کد خبر: ۲۲۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
بیستمین جشن حافظ با رعایت پرتکل‌های بهداشتی و حضور برگزیدگان رشته‌های مختلف این دوره برگزار شد.

قلم‌نیوز:مراسم بیستمین جشن حافظ با اجرای احسان علیخانی و با حضور برگزیدگان رشته‌های مختلف این دوره در عمارت دانیال برگزار شد.

ایمان معلم در ابتدای این مراسم گفت: امسال به خاطر بیماری کرونا مجبور شدیم جشن را در فضای باز برگزار کنیم.

امید معلم دبیر جشن حافظ نیز در ادامه گفت: بسیار مسیر سختی را با شما عزیزان طی کردیم. خیلی خرسندم در این سال با وجود اتفاقات تلخ در کشور خودمان و جهان توانستیم در کنار شما باشیم.

آذر معماریان (تهیه‌کننده جشن حافظ) هم گفت: افتخار داریم بیستمین جشن حافظ که بنیانگذار فقید آن علی معلم ۲۴ سال پیش آن را پایه‌گذاری کرد، به همراه هنرمندان و یاران وی ادامه دهیم.

وی ادامه داد: سینمای ایران سال سختی را پشت سر گذاشت. ویروس کرونا بر همه مشاغل و سینما اثر گذاشت. خانواده سینما و دنیای تصویر هدفشان این است که بگویند سینما حیات دارد و ادامه پیدا می‌کند. امیدوارم با سرعت بادی که در بیستمین جشن حافظ داریم، ویروس کرونا از بین برود.

در ادامه مراسم جوایز بیستمین دوره جشن حافظ اهدا شد.

بهترین چهره تلویزیونی: احسان علیخانی

احسان علیخانی بعد از دریافت جایزه گفت: خوشحالم که توانستیم در برنامه عصر جدید به بچه‌های این سرزمین بپردازیم. بچه‌هایی که جایی نبود تا بتوانند استعدادشان را نشان دهند. با افتخار این تندیس را نگه خواهم داشت. روح علی معلم عزیز شاد.

در ادامه مراسم جایزه یک عمر فعالیت هنری به فرامرز قریبیان اهدا شد.

بهترین مستند: تمام چیزهایی که جایشان خالیست (زینب تبریزی)

تبریزی حین دریافت جایزه خود در سخنانی کوتاه گفت: این تندیس را به تمام سرزمینم تقدیم می‌کنم.

بهترین دستاورد فنی و هنری: اجرای انیمیشن، «آخرین داستان» (به کارگردانی اشکان رهگذر)

نشان عباس کیارستمی: کتاب آشپزی(سیاوش افشار)

علیخانی در این بخش گفت: این نشان پس از درگذشت زنده‌یاد عباس کیارستمی برای توجه به فیلم‌های هنری و تجربی به ترکیب جوایز این جشن افزوده شده است.

بهترین بازیگر زن کمدی: شبنم مقدمی (هیولا)

شبنم مقدمی بعد از دریافت این تندیس گفت: خوشحالم سومین جایزه حافظم را با افتخار دریافت می‌کنم. ممنون از هیات داوران، جشن حافظ و همه کسانی که من را می‌بینند. عاشقانه هستم و تشکر می‌کنم از اینکه من را می‌بینید.

بهترین بازیگر مرد کمدی: محسن تنابنده (پایتخت)

محسن تنابنده بعد از دریافت این تندیس گفت: من این جایزه را به نمایندگی از تمام گروه گرفتم. چون «پایتخت» حاصل زحمت تمام گروه است.

علیخانی نیز با اشاره به کارنامه محسن تنابنده بیان کرد: یک بی‌معرفتی درباره محسن (تنابنده) صورت می‌گیرد و همه فکر می‌کنند او فقط در نقش‌های کمدی حضور دارد، درحالیکه نقش‌های درخشان دیگر هم از او دیده‌ایم.

بهترین بازیگر زن درام: مریلا زارعی (مانکن)

مریلا زارعی بعد از دریافت این تندیس گفت: ممنونم از لطفی که به من در این جشن داشتید. از آذر معماریان تشکر می‌کنم که  سال‌ها این جشن را در کنار زنده‌یاد علی معلم برای اهالی سینما زنده نگه داشتند. چهارمین جایزه‌ای است که از این جشن می‌گیرم. جای همه عزیزانی که در این سال‌ها از دست دادیم خالی‌ست. استاد سینایی، سیروس گرجستانی و همکار عزیزم ماه‌چهره خلیلی. تشکر می‌کنم از گروه سریال مانکن و همه عزیزانی که در این سریال حضور داشتند. این تندیس ماحصل همه تلاش آنها است. از مخاطبین سریال تشکر می‌کنم که با ما همراه بودند. 

وی ادامه داد: در این روزها و ماه‌ها نگران بودیم و ترس‌هایمان را با همنوع‌هایمان در میان گذاشتیم. در این شب عزیز با این تندیس حافظ جا دارد از کادر محترم درمان تشکر کنم. می‌دانیم که خیلی خسته هستند و عزیزان ما را تیمار می‌کنند. این بیماری فعلا همراه ما هست از همه مردم می‌خواهم اصول بهداشتی را رعایت کنند و بی‌تفاوت نباشند. 

بهترین بازیگر مرد درام: مصطفی زمانی(نهنگ آبی)

در بخش بعدی تندیس «بهترین بازیگر مرد درام تلویزیونی به مصطفی زمانی برای نقش‌آفرینی در سریال نمایش خانگی «نهنگ آبی» اهدا شد.

زمانی در این بخش گفت: جای علی معلم خالی است. از هیات داوران و ساعد سهیلی تشکر می‌کنم که یک بازیگر درجه یک است. یک تشکر ویژه از پزشکان و پرستاران دارم که در این روزهای سخت زحمت می‌کشند. قدردان آنهایی هستم که با این بیماری می‌جنگند و شکستش می‌دهند.

علیخانی در این بخش بیان کرد: ما الزامی داریم و دوستان باید پیش‌قدم باشند. تمام دوستان من تلاش می‌کنند که زمان این برنامه طولانی نباشد، ما هم پروسه پرسرعتی داریم. کسی هم حرف نمی‌زند. قول داده‌ایم مراسم را زودتر تمام کنیم. نمی‌شود مثل سال گذشته باشد که مهمانان با یکدیگر گفتگو کنند و بگویند و بخندند چون در این صورت این ویروس تا قزوین می‌رود!

مریلا زارعی در این بخش از مراسم بار دیگر روی صحنه آمد و بیان کرد: من نکته‌ای را فراموش کردم بگویم؛ ما لحظه به لحظه با این موضوع زندگی کردیم و ترس‌هایمان را به اشتراک گذاشتیم. در این شب عزیز جا دارد از کادر درمان تشکر ویژه کنم. می‌دانم که خیلی خسته هستند، عزیزانی که در این روزهای سخت عزیزان ما را تیمار می‌کنند و دیگر انرژی ندارند.

وی ادامه داد: این ویروس حالا حالاها با ما هست و باید مراقب خودمان باشیم از مردم می‌خواهم به هم رحم کنیم و اصول بهداشتی را رعایت کنیم. تنها راهی که می‌توانیم این ویروس را پشت سر بگذاریم بعد از توکل به خدا همت خودمان است. بی تفاوت نباشیم، بدانیم که کادر درمان دیگر رمقی ندارند.

پیشنهاد علیخانی برای «نذر سلامت» در ماه محرم

علیخانی هم در ادامه تأکید کرد: این نکته بسیار حائز اهمیت است، همین الان که اینجا ایستاده‌ایم روزانه ۲۰۰ قربانی می‌دهیم. باید دقت کنیم اگر کسی نمی‌تواند ماسک بخرد این موضوع به ما ارتباط دارد. نزدیک ماه محرم هم هستیم و معمولاً در این ماه آرزوها و نذرها به آن گره می‌خورد، چه چیز بهتر از نذر سلامت.

وی ادامه داد: برخی مشکل معیشتی دارند و نمی‌توانند حتی ماسک بخرند؛ چه بهتر که نذر ماسک کنیم. به این باور برسیم که تا همه مراعات و به هم رحم نکنیم، این ویروس از کشور ما رخت بر نمی‌بندد.

جایزه بهترین فیلمنامه تلویزیونی: پیمان قاسم‌خانی (هیولا)

در ادامه این مراسم جایزه «بهترین فیلمنامه کمدی تلویزیونی» به پیمان قاسم‌خانی برای نگارش مجموعه شبکه نمایش خانگی «هیولا» اهدا شد.

قاسم‌خانی در این بخش بیان کرد: از امیر برادران دیگر نویسنده این اثر خواهش می‌کنم به صحنه بیاید. در ساختمان پزشکان یکی از دستیاران گفت امیر نویسنده کمدی است. امیر که آمد فهمیدم خیلی بامزه بود. فیلمنامه او را خواندم و دیدم درجه یک است، هرچند او اول راه است و به نظرم کارهای درخشان دیگری خواهد داشت.

وی افزود: از گروه هیولا ممنونم. کار اصلی برعهده امیر بود من طراحی کردم. خوشحالم کار دیده شد. در این گروهی که ما کاندیدا بودیم همه دوستان من بودند از سعید مطلبی که باعث و بانی ورود من در سینما بود تشکر می‌کنم. چراکه هرچه دارم را مدیون او هستم.

امیر برادران هم در ادامه گفت: از جشن حافظ و هیات داوران تشکر می‌کنم. از آقای قاسم‌خانی که تلاش کردند کار من بیشتر دیده شود نیز تشکر می‌کنم.

قاسم‌خانی هم با اشاره به خبرهای منتشر شده درباره تبدیل شدن نسخه سومین قسمت فیلم سینمایی «خوب بد جلف» به سریال خانگی بیان کرد: «خوب بد جلف» از اول برای سریال نوشته شده بود. یازده قسمت نوشته شد ولی به مشکل مالی خوردیم. در حال حاضر در تلاش برای ساخت سریال هستیم.

جایزه بهترین موسیقی متن: کریستف رضاعی (آخرین داستان)

در ادامه مراسم احسان علیخانی برگزیده بخش «بهترین موسیقی متن» را معرفی کرد. تندیس «حافظ» در این بخش به کریستف رضاعی برای موسیقی «آخرین داستان» تعلق گرفت.

رضاعی گفت: خوشحالم که در اینجا هستم و این جایزه را دریافت می‌کنم. از داوران ممنونم که این موسیقی را دیدند و شنیدند. از کسانی که در این کار طولانی حضور داشتند تشکر می‌کنم. می‌خواهم این جایزه را با آنها تقسیم ‌کنم.‌

بهترین کارگردان تلویزیونی: مهران مدیری (هیولا)

مدیری بعد از دریافت این تندیس گفت: از لطف همه ممنونم. این هفتمین تندیس حافظی است که من می‌گیرم و چقدر با ارزش است. روح علی معلم شاد. به خانم معماریان خسته نباشید می‌گویم. از همه گروه تشکر می‌کنم که درجه یک بودند.

وی درباره خبرهای منتشر شده درباره بیماری و بستری‌اش در بیمارستان هم گفت: چیز مهمی نبود، فقط معده‌ام درد گرفت، اما توسط برخی از دوستان یک مقدار شلوغ کاری شد!

بهترین خواننده تیتراژ فیلم و سریال: رضا یزدانی (از یادها رفته)

رضا یزدانی در این بخش پس از دریافت تندیس گفت: خوشحالم که برای چهارمین بار این تندیس با ارزش را دریافت می‌کنم. از داوران تشکر می‌کنم، ده سال پیش سومین حافظ را گرفتم و فکر می‌کردم دیگر نمی‌گیرم چون ده سالی بود که کاندیدا هم می‌شدم و نمی‌گرفتم. خوشحالم که چهارمین تندیس را دریافت می‌کنم.

بهترین تدوین سینمایی: حمید نجفی‌راد (شبی که ماه کامل شد)

نجفی‌راد پس از دریافت جایزه خود در این بخش گفت: این تندیس اولین تندیس من در جشن حافظ و خانواده سینماست که به من انگیزه می‌دهد. از خانواده‌ام که همیشه نبود من را تحمل می‌کنند تشکر می‌کنم و امیدوارم این تندیس حالشان را خوب کند. این تندیس چیزی شبیه معجزه است. سال‌ها پیش یک مستند را تدوین می‌کردم، مستند اصولاً با هزینه کمی ساخته می‌شود. فیلم به جایی رسید که نیاز به یک نریتور داشت، ما شرایط مالی خوبی نداشتیم و نمی‌دانستیم چه کنیم، کارگردان به ما پیشنهاد جذابی داد که یک مرد جذاب با قلب بزرگ آمد و کار نریتوری را انجام داد؛ او علی معلم بود که بدون هیچ درخواستی آمد و کار کرد. حس می‌کنم این جایزه هم از روح بلند علی معلم آمده است.

بهترین فیلمنامه سینمایی: مرتضی اصفهانی و نرگس آبیار (شبی که ماه کامل شد)

در ادامه تندیس حافظ «بهترین فیلمنامه سینمایی» به مرتضی اصفهانی و نرگس آبیار نویسندگان فیلمنامه «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد.

آبیار بعد از دریافت این جایزه اظهار کرد: خوشحالم که این جایزه را برای دومین بار دریافت کردم. این جشن یک جشن مستقل است و برای من حائز اهمیت است از همه دوستانم تشکر می‌کنم که دوستی کردند تا این فیلم را بسازم.

بهترین فیلمبردار سینمایی: علی قاضی (مسخره‌باز)

در بخش «بهترین فیلمبردار سینمایی» هم تندیس حافظ جشن بیستم دنیای تصویر به علی قاضی برای فیلمبرداری فیلم سینمایی «مسخره‌باز» اهدا شد.

علی قاضی پس از دریافت این جایزه بیان کرد: می‌خواهم از تیمی که من را همراهی کردند تشکر کنم که اگر نبودند این فیلم چنین نمی‌شد. (وی در ادامه نام همکارانش را خواند)

بهترین سریال: هیولا (مهران مدیری، مصطفی احمدی)

در بخش «بهترین سریال» هم تندیس حافظ برای سریال «هیولا» به مهران مدیری اهدا شد. مهران مدیری و مصطفی احمدی مشترکا تهیه‌کنندگی این سریال در حوزه نمایش خانگی را برعهده داشتند.

مدیری در این بخش گفت: این هشتمین تندیس من است، هفتمین تندیس را همین هفت دقیقه پیش گرفتم، از همه کسانی که کنار ما بودند تشکر می‌کنم.

بهترین بازیگر زن سینما: ژاله صامتی (درخونگاه) / ‌‬ الناز شاکردوست (شبی که ماه کامل شد)

در این بخش تندیس حافظ «بهترین بازیگر زن سینما» برای ایفای نقش در فیلم سینمایی «درخونگاه» به ژاله صامتی و الناز شاکردوست برای نقش‌آفرینی در فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد.

ژاله صامتی در این بخش گفت: جای همه آنهایی که نیستند خالی، روح علی معلم شاد. از همه ممنونم. از تمام گروه که با دل خود این فیلم را ساختند تشکر می‌کنم. خوشحالم برای فیلمی که خیلی دوستش دارم و نقشی که برایش زحمت زیادی کشیدم این جایزه را دریافت می‌کنم.

شاکردوست نیز در ادامه بیان کرد: این جایزه برایم ارزشمند است، چون بنیانگذار این جشن انسان ارزشمندی مثل علی معلم است. چقدر جای او خالی است. اما چقدر خوب که این زن جنگجو یعنی آذر معماریان این چراغ را روشن نگه داشت. قدر لحظه‌های با هم بودن را بیشتر بدانیم. اگر اینجا هستم حاصل زحمت یک گروه بوده است. یک گروه بی‌نظیر که بدون حضور آنها ساخت این فیلم ممکن نمی‌شد که در راس آنها شیرزنی مثل خانم آبیار بود.

علیخانی نیز خطاب به شاکردوست گفت: در این چند سال در آثار شما یک رنسانس رخ داده است.

شاکردوست هم در پاسخ بیان کرد: خوشحالم که این را می‌گویید. هر فیلم سختی که بازی می‌کنم و هر جایزه‌ای که دریافت می‌کنم، احساس مسئولیتم بیشتر می‌شود.

بهترین بازیگر مرد سینما: نوید محمدزاده (سرخپوست) / ‌‬هوتن شکیبا (شبی که ماه کامل شد)

در ادامه برنامه احسان علیخانی از امیر آقایی دعوت کرد تا برای معرفی برترین بازیگر مرد سینمای ایران در سال گذشته، روی صحنه حاضر شود. با اعلام امیر آقایی تندیس حافظ این بخش به نوید محمدزاده برای نقش‌آفرینی در فیلم سینمایی «سرخپوست» اهدا شد.

نوید محمدزاده بعد از دریافت تندیس این بخش گفت: خوشحالم که این جایزه را می‌گیرم. از خانواده معلم ممنونم. برای این مراسم که هرچند خلوت است اما انگار چراغ سینما روشن است. از جشن حافظ چهار تندیس دریافت کرده‌ام. خوشحالم برای «سرخپوست» هم این جایزه را دریافت می‌کنم. در ساخت این فیلم همه عوامل نقش داشتند. تهیه این فیلم خیلی سخت بود. خوشحالم که نیما جاویدی به من اعتماد کرد. وقتی اسم خودم را در این لیست دیدم خوشحال شدم که اسمم کنار افرادی است که از بزرگان این حرفه هستند. این تشویق بی‌نظیر است که بتوانم قدم‌هایم را محکم‌تر بردارم.

دیگر جایزه این بخش توسط نوید محمدزاده به هوتن شکیبا برای «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد. محمدزاده درباره شکیبا گفت: او جزو سه دوست برتر زندگی من است.

هوتن شکیبا هم در ادامه بیان کرد: چند کار را در پرونده‌ام دوست دارم، یکی «فوق لیسانسه‌ها» و یکی «شبی که ماه کامل شد». شیرینی این جایزه دوچندان شد؛ چراکه در کنار نوید این جایزه را دریافت می‌کنم. از خانم آبیار تشکر می‌کنم که این نقش سخت را به من داد که خیلی دوستش دارم. ماه‌هاست که از خانواده‌ام دورم امیدوارم این ویروس منحوس از کشور برود و وضع اقتصادی مردمم خوب باشد. ارزش معنوی جایزه را به پدر و مادرم تقدیم می‌کنم.

بهترین کارگردان سینما: نیما جاویدی (سرخپوست)

در بخش بعدی مراسم بهرام بهرامیان برای اهدای جایزه بهترین کارگردان سینمایی روی صحنه آمد و گفت: علی معلم پیام‌آور مهربانی و تشویق در سینما بود؛ سینما مثل خانواده‌اش بود. دم خانواده او گرم که این جشن را همچنان برگزار می‌کنند. در این سال‌ها فقر، گرانی، دزدی و.. بود ولی دولت حاضر نشد که این جشنواره را آنلاین برگزار و شادی را تقسیم کند. دولت محترم چه می‌شد اگر این اتفاق رخ می‌داد؟ آیا کسی آسیبی می‌دید؟ به کسی فشار می‌آمد؟ امیدوارم روزی برسد که این کوته‌بینی‌ها از بین برود و همه در پی نشاط هم باشند.

این جایزه با اعلام بهرامیان به نیما جاویدی برای کارگردانی فیلم سینمایی «سرخپوست» اهدا شد.

جاویدی پس از دریافت جایزه بیان کرد: برای هم‌وطنانم آرزوی سلامتی می‌کنم. گرفتن این جایزه برای من افتخار بزرگی است جایزه‌ای که نام قشنگ حافظ روی آن است، از عوامل فیلم هم تشکر می‌کنم.

وی افزود: شرایط کرونا وضعیت ما را برای ساخت فیلم سخت کرده است. برای پروانه ساخت جدیدم پیش تولید کوچکی کردیم، ولی ترجیح دادیم به خاطر کرونا فعلاً کار نکنیم تا ببینیم چه می‌شود.

در ادامه این مراسم جایزه ویژه جشن حافظ به سیاوش اسعدی برای کارگردانی «درخونگاه» اهدا شد.

اسعدی پس از دریافت جایزه اظهار کرد: علی معلم حضوری است حاضر در حافظه سینمای ما. دوست دارم این جایزه با ارزش را به ارزشمندترین دارایی زندگی‌ام یعنی پسرم اوستا تقدیم کنم.

تندیس بهترین فیلم: سرخپوست (مجید مطلبی)

در ادامه مراسم تندیس حافظ برترین فیلم سال گذشته سینمای ایران به مجید مطلبی برای تهیه‌کنندگی فیلم سینمایی «سرخ‌پوست» اهدا شد گرچه مطلبی به دلیل کسالت در این مراسم حضور نداشت.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: