای فتاح از آنجا که خانه‌ای که مدرسه شد برای مدرسه مناسب نبود، مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۴ با همه احتیاطی که در باب استفاده از بیت‌المال دارند با توجه به اساسنامه موسسه فرهنگ که در آن قید شده بود اموال مدرسه متعلق به شخص نیست بلکه به بیت‌المال تعلق دارند موافقت کردند زمینی از بنیاد در اختیار موسسه قرار گیرد تا پس‌از ساخت مدرسه در آن، خانه قبلی به بنیاد برگردد.

حتی برای فرزندان و نوه‌های خود من که در این مدرسه درس خوانده‌اند شهریه پرداخت شده است. یکی از فرزندان من که دکترای نانوتکنولوژی دارد در ازای کار تمام وقت، تنها ماهی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند و فرزند دیگر من که در دو رشته فوق لیسانس دارد در ازای بیش از سه روز کار در هفته ماهی یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان حقوق دارد. (به نظر می‌رسد حداقل حقوق مصوب کارگران برای فرزندان حداد عادل رعایت نمی‌شود که این یک
تخلف است!)

آقای فتاح، شما به جز اینکه به مردم بگویید که چرا و از سوی چه مرجعی و با توجه به چه واقعیت‌هایی آن خانه و زمین در اختیار مدرسه فرهنگ قرار گرفته با یک بیان تبلیغاتی تحریک‌آمیز در تلویزیونی برای خوش‌نام کردن خودتان ما را بدنام و متهم به تصرف در
بیت‌المال می‌کنید.

 آنسوی جوابیه

اما این جوابیه را اگر در ادبیات سیاسی ایران معنی کنیم می‌توان گفت فتاح دیگر شانسی برای 1400 ندارد! با نفوذی که حداد عادل در اختیار دارد بعید به نظر می‌رسد دیگر حمایتی از فتاح به دست بیاید. اگرچه رئیس بنیاد مستضعفان در تلویزیون به طوری ظاهر شد که از همه گروه‌ها و جناح‌ها اعلام برائت کرده باشد اما واقعیت این است که فتاح بخواهد یا نخواهد در نهایت برای پیروزی در انتخابات نیاز به حمایت و به ویژه امکانات مادی و تشکیلاتی اصولگرایان دارد. در چنین وضعیتی با توجه به اینکه حالا او از صدر تا ذیل اصولگرایان برای خود مخالفانی تراشیده است به نظر می‌رسد جوابیه حداد عادل پایانی باشد برای سودای پاستور از سوی فتاح.

در همین زمینه گفتگو کردیم با یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب. داریوش قنبری درباره واکنش‌ها به فتاح و به ویژه جوابیه ویدیویی حداد عادل به «آفتاب یزد» گفت:«آقای فتاح گمان کرد اگر همه جریان‌ها از چپ و راست را مورد هدف قرار دهد می‌تواند خودش را مطرح کند در واقع متاسفانه این یکی از روش‌های نادرستی است که در میان بعضی از سیاسیون جا افتاده که اثبات خود را از طریق نفی دیگران دنبال می‌کنند و فتاح نیز به دنبال همین راه بود تا از طریق آن خود را برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 مطرح کند.»

او افزود:«فتاح احساس کرد این روش می‌تواند او را فردی قهرمان و مبارز با فساد مطرح کند و توجه مردم را به خود جلب کند درحالی که این مصاحبه در میان مردم نیز به عنوان یک شوی تبلیغاتی پنداشته شد.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد:«از طرف دیگر همه جریان‌های سیاسی نیز به موضع گیری‌های رئیس بنیاد مستضعفان پاسخ دادند و موضع او را نقد کردند در نتیجه چنین شرایطی و با توجه به جوابیه حداد عادل به نظر می‌رسد هدفی که فتاح از ابتدا به دنبال آن بود در عمل سوخت و حتی می‌توان گفت ضربه بدی به سایر اهداف سیاسی فتاح نیز خورده است.»

قنبری اظهار داشت:«فتاح در مصاحبه خود حتی تعبیر درستی از فساد را نداشت و زمین‌هایی که در اختیار نیروی نظامی کشور قرار گرفته بود را نیز مورد خطاب قرار داد که فساد است اما این تعبیر غلط است. فساد در جایی است که از املاک عمومی برای مصارف شخصی سود برد.»

او گفت:«علاوه بر این اگر بنا را بر این بگذاریم در مواردی از مثال‌هایی که فتاح مطرح کرد حق با او بود اما جای مطرح کردن چنین مسائلی تلویزیون نیست و او باید موضوع را از طریق قوه قضائیه پیگیری می‌کرد و حکم تخلیه می‌گرفت اگر واقعا به دنبال بازپس‌گیری زمین‌ها بود.» این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان اظهار داشت:«جمع‌بندی مصاحبه فتاح با جوابیه دیروز حداد عادل به این نقطه ختم می‌شود که اگرچه او تلاش کرد خود را با لباسی فراجناحی برای انتخابات مهیا کند اما واقعیت این است که پایگاه فتاح میان اصولگرایان است و او با مصاحبه خود جایگاهش را در میان هم طیفان و هم فکران خود
از دست داد.»

حالا باید دید در ادامه واکنش‌های فتاح چگونه خواهد بود اما به نظر می‌رسد افراط فتاح در این زمینه که نیاز است دو طیف را بزند کار دست او داد. زدن اصلاح‌طلبان از سوی چهره‌هایی پایین‌تر از فتاح نیز البته هزینه‌ای در برنخواهد داشت اما جوابیه‌های تند و تیز از سوی اصولگرایان نشان داد این جناح به هیچ وجه تحمل انتقادات را نخواهد داشت و بعید است بدون هزینه بتوان از محافظه کاران انتقاد کرد.

نتیجه این هزینه شاید برای فتاح این باشد که ریاست بنیاد مستضعفان را آخرین پست سیاسی او بدانیم. حداد عادل به طعنه به پرویز فتاح گفت گمان کرده‌اید شما «فرشته نجات» هستید؟ به نظر می‌رسد اصولگرایان با نفوذ، به زودی بال‌های این فرشته نجات را قیچی خواهند کرد!

منبع: آفتاب یزد
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: