کد خبر: ۲۲۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
رئیس اتحادیه سراجان تهران از کاهش تقاضای انواع کیف در پی شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت که قیمت کیف‌های مدرسه بین ۴۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است.
قلم‌نیوز:محسن خردمند، با اشاره به آسیب‌های وارد شده به صنف سراجان در پی شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: این صنف سالانه بیش از ۱۰۰ هزار چمدان، ساک و جاکفشی برای حجاج و مسافران عتبات عالیات تولید می‌کرد که امسال این برنامه هم لغو شد. البته برخی این محصولات را تولید کردند و در زمینه انبار کردن و نگهداری آن دچار مشکل هستند؛ بنابراین هم سرمایه این صنف خوابیده و هم نگهداری محصولات مشکلاتی ایجاد کرده است.

وی افزود: از طرف دیگر تعطیلی مدرسه‌ها هم بخش دیگری از بازار کیف را تعطیل کرده است. البته برای برخی از شهرستان‌ها و نقاط محروم تعدادی کیف ارزان قیمت در حال تامین و ارسال است، اما بخش عمده بازار دچار کمبود تقاضا است. همچنین برخی از دانش‌آموزان هم که بخواهند به مدرسه بروند احتمالا با توجه به شرایط اقتصادی از کیف سال قبل خود استفاده می‌کنند.

همچنین به گفته خردمند با توجه به برگزار نشدن مجالس مختلف در پی شیوع ویروس کرونا، خرید کیف‌های مجلسی هم کم شده است. از طرف دیگر تغییرات نرخ ارز هم تامین بخشی از مواد اولیه را دچار مشکل کرده است. به طور کلی مصرف کیف در ایران سالانه ۱۵ تا ۱۶ میلیون کیف بوده که حالا مجموع این شرایط منجر به کاهش تقاضا و در پی آن کاهش تعداد کارگران در برخی از کارگاه و تعطیلی برخی از آن‌ها شده است؛ چرا که سرمایه در گردش کافی در کارگاه‌ها وجود ندارد و شرایط دریافت وام هم مساعد نیست.

صادرات کیف نیاز به حمایت دارد

وی در پاسخ به اینکه آیا در این شرایط بهتر نیست که تولیدکنندگان کیف توجه خود را بر صادرات متم
رکز کنند؟ گفت: در حال حاضر به صورت محدود صادرات کیف انجام می‌شود، اما صادرات نیاز به حمایت دارد. برای مثال با توجه به نرخ دلار امکان حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی فراهم نیست.

رئیس اتحادیه سراجان تهران با بیان اینکه در زمینه مالیات مشاغل حمایت مناسبی انجام نشده است، تصریح کرد: با توجه به شرایط کنونی و خسارت وارد شده به اصناف حداقل باید مالیات سال گذشته را کم می‌کردند، اما فقط زمان پرداخت آن از ماه خرداد به ماه مرداد تغییر کرد. از طرف دیگر دریافت وام مشاغل آسیب‌دیده از کرونا هم مشکلات و دردسر‌های زیادی دارد. برای مثال در صنف ما افرادی که ثبت نام کردند در مرحله آخر این پیام را دریافت می‌کنند که کیف و کفش جزو صنایع دستی است و وام به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد؛ بنابراین از صنف سراجان تاکنون کسی وام ۱۲ میلیون تومانی را دریافت نکرده است.

اخیرا دستورالعمل تعیین مالیات مقطوع عملکرد سال ۹۸ برخی از صاحبان مشاغل در اجرای تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم از سوی سازمان امور مالیاتی ابلاغ شد که بر اساس آن مالیات افرادی که مالیات آن‌ها در سال ۱۳۹۷ از صفر تا ۲.۵ میلیون تومان بوده، هیچ افزایشی نخواهد داشت و همان مقدار مالیات برای سال ۱۳۹۸ آنان در نظر گرفته می‌شود. همچنین مالیات افرادی که مالیات آن‌ها در سال ۱۳۹۷ بین ۲.۵ تا ۵ میلیون تومان بوده ۴ درصد، بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان ۸ درصد و بیش از ۱۰ میلیون تومان ۱۲ درصد نسبت به سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است.

در زمینه وام هم، تاکنون ۱۴ گروه شغلی مشمول دریافت تسهیلات حمایتی به مشاغل آسیب‌دیده از کرونا شناخته شدند و متقاضیان این وام از روز شنبه ۲۵ مرداد باید به شعبی که در سامانه بیمه بیکاری اعلام کرده مراجعه و تسهیلات خود را دریافت کنند. البته این تسهیلات به واحد‌ها و کارگاه‌هایی اختصاص می‌یابد که نیرو‌های کار در آن‌ها شاغل و بیمه باشند. در واقع مبنای پرداخت، شاغل بودن نیروی کار و تعدیل نشدن فرد و داشتن بیمه پردازی تا قبل از شیوع کرونا است و میزان پرداخت تسهیلات نیز به این شکل است که برای واحد‌های کسب و کاری که فعال بوده و تعطیل نشده‌اند، مبلغ ۱۲ میلیون تومان وام به ازای هر شاغل دارای پرونده بیمه تامین اجتماعی (۷۰ درصد هزینه دستمزد و ۳۰ درصد امور عملیاتی) و برای واحد‌هایی که به اجبار تعطیل شده‌اند، ۱۶ میلیون تومان وام به ازای هر شاغل دارای پرونده تامین اجتماعی (۵۰ درصد هزینه دستمزد و ۵۰ درصد سایر امور عملیاتی) پرداخت می‌شود.

کیف‌های میلیونی از کجا وارد بازار می‌شود؟

خردمند همچنین قیمت کیف‌های مدرسه را بین ۴۰ تا ۳۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با وجود افزایش قیمت مواد اولیه، به دلیل کمبود تقاضا و نبود کشش در بازار این محصولات، امسال مانند سایر اجناس افزایش قیمت نخواهد داشت.

وی در پاسخ به سوالی درباره فروش کیف‌های چند میلیون تومانی در بازار نیز گفت: این کیف‌ها برند و وارداتی هستند و ما دخالتی در تولید آن‌ها نداریم. کیف‌های تولید داخل اگر تمام چرم هم باشد، بسته به یراق آلات حداکثر ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارند. البته واردات کیف از حدود دو سال پیش ممنوع است و عمدتا به صورت قاچاق وارد می‌شود.

گزارش میدانی از بازار کیف در آستانه سال تحصیلی گذشته نشان می‌داد که قیمت برخی کوله‌پشتی‌های وارداتی در بازار به دو میلیون تومان هم رسیده بود که احتمالا با افزایش نرخ ارز، امسال قیمت این کیف‌ها بیشتر هم شده است.
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: