کد خبر: ۲۲۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
200 نماینده مجلس سوال از حسن روحانی را به هیئت رئیسه تقدیم کرده‌اند
در حالی که انتظار می‌رفت پس از سخنان رهبر انقلاب اسلامی در دیدار تصویری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و توصیه ایشان به همکاری قوا، رفتار مجلس نسبت به دولت ملایم‌تر شود – چنان که جمعی از نمایندگان که سودای استیضاح رئیس‌جمهوری را داشتند از آن منصرف شدند – اما به نظر می‌رسد نمایندگان تازه به مجلس رسیده، ترجیح می‌دهند سوال از رئیس‌جمهوری به عنوان ابزار نظارتی بهارستان علیه دولت استفاده کنند و بر آن اصرار هم دارند.
قلم‌نیوز: علی خضریان، نماینده تهران در مجلس در تذکری شفاهی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی با استناد به ماده ۲۱۰ آیین نامه داخلی مجلس و اصل ۸۸ قانون اساسی بیان کرد: براساس این دو اصل در صورتی که یک چهارم کل نمایندگان قصد داشته باشند در خصوص یک یا چند وظیفه رئیس‌جمهوری از ایشان سوال بپرسند می‌توانند صراحتا سوال خود را به هیئت رئیسه تقدیم کرده و رئیس مجلس در اسرع وقت به کمیسیون‌های تخصصی مربوطه ارجاع دهد و هر کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده رئیس‌جمهوری و نماینده سوال‌کنندگان تشکیل جلسه دهد. وی در ادامه اظهار کرد: نزدیک به یک ماه است که  قریب به ۲۰۰ نماینده مجلس سوالاتی را از رئیس‌جمهوری تقدیم رئیس مجلس کردند. رئیس مجلس یا هیئت رئیسه حق ندارد حق نمایندگان را تضییع کند.

در  اصل تعامل بین دولت و مجلس شکی نیست اما این تعامل یک ابزار نظارتی  در اختیار مجلس گذاشته است که اگر آن را کنار بزنیم نمی‌توانیم چشم‌انداز ایران قوی داشته باشیم. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما انتظار داریم که رئیس‌جمهوری در مجلس حاضر شده و از طرح‌های خود برای خروج از شرایط کنونی صحبت کند. اگر رئیس‌جمهوری برنامه‌ای ندارد استیضاح ایشان باید در دستور قرار گیرد.  در صورتی که رئیس مجلس در راستای سوال از رئیس‌جمهوری کم کاری کند مجلس نیز در کم کاری  دولت شریک خواهد بود.

جهانگیری هم بیاید!

دیروز همچنین سید محمدرضا میرتاج الدینی در تذکری در جلسه علنی مجلس گفت: ۲۰۰ نفر از نمایندگان از رئیس‌جمهوری سوال کردند که بر اساس اصل ۸۸ قانون اساسی این اقدام باید هر چه زودتر انجام شود. در مورد رئیس‌جمهوری نباید بیش از یک ماه فاصله بیفتد در حالی که هنوز به کمیسیون‌ها ارجاع نشده است. وی افزود: هیئت رئیسه باید سوال یا سوالات را در اسرع وقت به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع کنند. چه مصلحتی بزرگتر از این وجود دارد. وقتی مردم مشکلات عدیده اقتصادی دارند و شاهد نوسانات بی رویه قیمت ارز و مسائلی از این قبیل هستیم آیا رئیس دولت و رئیس‌جمهوری نباید بعد از سه ماه در مجلس حاضر شوند و به سوالات پاسخ دهند؟

این نماینده اصولگرای مجلس ادامه داد: ما صحبت‌های آقا در دیدار ویدئو کنفرانسی را فراموش نکردیم. ایشان فرمودند نقش نظارتی مجلس را مهم می‌دانم که نقشی اساسی و حیاتی است و نباید به آن بی‫توجهی شود ولی باید با متانت و خردمندانه این نقش ایفا شود. میرتاج‌الدینی اضافه کرد: از هیئت رئیسه می‌خواهم این موضوع را در جلسه خود مطرح کنند و بلافاصله آن را به کمیسیون‌ها ارجاع دهند. این روند حداقل دو سه هفته طول می‫کشد. نماینده مردم تبریز در مجلس اضافه کرد: امیدواریم وقتی رئیس‌جمهوری برای پاسخ دادن به سوالات نمایندگان به مجلس می‌آیند با معاون اول بیایند. آقای جهانگیری زمانی می‫گفت شب می‌خوابیم و صبح بیدار می‌شویم قیمت ارز بالا می‫رفت حالا ایشان پاسخ دهند چرا در دوره آنها اینطور شده است؟

سوال از رئیس‌جمهوری منتفی نشده است

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی که اداره جلسه علنی را برعهده داشت، در پاسخ به  تذکر میرتاج‌الدینی بیان کرد: براساس ماده ۲۱۰ آیین نامه داخلی  مجلس و اصل ۸۸ قانون اساسی این حق به نمایندگان داده شده تا از هیئت وزیران و رئیس‌جمهوری سوال کنند. هیئت رئیسه نیز در این راستا در خدمت نمایندگان است و تلاش هیئت رئیسه منتفی کردن سوال نیست بلکه هیئت رئیسه به دنبال این است تا تهمیداتی در نظر گرفته شده  تا در قالب گفت و گوهایی که منجر به تشدید مشکلات و مسائل نشود سوال دنبال شود. بحث سوال از رئیس‌جمهوری منتفی نشده است و رئیس مجلس و هیئت رئیسه مقدمات این امر را فراهم می‌کند تا به نتیجه برسد.

قاضی‫زاده هاشمی در پاسخ به تذکر میرتاج‌الدینی نیز گفت: در ماده ۲۱۰ اصل سوال از رئیس‌جمهوری و الزام پاسخگویی مدیران اجرایی امری ضروری است و هیئت رئیسه هم از آن استقبال می‌کند همچنان که تعدادی از امضاکنندگان از اعضای هیئت رئیسه هستند ولی باید ملاحظات جدی درمورد وضعیت کشور داشت. وی افزود: هیئت رئیسه به دنبال تمهید مقدمات است. شاید متون و مستندات هم باید کاملتر شود تا سیر طبیعی خود را طی کند اما اینطور نیست که ما آن را از دستور کار خارج کرده باشیم. ان‌شاءالله در مسیر درست قرار می‌گیرد.

حال باید دید حسن روحانی و چنان که یک نماینده اصرار دارد، اسحاق جهانگیری بالاخره برای پاسخ به سوالات مجلس به بهارستان خواهند رفت یا سیاست مجلس یازدهم بر تعامل دولت در سطح مذاکره در یک سال پایانی دولت دوازدهم خواهد ماند.

منبع: ابتکار
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: