کد خبر: ۲۲۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
این روز‌ها به دلیل استفاده مداوم از ماسک، حتی نفس کشیدن هم سخت شده است و با وجود همه این محدودیت‌ها جامعه همچنان منتظر است که دوران کرونایی تمام شود. مسئولان حوزه بهداشت در سراسر جهان و همچنین سازمان بهداشت جهانی 6 ماه دیگر تا رهایی از ویروس کرونا در نظر گرفته است و این در حالی است که روز به روز به تعداد جان باختگان و مبتلایان به این بیماری افزوده می‌شود!
قلم‌نیوز: هنوز مشخص نیست در این 6 ماه قرار است چه اتفاقی بیفتد. روی ساخت واکسن مد نظر متخصصان حساب باز شده است و یا روی ایمنی گله ای؛ هر چه که هست مردم را به روز شمار تا رهایی از ویروس کرونا دعوت می‌کنند، با این همه نگرانی جهانی که وجود دارد این است که اگر کرونا از بین نرود چه خواهد شد؟ جامعه جهانی تا کی می‌تواند محدودیت‌ها را تحمل کند؟ آیا در آینده نیز شاهد افزایش مرگ و میر‌ها در جهان خواهیم بود؟

زندگی مسالمت آمیز با انواع ویروس ها

انسان‌ها برای هزاران سال است که در حال مقابله با ویروس‌ها هستند. ویروس کووید-۱۹ جدید هم از این قاعده مستثنی نیست. در مورد برخی از بیماری‌های ویروسی، واکسن‌ها و داروهای ضدویروس امکان جلوگیری از شیوع گسترده عفونت‌ها و کمک به بهبودی بیماران را برای ما فراهم کرده است و انسان موفق شده است در طول تاریخ خیلی از بیماری‌ها مثل بیماری آبله را ریشه کن کند و دنیا را از شر آن در امان نگه دارد. با این حال به نظر می‌رسد فاصله زیادی تا پیروزی در مبارزه با ویروس‌ها از جمله ویروس کرونا داریم. در دهه‌های اخیر، ویروس‌های متعددی از حیوانات به انسان انتقال یافته‌اند و ضمن داشتن شیوع قابل توجه، جان هزاران نفر را گرفته اند. گونه ویروس ابولایی که در سال 2014-2016 در غرب آفریقا شیوع پیدا کرد، منجر به مرگ 90 درصد از افراد آلوده شد، و این ویروس را به کشنده‌ترین عضو خانواده ابولا تبدیل کرد. اما ویروس‌های دیگری نیز وجود دارند که به همان اندازه و یا حتی کشنده‌تر هستند. در حال حاضر شماری از ویروس ها، از جمله کرونا ویروس جدید، در سراسر جهان شیوع یافته‌اند و با اینکه میزان مرگ و میر کمتری دارند، اما هنوز هم تهدید جدی برای بهداشت عمومی به حساب می‌آیند، چراکه هنوز ابزاری برای مقابله با آنها وجود ندارد.

زندگی در سایه HIV

با این حال چیزی که مشخص است این است که ویروس‌هایی که تا کنون وجود داشته اند، با اینکه هر کدام از آن‌ها عوارض خاصی بر بدن انسان دارند اما خیلی از آن‌ها حتی با وجود واکسن از بین نرفته‌اند و حتی در برخی از موارد بشر نتوانسته است دارو یا واکسنی برای آن تهیه کند. از جمله این ویروس‌ها می‌توان به ویروس HIV اشاره کرد.در دنیای کنونی، ممکن است HIV مرگبارترین ویروس موجود باشد. بر اساس اظهارات دکتر آمش آدالجا، پزشک بیماری‌های عفونی و سخنگوی انجمن بیماری‌های عفونی آمریکا، «این ویروس هنوز یکی از بزرگترین قاتلان محسوب می‌شود. »تخمین زده می‌شود که از زمان ابتلا به این بیماری در اوایل دهه 1980، 32 میلیون نفر در اثر ویروس HIV جان باخته اند. طبق گفته آدالجا «بیماری عفونی که در حال حاضر بیشترین تلفات را برای بشر به همراه دارد، HIV است.» داروهای ضد ویروسی قوی این امکان را برای افراد فراهم کرده است که سال‌ها با HIV زندگی کنند. اما این بیماری همچنان بسیاری از کشورهای کم درآمد و دارای درآمد متوسط، که 95 درصد از عفونت‌های جدید HIV در آنها رخ می‌دهد را دستخوش خود قرار داده است. نزدیک به 1 نفر در هر 25 نفر بزرگسال در منطقه آفریقا از نظر HIV مثبت هستند، که بیش از دو سوم افرادی که مبتلا به HIV در سراسر جهان زندگی می‌کنند را به خود اختصاص می‌دهند.

آنفلوآنزا همچنان جان می‌گیرد

هر سال با نوع جدیدی از ویروس آنفلوآنزا رو به رو هستیم که کشندگی آن با ویروس‌های قبلی متفاوت است اما از همان خانواده است و هر سال هم جان خیلی‌ها را می‌گیرد. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در طی یک دوره شیوع آنفلوآنزا، تا 500 هزار نفر در سراسر جهان بر اثر این بیماری جان خود را از دست خواهند داد. اما گاهی اوقات، با ظهور یک گونه جدید آنفلوآنزا، بروز یک پاندمی، شیوع سریع‌تر بیماری و اغلب، مرگ و میر بیشتر را در پی خواهد داشت. مرگبارترین پاندمی آنفلوآنزا، که گاهی اوقات آنفلوآنزای اسپانیایی نیز خوانده می‌شود، در سال 1918 آغاز شد و تا 40درصد از مردم جهان را بیمار کرد و منجر به مرگ حدود 50 میلیون نفر شد. مالبرگر در این خصوص گفت: «من فکر می‌کنم احتمال وقوع چیزی مانند شیوع آنفلوآنزای 1918 دوباره وجود دارد. با پیدایش یک گونه جدید آنفلوانزا در جمعیت انسانی که بتواند به راحتی میان انسان‌ها انتقال یابد و باعث ایجاد بیماری شدیدی شود، ما با مشکل بزرگی روبرو خواهیم شد.»

آینده با کرونا چگونه خواهد بود؟

با همه اینها سوال این جاست که چند درصد امکان دارد کرونا از بین نرود؟ و در چنین شرایطی سبک زندگی آدم‌ها با چه تغییراتی همراه خواهد بود؟ دکتر مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا و متخصص بیماری‌های عفونی در خصوص این موضوع به آفتاب یزد گفت:« ممکن است که کرونا با ما باقی بماند و از بین نرود اما به این شدت نخواهد ماند، هر چه زمان بگذرد و موارد ابتلا به بیماری بیشتر شود، سطح ایمنی در جامعه افزایش می‌یابد و موارد ابتلا به بیماری و فوت آن هم به مرور زمان کاهش می‌یابد. در واقع بعد از آن که درصد زیادی از مردم به این بیماری دچار شوند، بیماری بومی شده و تبدیل به بیماری‌هایی مثل آنفلوآنزا و سرماخوردگی می‌شود و دیگر تا این اندازه طغیان پیدا نخواهد کرد و مورد توجه قرار نخواهد گرفت.»

او در ادامه تصریح کرد: «این بیماری با ما خواهد ماند اما هر چه از زمان شیوع بیماری بگذرد و میزان ابتلا در سطح جامعه افزایش پیدا کند تعدادی از افراد ایمن می‌شوند. اگر چه هنوز هم در خصوص ایمنی افراد یک اتفاق نظردر مجامع علمی وجود ندارد اما با این وجود خاصیت بیماری‌های ویروسی دستگاه‌های تنفسی این است که وقتی تعداد زیادی از افراد جامعه مبتلا می‌شوند، جامعه نسبت به این بیماری یک حالت ایمنی پیدا می‌کند. ممکن است این ایمنی کامل نباشد اما در اصل وجود دارد و این ایمنی از افراد جامعه محافظت می‌کند و موارد ابتلا به همین دلیل کاهش پیدا می‌کند.»

مردانی در خصوص تغییر در سبک زندگی در عصر کرونایی گفت:« تغییرات سبک زندگی به دو دسته کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می‌شود. تغییرات کوتاه مدت همان کار‌هایی است که الان در حال انجام آن هستیم، از جمله این تغییرات که به سرعت هم باید اتفاق بیفتد همین ماسک زدن و استفاده شیلد و فاصله‌گذاری اجتماعی است.

اما در بلند مدت این بیماری عوارضی خواهد داشت که ممکن است با ما باقی بماند، برای مثال از یک سندرومی نام برده می‌شود به نام سندروم خستگی مزمن، خیلی از بیمارانی که این بیماری را گرفته‌اند و بهبود پیدا کرده‌اند ممکن است تا سال‌ها این سندروم را داشته باشند، از طرف دیگر ممکن است برای کسانی که این بیماری را گرفته‌اند عوارضی ایجاد کند که طولانی مدت باشد، در این شرایط تغییرات بلند مدت باید به گونه‌ای باشد که ما باید روش‌های خاص مقابله با این عوارض را بدانیم و در دانشگاه‌ها و به پزشکان کشورمان در خصوص آن آموزش‌های لازم را بدهیم که نحوه برخورد با این موارد را بدانند.» او در پاسخ به این سوال که آیا ما هر سال باید شاهد مرگ و میر بر اثر کرونا خواهیم بود؟ گفت:« این موضوع به شرایط بستگی دارد، اگر واکسن آن تولید شود و یا داروی موثری بر آن کشف شود و یا اینکه موارد ابتلا بالا برود و سطح ایمنی افزایش یابد به نظر من این طور نخواهد بود و هر سال میزان مرگ و میر کاهش پیدا خواهد کرد.» با همه این اوصاف باید منتظر ماند و دید آینده با کرونا چه خواهد شد.

منبع: آفتاب یزد
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: