کد خبر: ۲۱۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
در حال که از ابتدای امسال تا پایان سومین ماه سال مناطق گران‌قیمتی، چون منطقه ۵ و منطقه سه پرمعامله‌ترین مناطق تهران بودند، حالا، اما تقاضا برای خرید خانه در مناطق ارزان‌تر تهران با افزایشی قابل توجه روبرو شده است.

قلم‌نیوز: افزایش شدید قیمت مسکن زمینه را برای کوچ خریداران فراهم کرده است، فعالان بازار می‌گویند کمتر کسی حالا در پسندیدن خانه قابل فروش تردید به خود راه می‌دهد، آمار‌های ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد بهار امسال منطقه ۵ تهران پرمعامله‌ترین منطقه بوده است. اگر فروشنده پایش قرص باشد، خریدار به سرعت پیدا می‌شود و حجم خرید و فروش‌ها تحت تاثیر همین وضعیت افزایش یافته است.

در فروردین ماه ۹۳ معامله خرید مسکن در این منطقه صورت گرفته است و متوسط قیمت مسکن در این ماه در منطقه ۵ طبق آمار برابر با ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به ازای هر متر مربع بود، اما در اردیبهشت ماه تعداد معاملات به ۱۷۱۹ مورد رسید در حالی که متوسط قیمت مسکن در این ماه در منطقه ۵ به ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده بود. در خرداد ماه نیز ۱۶۶۶ قرارداد با متوسط قیمت ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دراین منطقه منعقد شده است تا منطقه ۵ به عنوان پرمعامله‌ترین منطقه تهران ثبت گردد.

حالا، اما با افزایش بیش از ۵ میلیون تومانی قیمت در این منطقه و البته دیگر مناطق تهران، خریداران به مناطق ارزان‌تری که محدوده قیمتی پایین‌تر از ۱۸ میلیون تومان را دارند کوچ کرده‌اند.

یکی از فعالان بازار مسکن در این خصوص می‌گوید: این روز‌ها کار و بار فروشندگان مسکن بسثیر سکه است برخی مشتریان به ما می‌سپرند که خانه شان را بفروشیم، بعد در سایت‌های خرید و فروش هم خانه‌شان را آگهی می‌کنند، آن وقت می‌بینیم که ۱۰ شب مشتری به خانه فروشنده رفته و توافق حاصل شده است.

وی تاکید کرد: به تدریج بازار خرید و فروش در مناطق میانی تهران در حال داغ شدن است و خانه‌های ۴۰ متری و ۵۰ متری خانه‌هایی هستند که بیشترین طرفدار را دارند.

یکی دیگر از فعالان درباره ترکیب خریداران و اینکه آیا مصرف کننده‌اند یا سرمایه‌گذار به خبرنگار ما گفت این روز‌ها همه می‌خواهند به هر قیمتی خانه بخرند. در حالی که قیمت مسکن افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است، اما باز هم انتظار دارند قیمت بالاتر برود از این رو بسیاری از افراد به قصد سرمایه‌گذاری وارد بازار شده‌اند چرا که بلافاصله پس از خرید خانه دوباره آن را با قیمت بالاتر برای فروش آگهی می‌کنند. وی با ذکر مثالی گفت: در منطقه سبلان شمالی واحدی ۴۰ متری سه هفته قبل ۵۲۰ میلیون تومان فروخته شده و حالا بعد از سه هفته به قیمت ۶۴۰ میلیون تومان فایل شده است چرا که خریدار می‌گوید بازسازی انجام داده است.

نبض بازار در دست کیست؟

فضای بازار مسکن این روز‌ها تحت تاثیر دو اتفاق است، پرداخت وام ودیعه مسکن و دریافت مالیات از خانه‌های خالی، اما هیچ یک بازار خرید و فروش را تحت تاثیر قرار نداده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد نزدیک به هشتاد درصد خریداران مسکن در سال‌های اخیر سرمایه‌گذارانی بوده‌اند که به منظور حفظ ارزش پول خود دست به سرمایه‌گذاری زده‌اند. می‌گویند این افراد دارایی خود را به مسکن تبدیل می‌کنند تا بتوانند آن را از گزند تورم حفظ نمایند. در این وضعیت خریداران روی پول رهن حساب ویژه‌ای باز می‌کنند و همین امر سبب شده است بخش عمده‌ای از خریداران، واحد‌های خریداری شده را برای رهن کامل فایل کنند تا بخشی از پول خرید خانه را از این طریق تامین کنند.

این فعال بازار مسکن در منطقه امام حسین در این خصوص گفت: این روز‌ها تعداد مشتریان افزایش یافته و نبض بازار در اختیار فروشندگان است، غالبا فروشنده هر شرطی را تعیین کند؛ خریدار می‌پذیرد.

وی در پاسخ به این سئوال که این شرط‌ها چیست؟ گفت: مثلا می‌گوید من حق محضر و بنگاه می‌دهم خریدار مسئولیت تسویه را عهده‌دار می‌شود. از سوی دیگر اغلب فروشندگان نزدیک به ۸۰ درصد قیمت خانه را در زمان عقد مبایعه نامه طلب میکنند و تنها شرطی که خریداران مصرند که در مبایعه نامه بگنجد جریمه بالای بر هم خوردن قرارداد است که این روز‌ها افزایش یافته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهددر تیرماه تعداد مشتریان خرید خانه در مناطق هفت، هشت و ۱۰ و ۱۴ با افزایش محسوس روبرو شده است. متوسط قیمت مسکن در این مناطق در محدوده ۱۲ تا ۱۸ میلیون تومان است.

به نظر می‌رسد وضعیت کنونی بازار ارز نیز تاثیر اندکی را بر بازار به جا گذاشته است و فعالان بازار می‌گویند در صورتی که کاهش قیمت دلار ادامه‌دار باشد، پس از دوره‌ای یک تا دو ماهه قیمت‌ها در بازار مسکن می‌تواند تغییراتی کاهشی را تجربه نماید.

منبع: خبر آنلاین


خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: