کد خبر: ۲۲۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
عملیات اعاده حیثیت از دانشگاه‌های شریف و بهشتی
فضای آکادمیک کشور تابه حال اینچنین در فضای دوقطبی قرار نگرفته و با امواج سهمگین سیاسی روبه رو نشده بود. دو قطبی نحوه تایید صلاحیت علمی مهرداد بذرپاش- مریم روحانی که هر روز یکی از گروه‌های سیاسی، برای خنثی کردن اثر رسانه جریان سیاسی مقابل، درحال رو کردن برگ برنده‌ای است و به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها به پایان برسد.

قلم‌نیوز: در این میان اما بیشتر از همه دو دانشگاه شریف و دانشگاه بهشتی تحت فشار قرار گرفته اند و مسئولان این دانشگاهها نیز تلاش می‌کنند در بین این همهمه های سیاسی، از پرستیژ علمی دانشگاه خود اعاده حیثیت کنند. از یک سو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با انتشار بیانیه و مصاحبه‌های مختلف اعلام می‌کند که برخلاف ادعاهای برخی رسانه‌های اصولگرا، دختر حسن روحانی هیچ گاه عضو هیات علمی این دانشگاه نبوده و نخواهد شد و از سوی دیگر دانشگاه شریف و حتی گروههای بسیج این دانشگاه در حال شفاف‌سازی درباره عملکرد فعالیت علمی بذرپاش در این دانشگاه هستند.

کاری سخت و دشوار برای هر دو دانشگاه تا بتوانند در این روزهای سخت و تقابل قطب‌های مختلف سیاسی، حیثیت علمی خود را حفظ کنند و بدون جنجال راه علمی خود را ادامه دهند. عملیاتی که به نظر می‌رسد بسیار دشوار باشد و در فضای غبارآلود سیاسی این روزها، دستیابی به آن سخت.

بهشتی و مریم روحانی

ماجرای مریم روحانی دقیقا با اوج گیری حاشیه ها درباره سوابق علمی مهرداد بذرپاش از سوی برخی رسانه‌های اصولگرا مطرح شد. خبرگزاری تسنیم در تاریخ هفت مردادماه در گزارشی اختصاصی با عنوان دختر روحانی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی شد؟ ادعا کرد حدود ۴۵ روز پیش برخی مطلعین از مسائل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تماس با خبرگزاری تسنیم اعلام کردند که ظاهراً برخی مسئولان دانشگاه بنا دارند خانم مریم روحانی، دختر حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور را به عنوان عضو هیات علمی گروه مهندسی بافت و علوم سلولی کاربردی این دانشگاه به خدمت بگیرند اما این مسئله مورد اعتراض برخی از مسئولان است.

مراجعه به سایت دانشگاه در آن زمان نشان می دهد که چنین اتفاقی رخ نداده است و هنوز خانم مریم روحانی عضو هیات علمی این دانشگاه محسوب نمی‌شود... پس از چندی با مراجعه به سایت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مشخص شد که نام خانم مریم روحانی این بار رسماً به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی »... درج شده است.

این خبرگزاری در گزارش دیگری در تاریخ نگاهی به سامانه علم سنجی « ۱۰ مردادماه ادعا کرد اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی علوم پزشکی نشان می‌دهد که نام مریم روحانی به عنوان عضو هیات علمی درج شده است. در این سامانه خانم مریم روحانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی » به عنوان استادیار . معرفی شده است ۴ حالا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وارد ماجرا شده و درباره این موضوع توضیح داده و گفته دختر رئیس جمهوری مانند ۲۸۹ عضو دیگر درحال گذراندن دوره طرح خود است.

در بخشی از این جوابیه آمده : خانم دکتر مریم روحانی، فارغ التحصیل رشته دکترای‌زیست فناوری پزشکی از انستیتو پاستور ایران می باشد که پس از فارغ التحصیلی درخواست گذراندن تعهدات قانونی خود را در آذرماه سال ۹۸ به دانشکده های فناوری‌های نوین پزشکی دانشگاه ارائه داده اند... بر همین اساس وی جهت گذراندن تعهدات قانونی از تاریخ ۹۸ به عنوان عضو هیات علمی تعهداتی در /۱۰ / ۱۸دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی شروع به کار نموده است.

قابل ذکر است درحال حاضر تعداد ۲۸۹نفر از اعضای هیات علمی با شرایط مشابه ایشان در دانشگاه مشغول گذراندن تعهدات قانونی خود می‌باشند و طبق ماده ۱۴ آیین نامه اداری و استخدامی اعضاء هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور، مجوزی برای استخدام رسمی آنها نبوده و به کارگیری متعهدین خدمت مستلزم وجود ردیف سازمانی بلاتصدی و مجوز استخدام به عنوان عضو هیات علمی نمی باشد و این افراد صرفاً تعهدات قانونی را در دانشگاه طی خواهند نمود.

بدیهی است پس از پایان تعهدات، رابطه کاری این گونه افراد با دانشگاه قطع خواهد شد و صرفاً افرادی به استخدام هیات علمی دانشگاه درخواهند آمد که در فراخوان جذب اعضاء هیات علمی دانشگاه شرکت نمایند.

شریف و مهرداد بذرپاش

ماجرای مهرداد بذرپاش را احتمالا می‌دانید و بنابراین از شرح کامل پیشینه آن خودداری می‌کنیم. فقط در همین حد توضیح دهیم که در رزومه ارسالی او به مجلس که برای تصدی پست ریاست دیوان محاسبات ارائه شده بود، حرف و حدیث‌های زیادی ایجاد شده بود. یکی از این موارد، سابقه عضویت در هیات علمی دانشگاه شریف بود.

در حدود یک هفته پیش، سعید سهراب پور، رئیس سابق دانشگاه شریف درباره حکم هیات امنایی شدن مهرداد بذرپاش در مقطعی در دانشگاه شریف، گفته بود: گویا کامران دانشجو، وزیر علوم دولت احمدی نژاد در «آخرین لحظات وزارت خود حکمی را برای هیات امنایی شدن آقای بذرپاش صادر کرده اما پس از آن هیچ هیات امنایی که ایشان در آن شرکت کند، تشکیل نشد. هیات امنا سالی یک الی دو بار تشکیل می‌شود، صرفا صدور حکم فایده‌ای ندارد، او باید عضو هیات امنا شود. البته کار غلطی بوده که به این فرد حکم هیات امنایی داده اند. اعضای فعلی ترکیبی از وزیر و نماینده مجلس است. شأن دانشگاه صنعتی شریف چیز دیگری است. هرچند وزیر می تواند برای کسی حکم هیات امنایی بزند اما بالاخره دانشگاه هم باید از آن فرد دعوت کند.

پایگاه خبری اصلاح طلب امتداد که نزدیک به حزب اتحاد ملت است در گزارشی مدعی شد اعضای هیات رئیسه مجلس، با دکتر غلامی، وزیر علوم تماس گرفته تا او را برای جلوگیری از انتشار بیانیه دانشگاه شریف علیه بذرپاش تحت فشار قرار دهد.

محسن.د که به بذرپاش نزدیک است روز یکشنبه و سه شنبه در تماس با وزیر علوم، خواستار جلوگیری از انتشار بیانیه دانشگاه شریف در مورد عضویت بذرپاش در پژوهشکده شهید رضایی شده است. او همچنین غلامی را برای تایید نامه عضویت بذرپاش در هیات امنای دانشگاه شریف تحت فشار قرارداده تا بتوانند همچنان بذرپاش را در منصب ریاست دیوان محاسبات حفظ کنند.

روز گذشته همچنین خبرگزاری اصولگرای آنا نامه‌ای را منسوب به بسیج دانشجویی دانشگاه شریف منتشر کرد که برخلاف انتظار، لحن انتقادی دارد. در بخشی از این نامه آمده: بی توجهی اولیه و عدم پاسخ شما به این پرسش‌ها و تقویت شبهات حول استفاده تان از سابقه بسیج دانشجویی به عنوان سابقه شغلی، اعضای این تشکل را پس از جمع‌آوری مویداتی که تلویحا دال بر همین موضوع بودند، مجاب نمود تا پیرامون این واقعه اقدام به موضع گیری کنند.

در پاسخ به این موضع گیری، این گونه مطرح شد که نه سابقه دانشجویی، بلکه سابقه فعالیت در پژوهشگاه شهید رضایی آنهم در سمت معاونت آموزشی با سوابق کاری به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.

با ارائه این پاسخ از جناب شما و بررسی جوانب این موضوع توسط بسیج دانشجویی و نظر به تفسیر خاص ارائه شده از قانون و ابهام و تفسیرپذیری قانون، قانون شکنی روشنی به چشم نخورد، ولی همچنان سؤالات مهمی حول این موضوع وجود دارد: اولا، یک دانشجوی سال دومی چگونه عهده دار چنین مسئولیتی در یک نهاد پژوهشی می‌شود؟ ثانیا، چگونه فعالیت علمی و اقتصادی شما، آن هم در سطح معاون با مسئولیت تمام وقت شما به عنوان مسئول بسیج دانشجویی جمع‌پذیر بوده است؟ ثالثا، شرح فعالیت های شما در این پژوهشکده در آن برهه که بنا بر اظهارات خودتان با شهید بزرگوار احمدی روشن نیز همکاریداشته اید، چه بوده است؟

در بخش پایانی این نامه آمده: بنابراین سبب اهمیت بالای مطالب فوق و لزوم پاسخگویی و روشنگرانه جنابعالی در این خصوص، بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف از شما دعوت می‌کند در یک جلسه مجازی صریح و عمومی حضور یابید.

انتظار برای ماراتن سیاسی - علمی

حالا باید منتظر باشیم و ببینیم که دو دانشگاه خوشنام کشور چگونه از تلاط مهای سیاسی خود را نجات می‌دهند و به مدار همیشگی‌شان باز می‌گردند.

منبع: هفت صبح

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: