کد خبر: ۲۱۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۹
روند حرکت پول در بورس، مسکن و ارز چگونه است؟
بررسی‌ها نشان می‌دهد در چهار ماه سپری‌شده از سال ۹۹، مجموع ارزش مبادلات بازار سهام به یک هزار و ۲۱۷ هزار میلیارد تومان رسیده است تا بورس با فاصله ۶ برابری از رقبای خود، یعنی ارز و مسکن جذاب‌ترین مقصد پول‌های سرگردان باشد.

قلم‌نیوز: بورس تهران هر روز رکورد‌های جدیدی را جابه‌جا می‌کند. میانگین بازده سرمایه‌گذاری در این بازار از ابتدای امسال تاکنون به ۲۸۰ درصد رسیده است. اما این تنها برتری بازار سهام نسبت به دیگر بازار‌های سرمایه‌گذاری نیست.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در چهار ماه سپری‌شده از سال ۹۹، مجموع ارزش مبادلات بازار سهام به یک هزار و ۲۱۷ هزار میلیارد تومان رسیده است تا بورس با فاصله ۶ برابری از رقبای خود، یعنی ارز و مسکن جذاب‌ترین مقصد پول‌های سرگردان باشد.

دو بازار مسکن و ارز از ابتدای امسال تا پایان تیرماه به ترتیب شاهد ۱۱۱ هزار و ۵۷۵ میلیارد تومان و ۹۶ هزار و ۱۱۴ میلیارد تومان نقدینگی بوده‌اند. بر این اساس بازار سهام با فاصله ۶ برابری از رقبای اصلی خود؛ یعنی ارز و مسکن، همچنان جذاب‌ترین مقصد پول‌های سرگردان است.

به این ترتیب شاهد حفظ فاصله سه گزینه اصلی سرمایه‌گذاری در جذب پول‌های سرگردان بوده‌ایم. در مقیاس ماهانه نیز درصد رشد ارزش معاملات در بازار سهام به مراتب بیشتر از دو گزینه دیگر سرمایه‌گذاری بوده؛ چنان‌که شاهدیم ضریب نفوذ بازار سهام در جامعه ایران آن‌چنان تقویت شده است که روزبه‌روز شاهد افزایش جریان نقدینگی ورودی به بازار سهام هستیم؛ حتی در برخی روز‌ها ارزش معاملات خرد سهام به ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز می‌رسد که پیش‌تر سابقه نداشته است.

پول‌های داغ همچنان، بی‌تمبر و تاریخ، به نشانی تالار‌های مبادلات سهام پست می‌شوند.

یافته‌های آماری نشان می‌دهد بازار سهام با فاصله ۶ برابری از رقبای اصلی خود یعنی ارز و مسکن، همچنان جذاب‌ترین مقصد پول‌های سرگردان است. در پایان خردادماه سال جاری نیز شکاف این سه بازار در همین حدود بود. چهار ماه از سال ۹۹ می‌گذرد و در این مدت بازار سهام توانسته با ثبت بازده عجیب و شگفت‌انگیز ۲۸۰ درصدی در صدر گزینه‌های سرمایه‌گذاری قرار گیرد. اما این تنها شگفتی بورس تهران نبود.

نگاهی به ارزش دادوستد‌های سهام از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه حکایت از معامله ۱۲۱۷ هزار میلیارد تومانی در مجموع دو بازار بورس و فرابورس دارد. رقمی که ۶ برابر مجموع پولی است که وارد بازار‌های ارز و مسکن شده و نشان می‌دهد با وجود افزایش دادوستد‌ها در دو بازار ارز و مسکن و همچنین رشد محسوس قیمت‌ها در این بازار‌های سرمایه‌گذاری، همچنان پول‌ها در مسیر بورس حرکت می‌کنند.

بورس همچنان در صدر

از اول امسال به این سو بازار سهام بیشترین بازده را، در میان رقبای خود، در بازار‌های سرمایه‌گذاری، نصیب سرمایه‌گذاران کرده؛ نگاهی به ارزش دادوستد‌ها در سه بازار دلار، مسکن و سهام به تفاوت فاحش ارقام بازار سهام نسبت به دیگر بازار‌ها گواهی می‌دهد. بررسی‌ها از ارزش معاملات بورس و فرابورس در چهار ماه نخست سال ۹۹ از جابه‌جایی ۱۲۱۷ هزار میلیارد تومان نقدینگی، تنها در سهام، حکایت دارد.

در همین دوره، بر اساس گزارش‌های دریافتی از سامانه نیما، معادل ۳/ ۴ میلیارد یورو (معادل ۹۶ هزار و ۱۱۴ میلیارد تومان) در سامانه نیما ارز فروخته شده است (نرخ یورو در معاملات هر ماه جداگانه لحاظ شده است). در بازار مسکن نیز برآورد‌ها حکایت از دادوستد ۱۱۱ هزار و ۵۷۵ میلیارد تومان در چهار ماه نخست سال ۹۹ دارد.

از این رو بورس با فاصله‌ای ۶ برابری نسبت به بازار‌های ارز و مسکن جذاب‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاران در ۱۲۴ روز نخست امسال بوده است. ارزش معاملات خرد سهام طی تیرماه در مقیاس روزانه ارتقا پیدا کرد و حتی در برخی روز‌ها به ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز رسید که در نیم قرن فعالیت این بازار نظیری برای آن نمی‌توان یافت. در این میان مجموع دادوستد سهام در ۴ ماه نخست سال نسبت به تجمیع سه ماهه رشدی معادل ۸/ ۷۰ درصد را تجربه کرده است.

در دو بازار ارز و مسکن نیز شرایط کاملا مشابهی را شاهد بودیم. یافته‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد ارزش ارز به فروش رفته در سامانه نیما از ابتدای سال تا پایان تیرماه نسبت به آمار تجمیعی سه ماه نخست سال با رشد ۴/ ۷۱ درصدی همراه شده است. در بازار مسکن نیز شاهد افزایش ۷۲ درصدی ارزش دادوستد‌ها بوده‌ایم. به این ترتیب شاهد حفظ فاصله سه گزینه اصلی سرمایه‌گذاری در تیر۹۹ بودیم. هرچند در مقیاس ماهانه درصد رشد ارزش معاملات در بازار سهام به مراتب بیشتر از دو گزینه دیگر سرمایه‌گذاری بود.

رشد قیمت‌ها در تمام بازار‌ها

ارزش دادوستد واحد‌های مسکونی در تیرماه نسبت به خرداد۹۹ با رشد ۴۵ درصدی به ۴۶ هزار و ۶۸۸ میلیارد تومان رسید تا در مجموع ۴ ماه نخست سال ۹۹ شاهد معامله ۱۱۱ هزار و ۵۷۵ میلیارد تومانی در این بازار باشیم. در این میان بررسی‌ها حکایت از جهش قیمت مسکن در مراکز استان‌ها تحت‌تاثیر تقاضای سرمایه‌ای دارد. شرایطی که سبب شده نسبت قیمت به اجاره به‌عنوان نشانگر دماسنج ملکی، قله تاریخی ۲۹ واحد را فتح کند.

موضوعی که نشان‌دهنده افزایش محسوس قیمت‌ها در بازار مسکن است. نگاهی به آمار معاملات مسکن در ماه‌های گذشته نیز نشان می‌دهد با وجود اینکه متراژ مجموع دادوستد املاک در تیرماه نسبت به ماه گذشته آن بسیار کمتر بوده است، اما ارزش معاملات رشدی ۴۵ درصدی را تجربه کرده است.

در بازار ارز نیز در اولین ماه تابستان شاهد رشد ۲۹ درصدی یورو نسبت به پایان خردادماه بودیم. از این رو هر چند ارزش یورویی ارز فروخته شده در سامانه نیما در مقیاس ماهانه (تیر ۹۹ نسبت به خرداد۹۹) فقط ۳۳ درصد افزایش یافت، اما رقم ریالی آن رشدی ۷۲ درصدی را تجربه کرد. از این‌رو بخشی از رشد ارزش معاملات در دو بازار مسکن و نیما را می‌توان به رشد قیمت‌ها نسبت داد. در بازار سهام نیز، شرایط تفاوت چندانی نداشت و قیمت سهام شرکت‌ها به ویژه بزرگان کامودیتی نسبت به ماه ماقبل آن با افزایش همراه شد.

منبع: دنیای اقتصاد

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: