کد خبر: ۲۲۲۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
آخرین آمار تلفات و مجروحین
انفجار مهیب بیروت نه تنها بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشته بلکه افکار عمومی را نیز تحت تاثیر قرار داده است. بسیاری مردم و رسانه‌ها با نگرانی خبرهای این حادثه را پیگیری می‌کنند.
قلم‌نیوز: آنچه می‌خوانید همه خبرهایی است که تا ساعت ۸ صبح امروز  ۱۵ مرداد در مورد این حادثه منتشر شده است. روایت و روند این گزارش به شکل معکوس و از آخرین خبرها تا اولین خبر از حادثه تنظیم شده است.

همه چیز درباره انفجار بیروت/ ۲ هفته حالت فوق العاده اعلام شد

کشته و مجروح شدن کارمندان چند سفارت‌خانه در بیروت

سفارت مصر در بیروت از کشته شدن یک کارمند خود و ناپدید شدن یک نفر دیگر در انفجارهای بیروت خبر داد.

نخست وزیر هلند ضمن ابراز همدردی با مردم لبنان اعلام کرد که پنج کارمند سفارت هلند در بیروت در انفجارهای این شهر مجروح شده‌اند.

مراکش نیز از مجروح شدن یکی از شهروندان این کشور در انفجارهای بیروت خبر داد.

سازمان ملل از آسیب دیدن یکی از کشتی‌های وابسته به نیروهای حافظ صلح در بیروت و مجروح شدن تعدادی از نیروها در انفجار بیروت خبر داد.

خبرگزاری فرانسه نیز اعلام کرد که تعدادی از کارمندان سفارت آلمان در بیروت در این انفجارها مجروح شدند.

همه چیز درباره انفجار بیروت/ ۲ هفته حالت فوق العاده اعلام شد

پنتاگون: شاهدی برای حمله بودن حادثه در دست نیست

برخلاف نظر ترامپ که حادثه انفجار در لبنان را حاصل یک حمله وحشتناک دانسته بود، ۳ مقام وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته اند شاهد و مدرکی مبنی بر حمله بودن انفجار بیروت در دست نیست.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پیش از این مدعی شده بود: به نظر می رسد انفجار در پایتخت لبنان حاصل یک حمله وحشتناک باشد. براساس برآوردی که سران نظامی آمریکا داشته اند به نظر می رسد انفجار در بیروت ناشی از یک حمله یا انفجار یک بمب بوده است.

آمار تازه قربانیان: ۷۸کشته و بیش از ۴۰۰۰ زخمی

منابع خبری اعلام کردند بنا بر آخرین آمار تاکنون دست‌کم ۷۸ نفر در حادثه انفجار بیروت جان خود را از دست داده اند و ۴ هزار نفر دیگر نیز بر اثر این حادثه زخمی شدند.

زخمی شدن شماری از نیروهای حافظ صلح در انفجار بیروت

سخنگوی رسمی نیروهای حافظ صلح در لبنان از زخمی شدن شماری از نیروهای این گروه و آسیب دیدن یکی از کشتی‌های یونیفیل مستقر در بندر بیروت در انفجار روز سه شنبه این بندر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ملی لبنان، "آندریا تیننی" سخنگوی رسمی نیروهای یونیفیل در بیانیه‌ای اعلام کرد: در نتیجه انفجار مهیب عصر سه شنبه در بیروت، یکی از کشتی‌های یونیفیل مستقر در این بندر آسیب دیده و شماری از نیروهای حافظ صلح زخمی شده‌اند که حال برخی از آنها وخیم است.

"دیل کول" رئیس نیروهای یونیفیل نیز ضمن همدردی با مردم لبنان با دولت و مردم این کشور، اعلام همبستگی و آمادگی این گروه را برای ارائه کمک‌ها و حمایت‌ها به لبنان اعلام کرد.

همه چیز درباره انفجار بیروت/ ۲ هفته حالت فوق العاده اعلام شد

دولت لبنان گروه بحران تشکیل داد

به گزارش پایگاه خبری العهد، به دستور میشل عون رئیس جمهوری لبنان گروه بحران به ریاست "انطوان شقیر" در کاخ ریاست جمهوری تشکیل شد.

بر اساس این گزارش، هدف از تشکیل این گروه، پیگیری عواقب حادثه انفجار و هماهنگی با دستگاه‌های مرتبط است.

همه چیز درباره انفجار بیروت/ ۲ هفته حالت فوق العاده اعلام شد

عون: مصیبتی بزرگ بر لبنان وارد شد

 "میشل عون" رئیس جمهوری لبنان در جلسه اضطراری شورای عالی دفاع لبنان به دنبال وقوع انفجار مهیب در بیروت، با بیان این‌که مصیبتی بزرگ بر لبنان وارد شده، خواستار برگزاری فوری جلسه شورای وزیران شد.

شورای عالی دفاع لبنان خواستار اعلام حالت فوق‌العاده در کشور شد

خبرگزاری لبنان از برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای عالی دفاع لبنان به ریاست «میشل عون» رئیس جمهوری این کشور در قصر ریاست جمهوری در بعبدا خبر داد.

شورای عالی دفاع لبنان، بیروت را یک شهر آسیب دیده اعلام و به دولت توصیه کرد که شرایط فوق العاده در کشور اعلام کند.

اعلام آمادگی هلال احمر ایران برای امدادرسانی به حادثه‌دیدگان لبنانی

رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران از اعلام آمادگی این جمعیت برای امدادرسانی به حادثه‌دیدگان وقوع انفجاری مهیب در بندر بیروت خبر داد.

"کریم همتی" بامداد چهارشنبه در پیامی به رئیس صلیب سرخ لبنان با مردم این کشور ابراز همدردی و برای هرگونه کمک و امدادرسانی به حادثه دیدگان اعلام آمادگی کرد.

همه چیز درباره انفجار بیروت/ ۲ هفته حالت فوق العاده اعلام شد

مفقودی ۷ نفر از کارکنان بندر در انفجار بیروت 

وزیر اقتصاد و بازرگانی لبنان صبح امروز ۱۵ مرداد گفت :  ۷ کارمند بخش انبارهای گندم در بندر بیروت مفقود شده اند.  

حزب‌الله، لبنانی‌ها را به وحدت و همبستگی دعوت کرد

حزب‌الله لبنان شامگاه سه‌شنبه با انتشار بیانیه ای، حادثه انفجار در بندر بیروت را فاجعه‌ای دردناک برای ملت لبنان خواند و لبنانی‌ها را به وحدت و همبستگی در این مصیبت فراخواند.

در این بیانیه، حزب الله همه ملت لبنان اعم از جریان‌های سیاسی و احزاب مختلف را به وحدت دعوت کرده است.

در بیانیه حزب الله لبنان تأکید شده که این حزب لبنانی با همه امکانات خود برای مقابله با مصیبت رخ داده وارد عمل خواهد شد.

حزب‌الله برای بازماندگان حادثه انفجار مخزن نیترات سدیم در بندر بیروت صبر طلب کرد و از تلاش‌های صورت گرفته از سوی نیروهای امدادی اعم از کادر پزشکی و درمانی، نیروهای امداد و نجات تقدیر و اعلام کرد: کار بزرگی از سوی نیروهای امدادی در این روز صورت گرفت.

همه چیز درباره انفجار بیروت/ ۲ هفته حالت فوق العاده اعلام شد

انصارالله: آماده‌ کمک به لبنان هستیم

«محمدعلی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن سه‌شنبه شب در واکنش به انفجار بیروت، ضمن ابراز همدردی با مردم و دولت لبنان، از آمادگی صنعاء برای کمک به این کشور خبر داد.

به گزارش المسیره یمن، محمدعلی الحوثی ضمن ابراز همبستگی با لبنان در پی انفجار بندر بیروت، به خانواده قربانیان این حادثه تسلیت گفت و برای تمامی زخمی شدگان آرزوی بهبودی و سلامتی کرد.

وی گفت: یمن حاضر است در حد توان به برادران خود در کشور لبنان کمک کند.

اعلام آمادگی شورای اروپا برای کمک به لبنان

رئیس شورای اروپا درخصوص ارائه کمک به لبنان در این حادثه اعلام آمادگی کرد.

وزیر خارجه انگلیس نیز ضمن اعلام همدردی با ملت لبنان، از آمادگی کشورش برای ارائه کمک و پشتیبانی خبر داد.

در همین راستا سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز برای ارسال هرگونه کمک به لبنان آمادگی کشورش را اعلام کرد.

دستور امیر قطر برای انتقال بیمارستان‌های سیار به بیروت

تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در تماس با میشل عون رئیس جمهوری لبنان از صدور دستور ارسال بیمارستان‌های سیار به بیروت خبر داد.

زخمی شدن سفیر قزاقستان در انفجار بیروت

سفارت قزاقستان در بیروت اعلام کرد که سفیر این کشور در نتیجه انفجار عصر سه‌شنبه بیروت زخمی شده و به ساختمان سفارتخانه نیز خسارت وارد آمده است.

پنتاگون: اظهار نظر درباره انفجار بیروت، زود است

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در نخستین واکنش به انفجار بیروت گفت هنوز زود است درباره آن اظهار نظر کنیم.

جسیکا مک‌نالتی روز سه‌شنبه اظهار کرد: ما از این انفجار آگاه هستیم اما بسیار زود است که درباره احتمال آسیب دیدن شهروندان آمریکایی اظهار نظر کنیم.

در همین حال، وزارت خارجه آمریکا نیز در واکنش به انفجار در بیروت پایتخت لبنان اعلام کرد که گزارش‌های مربوطه را از نزدیک دنبال کرده و آماده ارائه «هر نوع کمک احتمالی» است.

به گزارش رویترز، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سه‌شنبه شب گفت که این وزارتخانه اطلاعاتی درباره علت انفجار ندارد اما از نزدیک با مقام‌های محلی لبنان همکاری می‌کند تا مشخص شود که آیا شهروندان آمریکایی در آن کشور تحت تأثیر قرار گرفته‌اند یا نه.

همه چیز درباره انفجار بیروت/ ۲ هفته حالت فوق العاده اعلام شد

اظهار بی‌خبری سازمان ملل از وضع سلامت نیروهای خود در بیروت

فرهان حق معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد سه‌شنبه در نشست خبری روزانه در پاسخ به این سوال که آیا در انفجار امروز به دفتر سازمان ملل یا نیروهای آن در لبنان آسیبی رسیده است، افزود: تا الان هیچ اطلاعاتی از انفجار لبنان به دستمان نرسیده است.

وی ادامه داد: هنوز گزارشی از آسیب دیدن نیروهای سازمان ملل متحد در آن کشور به ما نرسیده اما امیدواریم آنها و مردم لبنان در این حادثه در سلامت باشند.

درخواست کمک نخست وزیر لبنان از کشورهای دوست

حسان دیاب نخست وزیر لبنان در سخنانی کوتاه از کشورهای دوست و برادر درخواست کمک کرد.

به گزارش المیادین، دیاب گفت: لبنان با یک مصیبت مواجه شده است و تنها با عزم و اتحاد لبنانی‌ها می‌توان از این فاجعه عبور کرد.

وی تأکید کرد که پیش از تکمیل شدن تحقیقات هیچ‌گونه گمانه‌زنی نخواهد کرد؛ دیاب در عین حال تصریح کرد: کسانی که مسؤول این فاجعه بودند، حتماً مجازات خواهند شد و بهای آن را می‌پردازند.

قبرس نیز انفجار بیروت را حس کرد

شبکه الجزیره به نقل از مرکز لرزه نگاری اروپا گزارش داد: انفجار بیروت را ساکنان قبرس که در ۲۴۰ کیلومتری این شهر قرار دارد، احساس کردند.

تخریب بخش‌هایی از کاخ ریاست جمهوری لبنان

خبرنگار شبکه سی ان ان نیز به نقل از رسانه‌های لبنان گزارش داد؛ انفجار امروز بخش‌هایی از کاخ ریاست جمهوری لبنان را نیز تخریب کرده است

در همین راستا منابع لبنانی گزارش داده‌اند که همسر، دختر و شماری از مشاوران نخست وزیر لبنان بر اثر انفجار در بیروت، مصدوم شدند.

اعلام آمادگی ایران برای کمک به مردم لبنان

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بر آمادگی کشورمان برای کمک به برادران و خواهران لبنانی تأکید کرد.

سید عباس موسوی انفجار شدید عصر سه‌شنبه در بندر بیروت و کشته و زخمی شدن صدها تن در این حادثه دلخراش را تأسف‌آور و نگران‌کننده دانست و اظهار کرد: با اندوه بسیار این حادثه و اخبار آن را دنبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن اعلام همدردی و تسلیت ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران با ملت و دولت لبنان، بر آمادگی کشورمان برای کمک به برادران و خواهران لبنانی تأکید کرد.

موسوی همچنین بر همبستگی با دولت و ملت لبنان در این شرایط سخت و طاقت فرسا تصریح کرد.

واکنش مقتدی صدر و حکیم‌ به انفجارهای بیروت

«مقتدا صدر» و «سید عمار حکیم» رهبران جریان صدر و ائتلاف عراقیون در واکنش به انفجار مهیب عصر سه‌شنبه بیروت با مردم لبنان ابراز همدردی کردند.

سید عمار حکیم، در پیامی توئیتری نوشت: با نگرانی شدید پیامدهای انفجارهایی که بیروت را لرزاند و قربانیان بسیار و خرابی‌های گسترده به بار آورد را پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: ضمن ابراز تسلیت و همدردی با دولت و ملت لبنان و خانواده‌های قربانیان از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم که در کنار لبنان بایستد و در این شرایط سخت به یاری‌اش بشتابد.

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر نیز در توئیتی، درباره انفجار بیروت نوشت: ما از خداوند متعال می‌خواهیم که بیروت و مردم عزیز آن را از هرگونه آسیب محافظت کند.

انتقال بیش از ۴۰۰ زخمی ناشی از انفجار به بیمارستان رزق

خبرگزاری رسمی لبنان به نقل از مدیر بیمارستان رزق بیروت اعلام کرد: بیش از ۴۰۰ زخمی در پی انفجار عصر امروز به این بیمارستان منتقل شدند.

همه چیز درباره انفجار بیروت/ ۲ هفته حالت فوق العاده اعلام شد


ظریف: لبنان قوی بمان

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار پیامی توئیتری با اشاره به وقوع انفجار در بیروت و ابراز همدردی با مردم مقاوم آن کشور، ‌ نوشت: «لبنان قوی بمان».

در توییت «محمد جواد ظریف» آمده است: «ذهن و دعای ما با مردم بزرگ و مقاوم لبنان است».

«ایران همانند همیشه آماده است به هر نحوی که ضروری باشد کمک‌رسانی کند».

ظریف در نسخه عربی پیام توئیتری خود نیز نوشت: قلب‌های ما در این فاجعه بزرگ با ملت لبنان است. شهدا مورد رحمت قرار بگیرند؛ ضمن صبر و آرامش برای خانوده قربانیان، مجروحان شفا یابند. سلام و درود خدا به این کشور سرفراز.

درگذشت دبیرکل حزب کتائب لبنان در حادثه انفجار بیروت

منابع خبری سه‌شنبه شب گزارش دادند، «نزار نجاریان» دبیرکل «حزب الکتائب اللبنانیه» در پی انفجار بندر بیروت جان باخت.

به گزارش المیادین، نجاریان که در زمان انفجار بندر بیروت، در مقر حزبش حضور داشت، بر اثر شدت جراحات وارده ناشی از انفجار عصر امروز بیروت، جان باخت.

ناپدید شدن ۱۰ نیروی امدادی و آتش‌نشان

مروان عبود استاندار بیروت در گفت‌ وگوی اختصاصی با اسکای نیوز اعلام کرد: ۱۰ نفر از نیروهای آتش‌نشانی که به محل حادثه اعزام شده بودند، پس از انفجار دوم ناپدید شدند و هیچ اطلاعی از آنها در دست نیست.

آنچه در بندر بیروت روی داده، بیشتر شبیه به انفجار هیروشیما و ناکازاکی است.

جمعیت هلال احمر لبنان نیز اعلام کرد که بیش از ۳۰ تیم پزشکی به بندر بیروت منتقل شده است.

اعلام عزای عمومی در روز چهارشنبه

در پی وقوع انفجار مهیب در بیروت "حسن دیاب" نخست‌ وزیر لبنان روز چهارشنبه را عزای عمومی اعلام کرد.

"میشل عون" رئیس‌ جمهوری لبنان نیز شورای عالی دفاع را به یک نشست اضطراری در کاخ بعبدا فرا خوانده است.

آتش سوزی در انبار نیترات؛ عامل وقوع انفجار بیروت

مدیرکل گمرک لبنان اعلام کرد: ماده نیترات باعث وقوع انفجار در بندر بیروت شده است و سیلوهای غله کاملاً در این انفجار تخریب شدند.

در همین ارتباط خبرنگار شبکه خبری المیادین به نقل از یک منبع امنیتی گزارش داد: این انفجار تروریستی نبوده است.

از سوی دیگر، شبکه الجزیره قطر به نقل از «مروان عبود» استاندار بیروت گزارش داد: حجم خسارت‌های این انفجار بسیار زیاد است.

انفجار مهیبی بیروت را لرزاند

در پی وقوع آتش‌سوزی گسترده‌ در یکی از انبارهای مواد محترقه واقع در بندر بیروت، عصر سه‌شنبه انفجار مهیبی رخ داد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی لبنان، صدای انفجار به قدری شدید بوده که در پایتخت و حومه شنیده شده است و نیروهای آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام شدند.

منبع: همشهری انلاین

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: