کد خبر: ۲۲۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۱ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا به اخراج مارک اسپر رئیس پنتاگون فکر می‌کند یا نه گفت: من به اخراج هر کسی فکر می‌کنم.

قلم‌نیوز: رئیس‌جمهور آمریکا درباره گمانه زنی‌هایی در زمینه اخراج رئیس پنتاگون در پی اختلافات اخیر با وی گفت که اخراج هرکسی امکانپذیر است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته (شنبه) طی یک کنفرانس خبری در ملک خود در شهر «بدمینستر» ایالت «نیوجرسی» در پاسخ به سوالی درباره گمانه‌زنی‌ها درباره اخراج «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا گفت که «اخراج هرکسی را درنظر» قرار می‌دهد.

پایگاه اطلاع‌رسانی هیل گزارش کرد، اظهارنظر ترامپ درباره اخراج اسپر بعد از آن مطرح می‌شود که اواخر هفته گذشته گزارش‌هایی منتشر شد منبی بر اینکه رئیس‌جمهور آمریکا که پیش از این جابجایی‌های زیادی را در دولت خود صورت داده، گزینه اخراج رئیس پنتاگون را بررسی می‌کند.

ترامپ با انتقاد از برخی گزارش‌هایی مبنی بر اینکه مقام‌های پنتاگون اسپر را به دلیل وفاداری به ترامپ با عنوان «مارک یسپر» (اسپر بله قربان گو) خطاب می‌کنند، گفت: «برخی افراد او را یِسپر صدا می‌زنند. باهاش می‌سازم، فکر می‌کنم آدم خوبی است».

وی سپس در پاسخ به این سوال که «آیا به اخراج [اسپر]فکر می‌کنید آقای رئیس‌جمهور؟» گفت: «من به اخراج هرکسی فکر می‌کنم».

اخبار مرتبط با احتمال اخراج مارک اسپر بعد از شایع شد که در ماه ژوئن (اواسط خردادماه) اسپر با مخالفت با تصمیم ترامپ برای استفاده از ارتش به منظور سرکوب اعتراضات به تبعیض نژادی پلیس آمریکا، مقابل رئیس‌جمهور کشورش ایستاد.

در آن زمان، ترامپ به طور مداوم تهدید می‌کرد که برای سرکوب معترضان به ناعدالتی نژادی و خشونت پلیس بعد از قتل «جورج فلوید» شهروند ۴۶ ساله سیاهپوست آمریکایی به دست افسر پلیس، از ارتش استفاده خواهد کرد.

در ادامه این تنش‌ها، در ماه جولای (۲۷ تیرماه)، اسپر اعلام کرد که اهتزاز پرچم کنفدراسیون در پایگاه‌های نظامی آمریکا و ساختمان پنتاگون ممنوع می‌شود و این در حالی بود که ترامپ همچنان از نمایش این پرچم بعنوان یک مسئله آزادی بیان دفاع می‌کرد.

اسپر طی یادداشتی در خصوص تصمیم به ممنوعیت اهتزاز پرچم کنفدراسیون که نماد برده‌داری محسوب می‌شود، گفته بود: «پرچم‌هایی که به اهتزاز در می‌آوریم باید با ضرورت‌های نظامی نظم و انضباط خوب، رفتار با عزت و احترام با مردممان و رد نماد‌های تفرقه‌انگیز تطابق داشته باشد.»

پیش از تأیید اسپر در سنا بعنوان وزیر دفاع آمریکا، جایگاه ریاست پنتاگون به مدت تقریباً هفت ماه توسط سرپرست‌های موقت اداره می‌شد و قبل از آن «جیمز متیس» وزیر دفاع سابق آمریکا نیز در اعتراض به تصمیم ترامپ برای خروج نظامیان آمریکا از سوریه و افغانستان استعفا کرده بود.

یکی از خبرنگاران حاضر در این کنفرانس خبری سپس در خصوص احتمال جابجایی‌های بیشتر در دولت ترامپ سوال پرسید که رئیس‌جمهور آمریکا پاسخ داد: «درک من این است که اگر (در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰) پیروز شویم، رئیس‌جمهور خواستار استعفای همه و بازگرداندن افراد مورد خواست خود می‌شود. قبلاً هم اینطور بوده است و در ادامه نیز شاهد رخ دادن چیزی شبیه به همین خواهیم بود».

وی در ادامه افزود که «به جزء استثنائات اندکی، کابینه بسیار خوبی» داشته است و در این خصوص گفت: «صراحتاً نمی‌گویم که از همه راضی هستم، اما در مجموع فکر می‌کنم که کابینه بسیار خوبی داریم».

بنا بر گزارش‌های رسانه‌ای، اسپر در میان آندسته از چندین مقام دولت ترامپ محسوب می‌شود که در صورت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر ۲۰۲۰، تغییر خواهد کرد.

طبق گزارش هیل، تغییر کابینه در دور دوم ریاست‌جمهوری یک فرد، امری رایج نیست، هرچند که پنتاگون در دوره تصدی دولت فعلی، شاهد بیشترین میزان جابجایی بوده است.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: