کد خبر: ۲۲۰۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) در ماه محرم امسال با توجه به ویروس پر خطر کرونا با چالش‌هایی روبه رو بود. برخی از مداحان معتقدند که عزاداری و آیین این ایام باید مانند همیشه برگزار گردد البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در مقابل از جمله وزارت بهداشتی‌ها بر این باورند که هرگونه تجمع سبب گسترش ویروس کرونا می‌گردد و به دنبال آن جان بسیاری از انسان‌ها به خطر می‌افتد.
با این حال طبق آخرین تصمیم کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا قرار شده است که مراسم عزاداری امام حسین (ع) دقیق و کامل با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم، سخنرانان و مسئولان هیئات مذهبی، تکایا و حسینیه‌ها برگزار شود.

از سوی دیگر در حالی که وزارت بهداشت به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا و سلامت انسانها، از مخالفان برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) به مانند همیشه بود، به نظر می‌رسد که در جلسه‌ای که وزیر بهداشت با مداحان درباره نحوه برگزاری مراسم محرم، داشته است، آنها توانسته‌اند وزیر بهداشت را قانع کنند چرا که نمکی در این جلسه اظهار داشته است:« در عزاداری‌ها فقط باید پروتکل‌ها را رعایت کرد و ماسک بزنیم. راه افتادن دسته دو بدی دارد که فکر ما را به خود مشغول کرده؛ اول اینکه با هیچ قوه قهریه‌ای نمی‌توانیم فاصله‌ها را حفظ کنیم و دوم اینکه اساساً نمی‌توانیم و قبیح می‌دانیم اگر جلوی عزاداری مردم را بگیریم چون این شورش دل عاشق است»

مراسمی برگزار نمی‌کنیم

به این ترتیب قرار است که مراسم عزاداری امام حسین (ع) همانطور که اعلام شده است با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شود. اما با این وجود هیئت‌های یزدی که مراسم‌های عزاداری شان در ایام محرم زبانزد خاص و عام است، برای حفظ جان مردم در برابر کرونا دست به اقدامی قابل تحسین زده اند. ماجرا از این قرار است که تعدادی از هیئت‌های یزدی با انتشار اطلاعیه‌هایی جداگانه اعلام کردند که امسال عزاداری به شکل سنتی نخواهند داشت و با توزیع بسته‌های معیشتی شعور حسینی را پاس می‌دارند. اقدامی قابل تحسین که هم افراد را در برابر کرونا مصون می‌دارد و هم دست نیازمندی را در این شرایط نابه سامان اقتصادی می‌گیرد.

در یکی از اطلاعیه‌های یکی از این هیئت‌های مذهبی شهر یزد آمده است:«هرچند عدم برگزاری مراسم محرم جز زجر و شکنجه چیز دیگری برای ما نیست لذا جان و سلامت انسان‌ها بر تمام فریضه‌ها مقدم است و ما بر آن شده‌ایم شعور حسینی را بر شور حسینی ترجیح داده و از برگزاری عزاداری جمعی پرهیز نماییم و با تهیه بسته‌های معیشتی و مطالعه هدف قیام عاشورا دین خود را به ساحت مقدس آقا امام زمان (عج) و مظهر الگوی شهادت حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) ادا نماییم.»

محرم 99؛ با هم ولی به دور از هم

عصرایران نیز طی یادداشتی به قلم مصطفی داننده در خصوص برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) نوشته است:« محرم سال 99 می‌تواند متفاوت‌ترین محرم تمام سال‌های ایران باشد. محرمی که به واسطه کرونا هم شکل عزاداری‌اش و هم نذری دادن‌اش با سال‌های قبل فرق کند. امسال خانگی‌ترین عزاداری امام حسین (ع) را تجربه خواهیم کرد.

کرونا اجازه کنار هم بودن و سینه زدن برای سالار شهیدان را نمی‌دهد. در روزهای کرونایی، کنار هم بودن یعنی خطر بیماری و درگیر شدن با این ویروس لامذهب، به خاطر همین مسئله می‌شود مردم به واسطه صداوسیما و شبکه‌های اجتماعی با هم ولی به دور از هم برای اباعبدالله(ع) عزاداری کنند. جلسات سخنرانی و روضه خوانی می‌تواند به صورت مستقیم از تلویزیون، رادیو و شبکه‌های اجتماعی پخش شود و مردم در خانه خودشان پای منبر بنشینند و برای سیدالشهدا(ع) اشک بریزند و بر سینه بکوبند.

وزارت ارتباطات همانند تعطیلات نوروز می‌تواند به مدت 10 روز اینترنت رایگان در اختیار مردم بگذارد تا آنها بتوانند به راحتی پای روضه و منبرهای مجازی بنشینند. با این روش هم عزاداری برگزار می‌شود و هم مردم از خطر کرونا در امان می‌مانند. سال99 به واسطه کرونا یک سال ویژه است و عزاداری محرم هم باید ویژه و متفاوت از تمام سال‌های قبل باشد. در این محرم متفاوت، داستان‌ نذری‌ها هم باید رنگ و بوی دیگری بگیرد.

در این ماه خیلی از مردمان نذر دارند که به مردم به هر اندازه‌ای که می‌توانند غذا بدهند یا ایستگاه صلواتی علم کنند و به دست مردم چای و شربت بدهند. امسال خیلی نمی‌شود به این شیوه نذری داد. می‌شود جنس نذری‌ها را عوض کرد. ایستگاه‌های صلواتی می‌توانند با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به مردم ماسک و دستکش بدهند. مردم به جای دیگ‌های غذا می‌توانند ارزاق خشک مثل برنج، گوشت، ماکارونی و... را در اختیار مردمی بگذارند که به واسطه کرونا چرخ زندگی‌شان نمی‌چرخد. می‌شود هزینه غذای نذری را به پاک کردن حساب بدهکاران به سوپرمارکت‌ها اختصاص داد. مردمی که قسطی خرید کرده‌اند و به هر دلیلی نمی‌توانند بدهی خود را پرداخت کنند. کرونا و شرایط بد اقتصادی کاری کرده است که بخشی از مردم بسیار سخت زندگی می‌کنند و محرم امسال می‌تواند یک محرم متفاوت باشد. محرمی که نذری دهندگان، کرونا را تبدیل به یک فرصت می‌کنند و باری از دوش مردم بر می‌دارند. امسال همه مردم می‌توانند با نیت نذر، غذایی که می‌خورند را بپزند و به همین واسطه بعد از پایان هیئت‌های مجازی هر شب غذای نذری بخورند. چاره‌ای نیست باید از تمام امکانات برای برگزاری محرم با کمترین حضور فیزیکی استفاده کرد. محرمی که تبدیل به تاریخی‌ترین محرم ایران خواهد شد.

واکنش کاربران

اکنون این اقدام هیئت‌های یزدی بسیار مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و تحسین آنها را برانگیخته است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «تنها عزاداری که دوست دارم تو محرم ببینم هیئت‌های یزدی هستن نوحه‌های زیبا و پرمفهوم سینه زنی‌های مرتب و به دور از جناح بازی و سیاسی بازی اما خب امسال دست به اقدامی زدند که بسیار قابل تحسین است»
یکی دیگر از کاربران نوشته است:« چرا اینقدر هیئت‌های یزدی باشعورند؟ در نوع نوحه‌ها در نوع سینه زنی و این بار در این نوع نگاه به معضل بزرگ کشور... دمشون گرم»

دیگری نوشت:« مردم باید همین جوری با عقل و درایت، بی‌فکری برخی از مسئولین رو جبران کنن دیگه»

کاربران دیگر گفته اند:« این یعنی فهمیدن فلسفه عزاداری»، « یزد به واقع چند پله بالاتر است در مراسمات و شئونات مذهبی و تطابق خروجی مردمانش با حرفشان»، «درسی باشد برای سایر هیئت های عزاداری در سراسر ایران عزیز ما»، «به خاطر شیوع کرونا در تجمعات و افزایش خطر مرگ هموطنان، خواهشمندیم امسال عزاداری به شکل سنتی نداشته باشید و با توزیع بسته‌های معیشتی و ماسک و... به جای شور حسینی، شعور حسینی را پاس بداریم دقیقا مثل همون کاری که هیئت‌های یزدی قرار است انجام بدهند»، « برگزاری محرم با پروتکل‌های بهداشتی امری محال است. هیئت‌های بزرگ یزد امسال مراسم عزاداری برگزار نمی‌کنند محرم را حالا شما می‌خواهید باشکوه‌تر برگزار کنید؟»

منبع: آفتاب یزد
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: