کد خبر: ۲۲۴۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۲۶ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۵
مردم در منازل خود بمانند
با توجه به بارش باران شدید در استان خوزستان و سرریز شدن رودخانه دز، پیش بینی می شود که سرریز یا سیلاب آن تا فردا صبح ساعت ۶ به آبادان و خرمشهر برسد.
سیلاب به آبادان و خرمشهر می رسد/ آماده باش کامل دستگاه‌ها

با تشکیل ستادهای بحران در شهرستانهای آبادان و خرمشهر، ضمن اتخاذ تمهیدات و برنامه های لازم، تمامی دستگاه های اجرایی و امدادی با تمامی ظرفیت و امکانات خود در شهرستانهای آبادان و خرمشهر به حالت آماده باش درآمدند.

شهردار آبادان در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: با توجه به اینکه در زمان حاضر خروجی سد دز به حدود ۹ هزار متر مکعب در ثانیه رسیده، پیش بینی ها از وقوع سیلاب در رودخانه های کارون و متعاقب آن در اروند و بهمنشیر حکایت دارد.

محمود رضا شیرازی افزود: براساس پیش بینی ها سیلاب ۶ بامداد فردا صبح به آبادان می رسد.

وی اظهار کرد: طی دو روز گذشته براساس پیش بینی های  فرماندار آبادان به عنوان رئیس ستاد بحران جلسات متعددی با دستگاههای خدمات رسان برگزار شد و ما نیز در شهرداری آن جلساتی را تشکیل دادیم.

شیرازی تصریح کرد: در ساحل رودخانه بهمنشیر با حدود ۲۱ کیلومتر طول که عمده ترین ساحل مسکن نشین ما به شمار می رود با بسیج تمامی امکانات مکانیزه و دستگاه های سنگین خود از سازمانهای پسماند، عمران، موتوری و مناطق سه گانه که به حدود ۴۰ دستگاه  ادوات راهسازی بالغ می شود (شامل ۶ دستگاه لودر، چهار دستگاه بیل مکانیکی، چهار دستگاه بیل بکهول و ۱۲ دستگاه کمپرسی) در حال تحکیم بستر رودخانه و احداث سیل بند برای مقابله با سیلاب هستیم.

افزایش دو متری ارتقاع بهمنشیر

شهردار آبادان با بیان اینکه تا فردا صبح ارتفاع رودخانه بهمنشیر به دو متر افزایش می یابد، گفت: به شهروندان آبادانی توصیه می شود به طور جدی از حضور در سواحل رودخانه ها خودداری کنند ضمن آنکه آن دسته از خانواده هایی که از سال های دور بدون رعایت اصول، نسبت به ساخت منازلشان در نزدیکی بستر رودخانه اقدام کرده اند، نسبت به ترک منازلشان اقدام کنند.

شیرازی افزود: در زمان حاضر کارکنان شهرداری در برخی نقاط با مراجعه به در منازل از خانواده ها خواسته اند تا حداقل ظرف امشب تا فردا منازلشان را ترک کنند، آبی که اکنون از سد دز رها شده به سرعت به سمت آبادان در حرکت است و بسیار هم طغیانی است.

وی با اشاره به اینکه در زمان حاضر سرعت آب در رودخانه بهمنشیر دو متر بر ثانیه است، اظهار کرد: این نشان از سیلابی بودن آب رودخانه دارد، براساس تمهیدات سازمان آب و برق ناحیه جنوب، عمده آبی که به آبادان  و خرمشهر می رسد به سمت اروندرود هدایت خواهد شد و تنها بخشی از سیلاب ناگزیر به بهمنشیر وارد می شود.

شیرازی تصریح کرد: چنانچه این تدبیر انجام نمی شد، حجم آب ورودی به رودخانه بهمنشیر بیشتر از این بود و شاید ارتفاع آب رودخانه به ۵ یا ۶ متر می رسید که دیگر از هیچ کس کاری ساخته نبود.

وی با تاکید بر لزوم رعایت خونسردی یک مدیر برای مدیریت بحران به جهت امکان فکر، چاره اندیشی و برنامه ریزی برای مقابله با بحرانهای احتمالی یادآور شد: خوشبختانه در ستاد بحرانی که در فرمانداری آبادان تشکیل شد، تاکنون همکاری بسیار خوبی میان دستگاههای اجرایی وجود داشته و ادامه خواهد داشت.

شهردار آبادان گفت: توانستیم با استفاده از توان تجهیزاتی و نیروی انسانی خود و همکاری با اداره آبفا  برخی از دستگاه های آنان را که در ایستگاه های پمپاژ موجود در سواحل رودخانه دچار مشکل شده بودند را رفع اشکال کنیم.

شیرازی افزود: طبق اعلام هواشناسی میزان بارندگی امشب در آبادان بین هشت تا۱۰ میلیمتر و به طور رگباری و سنگین خواهد بود.

وی خطاب به شهروندان آبادانی اظهار کرد: با توجه به شرایط بحرانی رودخانه های اروند و بهمنشیر وقوع آبگرفتگی معابر اجتناب ناپذیر است، طی دو روز گذشته اقدام به لایروبی مسیرها، خطوط دفع آبهای سطحی در حوزه آبفا کرده ایم ضمن آنکه تمامی ایستگاههای پمپاژ ما برای دفع آبها در حالت اورحال است.

وی تصریح کرد: متاسفانه مشاهده شده که برخی شهروندان کنجکاو با حضور در کنار رودخانه اقدام به تصویربرداری و عکس گرفتن با تلفن های همراه خود می کردند، به دلیل مواج بودن سیلاب، آمدن به حاشیه رودخانه ها اقدامی بسیار خطرناک است.

خرمشهری ها هشدارها را جدی بگیرند

فرماندار خرمشهر نیز از شهروندان این شهر خواست هشدارهای اعلام شده از طریق ستاد بحران را جدی بگیرند.

ولی اله حیاتی در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرد: در ستاد بحران  شهرستان خرمشهر آمادگی و تمهیدات لازم برای مقابله با  بحرانهای احتمالی اندیشیده شده است.

وی با اشاره به ساحل سازی پنج کیلومتر از رودخانه کارون با بهره گیری از تمامی ادوات و امکانات اداره راه و شهرسازی، سازمان منطقه آزاد اروند و شرکتهای عمرانی موجود در منطقه افزود: از شهروندان خرمشهری در روستاهای غرب کارون و حفار شرقی که در نزدیک رودخانه اسکان دارند، می خواهیم از هم اینک تا فردا از حضور در اطراف رودخانه کارون به طور جدی خودداری کنند و امشب برای تفرج و تفریح از منازلشان  خارج نشوند تا مشکل خاصی برای آنان ایجاد نشود.

حیاتی اظهار کرد: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده، تمامی نیروهای نظامی، انتظامی، امدادی و خدماتی منطقه برای مقابله با بحرانهای احتمالی در حال آماده باش کامل هستند و در این مسیر از تمامی امکانات و ظرفیتهای شهرستان و حتی استان استفاده خواهیم کرد.

تمامی دستگاههای اجرایی و امدادی با تمامی تجهیزات و امکانات موجود در شهرستانهای آبادان و خرمشهر در آماده باش کامل هستند، ستادهای مدیریت بحران در شهرستانهای آبادان و خرمشهر بر انجام کشیک شبانه روزی و همکاری تمامی دستگاهها با یکدیگر برای مقابله با حوادث غیر مترقبه احتمالی تاکید دارند ضمن آنکه از مردم به ویژه کودکان و سالمندان خواسته شده تا در هنگام بارندگی و وزش بادهای شدید از خروج غیرضروری از منزلشان خودداری کنند و روستائیان و صیادان نیز از حاشیه رودخانه ها فاصله بگیرند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: