کد خبر: ۲۲۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۲ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
گروهی از محققان با بررسی خواص شیمیایی محصولات مختلف دهان شویه به این نتیجه رسیده اند که برخی از آن‌ها دارای خاصیت ویروس کشی در حفره دهانی هستند.

قلم‌نیوز: نتایج تحقیقات جدید نشان داد که استفاده از برخی انواع دهان شویه‌ها که ترکیبات خاصی دارند می‌تواند باعث نابودی ویروس کرونا در حفره دهان شود هرچند که این تاثیر می‌تواند موقت باشد.

 روزنامه آمریکایی نیویورک پست گزارش داد: گروهی از محققان با بررسی خواص شیمیایی محصولات مختلف دهان شویه به این نتیجه رسیده اند که برخی از آن‌ها دارای خاصیت ویروس کشی در حفره دهانی هستند.

محققان تاکید می‌کنند که استفاده از دهان شویه به معنای این نیست که این شوینده‌ها از ویروس کرونا جلوگیری می‌کنند یا دهان شویه نقش درمانی در مبتلایان به کرونا دارد.

دهان شویه می‌تواند از بار ویروس در دهان بکاهد و با این کار گسترش ویروس در یک زمان محدود را کاهش می‌دهد. اما کاهش ویروس در دهان یک چیز است و آنچه که باعث کاهش گسترش عفونت در بدن می‌شود، چیز دیگری است.

وقتی ویروس، مخاط بینی و مجاری تنفسی پایین‌تر را آلوده می‌کند، تکثیر می‌شود و هزاران نسخه جدید ویروس می‌تواند دیگر سلول‌ها را آلوده کند و در این حالت سیستم ایمنی بدنی فعال می‌شود و شروع به دفاع از بدن با کمک دارو یا بدون آن می‌کند.

تحقیقات جدید درباره نقش دهان شویه در دانشگاه «رور-بوخوم» (Ruhr-University Bochum) آلمان انجام و در مجله دوهفته نامه «بیماری‌های عفونی» منتشر شده است.

این تحقیقات نشان می‌دهد که همه دهان شویه‌ها نمی‌توانند کمک کننده باشند به ویژه محصولات آرایشی که برای رفع بوی دهان است و در مقابل این ویروس بیماری زا تاثیر چندانی ندارند. در مقابل دهان شویه‌های درمانی موثر هستند که ترکیبات فعالی دارند که می‌تواند با ساختار شیمیایی ویروس ارتباط برقرار کرده و آن را نابود کند و دارای ترکیباتی همچون کلرهگزیدین، پراکسید، فلوراید واسانس باشند.

محققان ثابت کردند که برخی از دهان شویه‌هایی که در این تحقیقات از آن‌ها استفاده شده است ممکن است ویروس را در حفره دهانی برای مدتی بی اثر کنند، اما بیماری که در دهان و بینی خود مقدار زیادی ویروس دارد نمی‌تواند با استفاده از دهان شویه درمان شود و تاثیر دهان شویه موقتی است و ممکن است حفره دهانی بار دیگر با ویروس آلوده شود.

هرچند دهان شویه‌هایی که ترکیبات موثری براساس این تحقیقات دارد ظاهرا ویروس را نابود می‌کند و خطر انتقال فوری آن را کاهش می‌دهد به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز هست.

دانشمندان آلمانی قصد دارد تحقیقات بیشتری را برای اثبات نتایج به دست آمده بعد از آزمایش آن بر روی بیماران کرونایی انجام دهد و پزشکان این موضوع را بررسی خواهند کرد که تاثیر دهان شویه تا چه مدت باقی می‌ماند.

ویروس کرونا موسوم به «کووید- ۱۹» اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد، اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

این ویروس تاکنون بیش از بیست و یک میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده که از این تعداد ۷۶۸ هزار و ۹۸۴ نفر جان باخته اند.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: