کد خبر: ۲۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۳ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۵
مسئولانی که از یک سوراخ چندبار گزیده می‌شوند
«قطره‌قطره جمع گردد، وانگهی سیلاب شود»، این حکایت چند روز بارندگی در نیمه غربی ایران است، بارندگی‌هایی که حالا هم کشته دارد، هم مجروح و هم میلیاردها تومان خسارت.
همه‌چیز از نم‌نم باران شروع شد و البته استمرار این بارندگی‌ها در چند روز سیل به راه انداخت، لرستانی‌ها شب گذشته را با صدای غرش آسمان سر کردند و تعداد کشته‌های سیلاب با احتساب چوپان پلدختری و دو ایلامی در غرب کشور به سه نفر رسید.

اما همه ماجرای سیل قربانیان آن نیست، در خوزستان این سد دز است که دیگر توان نگه‌داشتن آب واردشده به خود را ندارد و بعد از سال‌ها حالا لبریز شده است، پل شناور دزفول هم در میان سیلاب شناور شده و رودخانه‌های «کرخه» و «دز» هم حسابی برای حاشیه‌نشینان خود دارند شاخ‌وشانه می‌کشند.



اوضاع نهاوند در همدان هم‌بارانی است، ستاد حوادث به حالت آماده‌باش درآمده تاکمی آن‌طرف‌تر احوال کرمانشاه هم‌دست کمی نداشته باشد.

فعلاً ۳ قربانی

مرور اخباری که امروز به سرخط رسانه‌ها رفت حکایت از اوضاع نامناسب در برخی شهرستان‌ها و استان‌های غرب کشور دارد.

محمد سلیمانی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان ایلام از مرگ یک زن جوان به دلیل سیل در میمک صالح‌آباد خبر داده و گفته که هنوز جسد این زن پیدا نشده است.

علاوه بر این، امید علی سبزی فرماندار دهلران نیز یادآور شده جسد یک راننده تریلر در شهرستان دهلران که دیروز مفقودشده بود امروز پیداشده است.

تا اینجای کار سیل در ایلام دو قربانی گرفته، قربانیانی که با مرگ چوپان پلدختری براثر صاعقه تعدادشان به سه نفر می‌رسد، موضوعی که توسط مدیرکل مدیریت بحران لرستان رسانه‌ای شد و رضا آریایی در مورد جزئیات آن به خبرنگار مهر گفت: به دنبال وقوع بارندگی‌ها و همچنین در اثر صاعقه در شهرستان پلدختر یک دامدار کشته شد، چوپان جوانی که ۲۳ سال بیشتر نداشت.

گرفتاران سیلاب

اما گرفتاران سیل در استان‌های غربی به قربانیان این حادثه محدود نشد، در استان ایلام به دنبال جاری شدن سیل و طغیان رودخانه سیمره سه زنبوردار اهل شهرستان چرداول که از عصر دیروز گرفتارشده بودند امروز ظهر به یمن پرواز بالگرد اعزامی از کرمانشاه نجات پیدا کردند.

هرچقدر که زنبورداران ایلامی با خوش‌شانسی از دل حادثه جستند، اما در اندیمشک ماجرا طور دیگری رقم خورد، به‌رغم اعزام بالگرد برای نجات ۵ خانوار گرفتار در دو منطقه الوار گرمسیری و بیاب در شهرستان اندیمشک همچنان این بالگرد به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی موفق به فرود نشده است.

رئیس جمعیت هلال‌احمر باغملک از توابع خوزستان هم گفته است: در بخش میداوود هفت خانوار، بخش صیدون ۱۲ خانوار و بخش مرکزی نیز ۱۲ خانوار متشکل از ۶۰ نفر گرفتار سیلاب شده‌اند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر رامهرمز هم از درگیری ۱۲ منطقه در شهرستان رامهرمز با سیلاب سخن گفته و رئیس جمعیت هلال‌احمر شوش نیز خبر داده است که تاكنون چهار روستای حاشیه رودخانه كرخه شهرستان شوش تخلیه‌شده‌اند.

آژیر قرمز سیلاب درغرب و جنوب ایران؛وضعیت کدام استان‌ها بحرانی است

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه با اشاره به امدادرسانی به سیل‌زدگان در شهرستان‌های کرمانشاه، سنقر، هرسین و کنگاور یادآور شده است که اقلام موردنیاز ۳۰ خانوار در روستای میان تنگ منصوری به تعداد ۱۶۰ نفر که به دلیل قطع ارتباط با داخل شهر نیاز به کمک داشتند تهیه‌شده است.

رئیس جمعیت هلال‌احمر لرستان هم با یادآوری اینکه ۲۹۸خانوار لرستانی براثر سیلاب حادثه‌دیده‌اند از امدادرسانی به هزار و ۳۰۰ نفر خبر داده است.

انسداد جاده و راه‌آهن

اما قربانیان و مجروحان و گرفتاران سیلاب تنها رهاورد این حادثه نبود تا زیرساخت‌های مختلف شهری و روستایی خسارات جدی را شاهد باشند.

در استان ایلام بارش شديد باعث ريزش كوه و مسدود شدن جاده مواصلاتی شهرستان‌های آبدانان - دره شهر شد، موضوعی که رحيم رشيدی مدیر اداره راه و شهرسازی آبدانان در مورد آن گفته است که با تلاش نيروهای راهداری این محور رفع انسداد شده است.

«دز» حالا بااین‌همه بارندگی برای خودش بحرانی شده است تا حبیب آصفی فرماندار دزفول بگوید: در حال حاضر ورودی رودخانه دز حدود هشت هزار مترمکعب در ثانیه است و خروجی آن نیز به پنج هزار و ۱۰۰ مترمکعب می‌رسد، موضوعی که مسئولان را نگران کرده است.در استان خوزستان به دنبال بارندگی‌های شدید در شهرستان دزفول، رودخانه دز طغیان کرده و پل شناور نصب‌شده روی این رودخانه را نیز با خود برد، همین‌طور به علت بارندگی‌های اخیر و طغیان رودخانه، جاده ارتباطی شوش - دزفول برای حفظ جان مردم مسدود شده است.

«دز» حالا بااین‌همه بارندگی برای خودش بحرانی شده است تا حبیب آصفی فرماندار دزفول بگوید: در حال حاضر ورودی رودخانه دز حدود هشت هزار مترمکعب در ثانیه است و خروجی آن نیز به پنج هزار و ۱۰۰ مترمکعب می‌رسد، موضوعی که مسئولان را نگران کرده است.

در لرستان اما سیلاب تا توانست خرابکاری کرد، از ریزش کوه‌گرفته تا انسداد جاده و حتی خروج قطار مسافربری از ریل، ماجراهایی که دسترسی زمینی به جنوبی‌ترین شهرستان این استان را نشدنی کرد.


در این استان بارش باران شدید و ریزش کوه خط راه‌آهن سراسری جنوب حدفاصل ایستگاه «کشور» به سمت ایستگاه «تنگ فنی» را مسدود کرد تا یک قطار مسافربری در این مسیر از ریل خارج شود. حادثه خروج قطار از ریل هرچند تلفات جانی نداشت ولی امروز حرکت همه قطارهای محور جنوب را لغو کرد تا مسئولان برای جابجایی مسافران اتوبوس اختصاص دهند.

کولاک محور بروجرد - زالیان و اختلال در تردد مسافران این محور و انسداد جاده «چالکل» و گردنه «دهلیج» در پلدختر از دیگر دستاوردهای بارندگی‌ها در این استان بوده است.

علاوه بر زیرساخت‌های ارتباطی منازل مسکونی و شبکه آب و برق نیز در این استان با مشکلات جدی مواجه شده است به‌طوری‌که قطعی و کاهش فشار آب در شهرستان پلدختر و دهلران مردم را کلافه کرد؛ از آسمان باران می‌بارد ولی زمینی‌ها تشنه‌اند!


در نهاوند استان همدان نیز مشکلات باران شدید دست‌کمی از دسته‌گل سیلاب ندارد، معاون فرماندار نهاوند گفته است: براثر بارش‌ها در نهاوند تاکنون آسیب‌دیدگی و خسارت خط انتقال آب گاماسیاب و چندین منزل مسکونی و مزارع کشاورزی اعلام‌شده است.

بخش‌هایی از خسارات ناشی از بارندگی و سیلاب در استان‌های نیمه غربی ایران در جدول زیر آمده است که مطابق برآوردهای اولیه خسارات در سه استان ایلام، خوزستان و لرستان بحرانی بوده است. اطلاعات این جدول به‌روزرسانی خواهد شد.

نام استان

مشکلات ناشی از بارش باران و وقوع سیلاب در استان‌های مختلف کشور

ایلام

سیل در استان ایلام دو کشته برجای گذاشته است

۳۶ میلیارد تومان خسارت به شهرستان دهلران

راه كمربندی شهر دهلران مسدود شد

مصدومیت ۹ نفر در اثر وقوع سیل در دهلران

تخریب سه دستگاه پل و خسارت به ۵۰ پل دهلران

خسارت به سه هزار هکتار از ارضی گندم و ۵۰۰ هکتار از اراضی کلزا دهلران

آب شرب مناطق شهری دهلران قطع شد

۱۰۰ کلونی زنبورعسل دره شهر از بین رفت

خسارت‌ به مزارع کشاورزی آبدانان

ریزش کوه در مناطق مختلف استان ایلام

سیل ۱۵ میلیارد ریال خسارت به کشاورزی دهلران وارد کرد

آب شهر لومار  گل آلود شد/ آبرسانی توسط تانکرهای سیار به شهروندان

چهارمحال و بختیاری

تردد در جاده‌های ارتباطی استان بسیار کند شد

لغزندگی جاده باعث انحراف خودرو شد

باران و سیلاب عشایر را زمین گیر کرد/ امدادرسانی به ۱۰۰ نفر

خوزستان

رودخانه دز طغیان کرد

مصدومیت ۲ چوپان در شهرستان باغملک

پل شناور نصب‌شده روی رودخانه دز را آب‌برد

۱۲ منطقه شهرستان رامهرمز درگیر سیلاب

۴روستای شهرستان شوش تخلیه شد

سد دز شاهد کم‌سابقه‌ترین حجم ذخیره آب در تاریخ ۵۰ ساله

تعداد ۵۵۹ خانوار گرفتار در سیلاب شهرهای مختلف استان امدادرسانی شدند

جاده ارتباطی شوش- دزفول مسدود شد

۴ روستای اهواز در معرض سیل

راه‌اندازی سیل بند بر روی رودخانه کارون

۱۳ روستای شوش تخلیه شد/ مزارع به زیر آب رفتند

سیل به اهواز رسید/ ۷ روستا تخلیه شد

کرمانشاه

۴۴خانوار سیل‌زده در کرمانشاه امدادرسانی شدند

کهگیلویه و بویراحمد

بارش مداوم تگرگ خسارت‌های زیادی به محصولات کشاورزی و باغات یاسوج وارد کرد

لرستان

چوپان پلدختری براثر صاعقه جان سپرد

انسداد خط آهن سراسری و لغو حركت همه قطارهای محور جنوب

محور پلدختر - خرم‌آباد مسدود شد

ریزش کوه در آزادراه خرم آباد - پل زال

خسارت ۳۰۰ میلیون ریالی به شبکه فشار متوسط و تیرهای برق پلدختر

زیر آب رفتن خط اصلی انتقال آب شهر پلدختر براثر طغیان رودخانه کشکان

آب‌گرفتگی ۲۰۰ منزل مسکونی در خرم‌آباد

قطعی و فشار پایین آب‌لوله‌کشی شهر پلدختر

۲۹۸خانوار لرستانی بر اثر سیلاب حادثه دیدند

امدادرسانی هلال‌احمر لرستان به ۱۵۰۰ حادثه‌دیده سیلاب

خسارت ۷۰ میلیارد تومانی سیلاب به بخش‌های مختلف دلفان

انسداد راه ارتباطی ۸۰ روستای لرستان

خسارت ۵ میلیارد تومانی به تاسیسات آب‌رسانی روستایی پلدختر

آب آشامیدنی ۴۵ روستای پلدختر قطع است

۱۱ روستای کوهدشت آب ندارند

سیلاب بزرگترین انارستان ایران را ویران کرد

همدان

سیلابی شدن بستر رودخانه‌های نهاوند خسارت به بار آورد

خط انتقال آب گاماسیاب براثر سیل و رانش زمین آسیب دید

ستاد بحران نهاوند در حالت آماده‌باش است

تخلیه اضطراری ۱۵ خانه روستایی به دلیل وقوع سیل در نهاوند

بارش شدید برف در گردنه گاماسیاب نهاوند


جلسه اضطراری معاون اول

سیل‌زدگان در غرب کشور از چهارشنبه‌شب با مصائب ناشی از سیلاب دست‌وپنجه نرم می‌کنند و حالا عصر امروز پنج‌شنبه خبرها حکایت از برگزاری جلسه اضطراری برای بررسی وضعیت خسارات با ریاست معاون اول رئیس‌جمهور دارد.


معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه ستاد مدیریت بحران کشور تأکید کرده است که باید همه امکانات برای مدیریت سیلاب‌ها بسیج شوند و سازمان هواشناسی نیز به‌صورت مستمر پیش‌بینی وضعیت هوا را گزارش دهد.

اسحاق جهانگیری همچنین به دغدغه موجود برای ورود سیلاب به شهرهای برخی از استان‌های جنوبی و غربی کشور اشاره و بر لزوم مدیریت دقیق خروجی سد دز توسط وزارت نیرو تأکید کرده و گفته است: باید ضمن اطلاع‌رسانی به‌موقع به مردم استان خوزستان به‌ویژه شهر اهواز، همه امکانات بسیج شود تا سیلاب‌های خروجی سد دز که به سمت اهواز در حال حرکت است، مدیریت‌شده و آسیبی به مردم شهرها و روستاهای در مسیر سیلاب وارد نشود.

لزوم آماده‌باش کامل همه دستگاه‌ها و نیروهای امدادی از دیگر تأکیدات معاون اول رئیس‌جمهور بوده و یادآور شده است که باید با آمادگی صددرصدی، پیش‌بینی‌های لازم انجام شود و تمهیدات لازم برای مدیریت هرگونه اتفاق و احتمالی اندیشیده شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور هم در این جلسه گزارشی از پیش‌بینی‌های لازم و اقدامات صورت گرفته در استان‌هایی که در اثر بارش شدید باران با مشکل مواجه بودند ارائه کرده و گفته است: ستاد مدیریت بحران در سطح استان‌ها به ریاست استاندار تشکیل و تدابیر لازم برای مدیریت بحران اندیشیده شده است.

در این جلسه که وزرای کشور، نیرو، جهاد کشاورزی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، دبیر شورای عالی امنیت ملی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، رئیس سازمان هواشناسی، و نماینده جمعیت هلال‌احمر نیز حضور داشتند موضوع مدیریت وضعیت موجود برای استان‌ها و شهرهایی که با مشکل سیلاب مواجه هستند موردبحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

هرچند هنوز جزئیات بیشتری در مورد اقدامات مسئولان ملی برای جبران خسارات سیل در استان‌های غرب و جنوب غرب رسانه‌ای نشده است اما باران دست از کار نکشیده و همچنان بر پیکر شهرهای غربی ایران می‌بارد، باران کار خود را می‌کند و مسئولان هم کار خودشان را!

سیلاب بهاری غرب و جنوب ایران حالا هم قربانی دارد، هم مجروح و هم خسارات میلیاردی، ماجرایی که افکار عمومی را یاد سیلاب زمستان و پاییز گذشته می‌اندازد، اینجا مسئولان از یک سوراخ چند بار گزیده می‌شوند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: