کد خبر: ۲۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۲۱ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
جدول قیمت‌های جدید بنزین با مصوبه مجلس؛
جدول قیمت‌های جدید بنزین ( از ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان) با مصوبه امروز مجلس منتشر شد، ضمن اینکه با این مصوبه، کارت هوشمند سوخت ماندگار شد تا طرح وزیر نفت برای حذف این کارت هم عملا منتفی شود.
جدول عرضه بنزین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومانی/ کارت سوخت ماندگار می‌شود

در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی پس از تصویب تبصره مربوط به هدفمندی یارانه‌ها، پیشنهاد احمد توکلی به تصویب رسید و به تبصره هدفمندی الحاق شد.

با الحاق بندی به تبصره هدفمندی مقرر شد: کارت هوشمند سوخت الزامی شده و پرمصرف ها به صورت پلکانی عوارض بپردازند.

بر اساس این الحاقیه، دولت مکلف است حداکثر ۴ ماه پس از تصویب این قانون کلیه وسایل نقلیه سبک و سنگین شامل بنزینی، گازوئیلی و دوگانه سوز را که کارت هوشمند سوخت ندارند، به این کارت مجهز نماید و از آن تاریخ عرضه هرگونه سوخت به کلیه وسایل نقلیه صرفاً با استفاده از کارت مذکور بر اساس احکام زیر مجاز است:

۱ ـ وسایل نقلیه ای مشمول دریافت کارت هوشمند سوخت خواهند شد که دارای برگ معاینه فنی و بیمه نامه شخص ثالث بوده و عوارض سالانه خودرو را نیز پرداخت کرده باشند.

۲ ـ هزینه واگذاری کارت هوشمند سوخت از مالک خودرو دریافت خواهد شد.

۳ ـ قیمت انواع سوخت برابر قیمت آنها در پایان سال ۹۴ خواهد بود. همه انواع سوخت تک نرخی خواهد بود.

۴ ـ در صورتی که وسیله نقلیه ای با استفاده از کارت سوخت جایگاه سوخت گیری کند، علاوه بر پرداخت بهای سوخت، به میزان قیمت تمام شده سوخت به عنوان عوارض استفاده کارت سوخت جایگاه از صاحب وسیله نقلیه دریافت خواهد شد.

۵ ـ از تاریخ الزامی شدن استفاده از کارت هوشمند سوخت، موضوع صدر این تبصره، دولت مکلف است از مصرف کنندگان بنزین بیش از مقدار پایه تعیین شده به صورت پلکانی، عوارض انتشار آلایندگی، عوارض استفاده از زیرساختهای کشور اعم از جاده ها و خیابان ها و تاسیسات مربوط و عوارض ایجاد ترافیک به روش مذکور در بند ۵ دریافت کند.

۶ ـ متوسط مقدار مصرف ماهانه بنزین برای یک ماه و بر اساس هر یک از انواع وسایل نقلیه با تعداد سیلندرهای مشابه (یک تا ۶ سیلندر) به عنوان پله اول تعیین می گردد و پلکان‌های بعدی به مقدار ۴۰ لیتر به پله ماقبل اضافه می شود.

برای هر لیتر مصرف مازاد در پله اول، نسبت به مقدار مصرف پایه، ۵۰۰ تومان و در پلکان های دوم و سوم به ترتیب ۷۵۰ و ۱۰۰۰ تومان و مازاد بر مصرف ۱۸۰ لیتر در ماه، قیمت تمام شده بنزین از مصرف کننده به عنوان عوارض موضوع بند ۴ فوق دریافت خواهد شد.

با مصوبه امروز مجلس شورای اسلامی، استفاده از کارت هوشمند سوخت الزامی شد تا طرح حذف کارت سوخت که چندی قبل توسط وزیر نفت مطرح شده بود، عملا منتفی شود.

جدول قیمت‌های جدید بنزین با مصوبه مجلس
 
نام پلهمیزان مصرف ماهانهمیزان افزایش قیمتقیمت بنزین معمولیقیمت بنزین سوپر
یک۱۸۰ لیتر - ۱۰۰۰ تومان ۱۲۰۰ تومان
دو ۱۸۱ تا ۲۲۰ لیتر ۵۰۰ تومان ۱۵۰۰ تومان ۱۷۰۰ تومان
سه۲۲۱ تا ۲۶۰ لیتر۷۵۰ تومان ۱۷۵۰ تومان ۱۹۵۰ تومان
چهار۲۶۱ لیتر به بالا۱۰۰۰ تومان ۲۰۰۰ تومان۲۲۰۰ تومان
استفاده از کارت جایگاه دار-قیمت آزاد قیمت آزاد قیمت آزاد( قیمت تمام شده سوخت)


برخی مسئولان دولتی پیش از این با اشاره به مزایای حفظ کارت های سوخت توسط مالکان خودرو، گفته‌اند: در صورتی که مالکان خودرو مشکلی در زمان سوختگیری پیدا کرده و شکایتی داشته باشند تنها زمانی درخواست آنها قابل پیگیری خواهد بود که از طریق کارت های سوخت خودروی خود، سوختگیری کرده باشند.

به عنوان مثال گاهی اوقات مالکان خودرو شکایت می کنند که میزان سوخت تحویلی کمتر از پولی است که پرداخت کرده اند که از طریق بازبینی تراکنش کارت های سوخت آنها، می توان این موضوع را بررسی کرد و جلوی تضییع حقوق آنها را گرفت. در صورت استفاده از کارت سوخت عمومی جایگاه داران، امکان رسیدگی به این دسته از شکایات وجود ندارد.

آنان با بیان آنکه مزیت دیگر حفظ کارت های سوخت، تسریع در سوختگیری خودروها است، اضافه کرده‌اند: تنها ۲ عدد کارت سوخت همگانی به جایگاه داران تحویل می شود در حالی که چندین دستگاه نازل و تلمبه در جایگاه ها وجود دارد، بنابراین در صورتی که همه بخواهند از کارت جایگاه ها استفاده کنند زمان زیادی از آنها تلف می شود، ضمن اینکه درصورتی که جایگاه ها بخواهند کارت عمومی بیشتری را در اختیار بگیرند باید کارکنان بیشتری را استخدام کنند که برای آنها هزینه بر است.

برخی مسئولان دولتی، مزیت دیگر استفاده از کارت سوخت را مقابله با قاچاق بنزین عنوان کرده و اظهار داشته‌اند: با وجود اینکه نرخ هر لیتر بنزین یک هزار تومان تعیین شده اما هنوز فاصله قیمتی زیادی با نرخ سوخت در کشورهای همسایه وجود دارد، بنابراین انگیزه فراوانی برای قاچاق سوخت وجود دارد. در صورتی که افرادی با هدف قاچاق، بیش از حد سوخت‌گیری کنند این افراد از طریق کارت‌های سوخت قابل پیگیری خواهند بود.











نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: